Skip to content

Program LŠMU 2013

Program Letnej školy Moderných učiteľov (ďalej len LŠMU) nájdete v tabuľkovej forme tu. V zátvorke pod každým z príspevkov je uvedená jeho cieľová skupina. Je to len orientačná informácia, zúčastniť sa môžete ľubovoľnej prednášky, workshopu, či iného programu. V štruktúre programu by už nemali nastať zásadné zmeny, no môže ešte dôjsť ku kozmetickým úpravám. Prihlásení účastníci dostanú finálnu verziu programu mailom začiatkom augusta.

Popis jednotlivých príspevkov v programe nájdete nižšie na tejto stránke.

Štruktúra a obsah programu LŠMU:

Po raňajkách začneme úvodnou prednáškou určenou všetkým účastníkom. Bude všeobecnejšieho charakteru, resp. bude venovaná témam, ktoré sa týkajú všetkých učiteľov a riaditeľov škôl. V prvom rade ale bude plná inšpirácií a námetov na zamyslenie. Nad významom otázok vo vyučovaní sa bude zamýšľať Vladimír Burjan v prednáške “Kto sa málo pýta, málo sa dozvie” a o svoje názory a skúsenosti sa príde podeliť aj Daniel Bútora, manažér škôl C.S. Lewisa.

Celovečerný program o koučingu učiteľov má pripravený Dávid Králik, s ktorým bude znovu “parádna zábava”, ako sám hovorieva. Silvia Oleníková zo súkromnej školy Epocha porozpráva o vysokoefektívnom učení. A príde aj prof. Meško, ktorý momentálne pôsobí ako prorektor UK.

Predpoludňajší odborný program členený na 3 paralelne prebiehajúce prednášky a nadväzujúce workshopy, zvlášť pre:

  • učiteľov 1. stupňa ZŠ
    • Písmo Comenia Script – predstavíme nespojité písané písmo a pripravujeme aj možnosť absolvovať školenie zamerané na výučbu tohto písma (viac informácií o písme nájdete tu)
    • Sfumato – Splývavé čítanie - venovať sa budeme aj metodike zameranej na to, aby sa deti naučili čítať plynulo a neosvojovali si pritom zlé návyky (viac informácií o metodike tu)
    • Matematika podľa prof. Hejného - pozrieme sa na výhody metódy výučby matematiky podľa prof. Milana Hejného, viacerí učitelia sa podelia o svoje praktické skúsenosti s touto metódou a mnohé z cvičení si budete môcť vyskúšať na vlastnej koži (viac informácií tu)
    • Informatická výchova pre 1. stupeň ZŠ (robotika a programovanie) - Martina Kabátová vysvetlí a pomocou reálnych “hračiek” ukážke, ako možno už na 1. stupni priblížiť žiakom základy robotiky a programovania (viac info napr. tu)
    • Knihy a čítanie s Tiborom Hujdičom –  v rámci večerného workshopu pre učiteľov 1. stupňa ZŠ bude svoje nadšenie a lásku ku knihám rozdávať Tiborom Hujdičom, ktorého mnohí poznáte ako pána Mrkvu (viac info napr. tu)
    • Autokorektívne karty – počas praktického workshopu pod vedením Jany Mižurovej si budete môcť vyskúšať prácu s autokorektívnymi kartami a spoznáte rôzne možnosti ich využitia (viac info napr. tu)
    • Inovatívne didaktické pomôcky – vo viacerých blokoch ponúkneme možnosť oboznámiť sa s najnovšími didaktickými pomôckami a ukážeme si, ako ich možno využiť v rámci konkrétnych tém alebo predmetov
    • DETI – základy pre rozvoj čítania s porozumením a celoživotného vzťahu k čítaniu – Jana Šillerová vysvetlí, prečo práve D.E.T.I. je jednou zo základných odpovedí na otázku: “Prečo majú deti v 1. triede problémy s čítaním?”
    • Regionálna výchova ako samostatný predmet na 1. stupni ZŠ – inovatívne metódy a metodické inšpirácie vo vyučovaní Regionálnej výchovy na 1. stupni ZŠ prestaví vo svojej prednáške Ivona Guráňová
  • učiteľov 2. stupňa ZŠ
    • Integrované tematické vyučovanie na 2. stupni ZŠ - skúsená lektorka Jana Šillerová predstaví rôzne možnosti využitia integrovaného tematického vyučovania na 2. stupni základných škôl
    • Informatika pre 2. stupeň ZŠ (robotika a programovanie) - s Martinou Kabátovou si povieme o tom, ako sa dá robotika a programovanie zmysluplne a primerane zaradiť do vyučovania, a nebudú chýbať ani ukážky a konkrétne námety, či prezentácia pomôcok a prostredí vhodných pre tieto aktivity (viac info napr. tu)
    • Knihy a čítanie s Tiborom Hujdičom -  pán Mrkva ponúkne v rámci dopoludnia program plný emócií a zážitkov; ukáže nám, ako možno prostredníctvom kníh deti nielen učiť, ale aj  motivovať, zabávať a vychovávať (viac info napr. tu)
    • Inovatívne didaktické pomôcky - vo viacerých blokoch ponúkneme možnosť oboznámiť sa s najnovšími didaktickými pomôckami a ukážeme si ako ich možno využiť v rámci konkrétnych tém alebo predmetov
    • Školský TEDx – Marta Megyesiová a Jana Humeníková zo ZŠ Sačurov prídu porozprávať, prečo je dôležité dať priestor aj “obyčajným” deťom, prečo má význam poskytnúť im zážitok “vyniknúť”; a tiež aj o tom, ako možno takýto projekt zrealizovať na ktorejkoľvek základnej škole (viac info napr. tu alebo tu)
    • Ako je to s finančnou gramotnosťou na vašej škole?  – Peter Kalčevský predstaví rôzne možnosti, ako zapracovať témy ekonomického charakteru do vzdelávania žiakov na 2. stupni ZŠ, pričom cieľom má byť zvýšenie finančnej gramotnosti a získanie schopnosti plánovať svoju budúcnosť z pracovného a finančného hľadiska (viac info tu)
    • Projektové vyučovanie na 2. stupni – niekde je viac alternatívou tradičného vyučovania, inde iba doplnkom, no všade má za cieľ prepájať vedomosti, približovať ich praxi a v neposlednom rade všetkých zúčastnených motivovať. Učiteľky zo ZŠ R. Dilonga v Trstenej porozprávajú o svojich skúsenostiach s projektovým vyučovaním na 2. stupni a predstavia tieto projekty: Matematika: Maľujeme triedu, Geografia a Regionálna výchova: Reportéri objavujú svet práce v škole v minulosti a dnes, Slovenský jazyk: Prvky projektového vyučovania
  • učiteľov SŠ
    • Maturita – učiť a skúšať zmysluplne - Martin Kríž v dopoludňajšom bloku vysvetlí, čo znamená zmysluplná príprava žiakov na maturitu a ako v tomto kontexte využiť maturitné semináre, a tiež ako uplatniť Bloomovu taxonómiu, pretože nielen témy sú dôležité; v rámci tohto bloku budete mať možnosť o problematike diskutovať a vymieňať si vlastné skúsenosti a názory  (blog Martina Kríža tu, a viac o Bloomovej taxonómii napr. tu)
    • Esej na 5 odsekov – zmysel a význam štruktúrovanej eseje - schopnosť systematicky formulovať argumenty v písomnom prejave sa v zahraničí považuje za štandard gramotnosti; zmysel štruktúrovanej eseje vysvetlí Joshua Ruggiero a po predstavení si rôznych postupov a praktických rád si vyskúšate takúto esej napísať aj Vy (info – zatiaľ len v AJ – napr. tu)
    • Vyučovanie charakteru – Daniel Bútora porozpráva o tom, prečo nielen vyučovanie samotných predmetov je dôležité; podelí sa s nami o svoje skúsenosti zo Škôl C.S. Lewisa (viac o názoroch D. Bútoru napr. tu)
    • Ako je to s finančnou gramotnosťou na vašej škole?  - Peter Kalčevský predstaví rôzne možnosti, ako zapracovať témy ekonomického charakteru do vzdelávania žiakov na stredných školách, ako docieliť zvýšenie finančnej gramotnosti a podporiť podnikateľské a ekonomické myslenie (viac info tu)
Popoludňajší program bude zameraný viac na relax, jeho súčasťou budú burzy nápadov, tvorivé dielne, športy a krúžky.

