UKÁŽKY SCENÁROV | Indicia

Ukážky scenárov

DEJEPIS, 6.ROČNÍK, STREDOVEKÉ VYNÁLEZY

Žiaci v úvode hodiny identifikujú vynálezy, bez ktorých by si nevedeli svoj život predstaviť. Následne sa prostredníctvom galérie vynálezov oboznámia s významnými objavmi a vynálezmi z čias stredoveku. Úlohou žiakov bude zhodnotiť a uviesť, akou ríšou a približne v akom  období boli tieto vynálezy  objavené. Potom budú svoje tipy konfrontovať so skutočnosťou a svoje zistenia značiť do spoločnej triednej mapy. Cieľom aktivity je, aby si žiaci prostredníctvom aktivít  uvedomili, že množstvo významných vynálezov a objavov pochádza práve z Arabskej ríše a od moslimov. Zistia, že v histórii vznikali rôzne objavy v rôznych kultúrach a častiach sveta a dnešný svet je výsledkom zdieľania týchto vynálezov, nápadov a vedomostí, ktoré pokračuje dodnes.

Ciele

Žiak vie:

  • na príkladoch vysvetliť prínos Arabskej ríše v oblasti vedy a kultúry
  • identifikovať aspoň tri arabské objavy, ktoré žiak používa vo svojom živote
  • vyhľadať v texte kľúčové slová a rozlíšiť relevantné informácie od irelevantných
  • prezentovať výsledky práce

Viac informácii s kompletným scenárom si môžete si stiahnuť na tomto odkaze.

 

GEOGRAFIA, 7.ROČNÍK, ENERGETICKÁ KRÍZA V GNÓMSKU

Žiaci v rolovej hre vyhľadávajú a hodnotia potenciálne zdroje energetických surovín na mape fiktívnej krajiny Gnómsko, ktorej prichádzajú na pomoc ako zahraniční experti. Počas práce v skupinách pracujú s mapou a fotografiami, posudzujú výhody a nevýhody jednotlivých zdrojov energie a na záver zdieľajú svoje zistenia. Pomocou predkladanej aktivity získajú nové poznatky o energetických surovinách a ich využívaní, ktoré dokážu neskôr aplikovať aj na Európu či Slovensko.

Ciele aktivity

žiak vie:

  • určiť lokalizačné faktory ťažby a využívania energetických zdrojov
  • rozpoznať rozdiel medzi obnoviteľnými a neobnoviteľnými zdrojmi energie
  • opísať výhody a nevýhody jednotlivých zdrojov energie a diskutovať o nich

Viac informácii s kompletným scenárom si môžete si stiahnuť na tomto odkaze.

 

OBČIANSKA NÁUKA, 8.ROČNÍK, AKO CHUTÍ MOC

Žiaci si prostredníctvom rolovej hry Ostrov skúsia rôzne výzvy. Na vlastnej koži si vyskúšajú, ako sa z demokracie stáva postupne diktatúra. Nie vždy bude pre nich táto premena príjemná. V druhej časti hodiny žiaci k jednotlivým úlohám priraďujú pojmy, ktoré sú typické pre diktatúru alebo demokraciu. Dokážu k výzve priradiť pojem a na základe tohto zovšeobecnenia sami vedia pomenovať rozdiely medzi demokraciou a diktatúrou. Prostredníctvom hry je žiakom ponúknuté zamyslenie sa nad vzniknutou kauzalitou, kedy sa postupne stáva z demokracie diktatúra. Na záver so žiakmi budeme diskutovať, či by sa aj v dnešnej dobe mohla stať z demokracie diktatúra?

Ciele

  • na základe spoločných a odlišných znakov identifikovať demokraciu a diktatúru a vysvetliť rozdiely medzi nimi;
  • dokáže nájsť analógiu medzi výzvami z hry a pojmami, ktoré charakterizujú demokraciu a diktatúru.

Viac informácii s kompletným scenárom si môžete si stiahnuť na tomto odkaze.