Peter Farárik sa formou pravidelného krúžku podelí o skúsenosti s využívaním technológií (tvorba testov, edukačných hier, interaktívnych máp, a pod.) a porozpráva aj o spôsoboch využitia Pinterest. Fotokrúžok bude viesť Roman Baranovič.

Miroslava Konrádová povedie workshop zameraný na využitie myšlienkových máp vo vyučovaní. Zároveň bude viesť tvorivé dielne, v rámci ktorých sa budú háčkovať drobné ozdôbky či tašky, a možno sa bude aj štrikovať.
Jedno popoludnie si nás prídu podať kolegovia zo Štúdia zážitku, ktorí pripravia akčný outdoorový program zameraný na zážitkové vzdelávanie.
V rámci LŠMU ponúkneme aj diskusný workshop venovaný aktivitám klubu škôl Pallas Athena, a tiež aj praktické návody na to, ako využívať burzu výučbových materiálov – portál eKatedra (nahrávať materiály, predávať, zarábať).
Po večeri sme naplánovali ešte jeden blok odborného programu, po ktorom bude nasledovať večerný oddychový program. S Lenkou Kunovou si prečítame niekoľko ukážok zo slovenskej beletrie, ktoré sa odohrávajú v škole alebo o škole niečo vypovedajú. Ivana Viskupová nám v rámci večernej prezentácie cestovateľských zážitkov porozpráva o tom, ako sa dýcha na sopke a čím všetkým sú úžasné kopce nad 8 tis. metrov.

Ani tento rok nebude chýbať 1 deň na networking, t.j. výlety či exkurzie. Týmto dňom bude zrejme utorok, 13. august. Počas neho tí zdatnejší možno dajú výstup na Kriváň, ktorý nás bude každý deň provokovať pri výhľade z reštaurácie. Iní sa možno využijú možnosť pokochať krásami ľudovej architektúry v Múzeu liptovskej dediny, kde sú vraj k videniu aj huculské kone.

Generálnym partnerom Letnej školy Moderných učiteľov je:

Mediálnymi partnermi podujatia sú:
   

Partnermi podujatia sú:

       

Fotogaléria:

              

Indícia na Facebooku

Sledujte nás aj na Twittri @indiciaSK

Najčítanejšie články

RSS kanál článkov

Najnovšie videá