Články | Indicia

Témy

Ako ďalej s maturitami? Prinášame názory odborníkov na reformu a budúcnosť skúšok

Ako ďalej s maturitami? Prinášame názory odborníkov na reformu a budúcnosť skúšok

Pravidelne vedieme diskusiu o tom, z ktorého predmetu má byť povinná maturita a na akej úrovni. Zamysleli sme sa ale niekedy nad tým, či je vôbec maturita v tejto podobe ešte potrebná? Bolo by možné ju úplne zrušiť? Možno nahradiť portfóliom tvoreným počas celého štúdia alebo obhajobou projektu? Prečítajte si názory odborníkov z oblasti vzdelávania.

Žiaci nepocítia reformu, ak škola podcení svoju víziu

Žiaci nepocítia reformu, ak škola podcení svoju víziu

Školám, ktoré vstupujú do reformy, NIVAM odporúča, aby mali zadefinovanú víziu. Rovnako skúsenosti z Regionálnych centier podpory učiteľov potvrdzujú, že školám s jasnou víziou sa lepšie darí so zmenou kurikula. Prečo je to tak? Čo obsahuje a ako sa tvorí dobrá vízia školy a prečo sú v nej dôležití všetci zamestnanci? Pýtali sme sa mentoriek RCPU v Bratislavskom kraji A. Šátekovej a M. Valčekovej, ktoré sa tejto téme venujú už tretí rok. A zároveň prinášame vyjadrenie riaditeľky základnej školy v Závode, ktorá si procesom stanovovania vízie prešla.

Učiteľka o ExpEdícii: Vydala som sa s deťmi na výpravu za poznaním a bola to tá najlepšia cesta

Učiteľka o ExpEdícii: Vydala som sa s deťmi na výpravu za poznaním a bola to tá najlepšia cesta

Keď deti v triede skúmajú, bádajú a kladú si vlastné otázky, mení sa aj úloha učiteľa. Žaneta Žigmondíková, učiteľka 1. stupňa základnej školy EduKey v Martine, v rozhovore opisuje, čo jej do praxe priniesol vzdelávací program ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj. Hovorí o tom, ako prešla z pozície vysvetľujúcej autority do roly sprievodkyne, ktorá učí klásť otázky, dôverovať procesu a vytvárať priestor pre skutočné učenie.

 

Reforma neočakáva komplexnú zmenu z večera do rána

Reforma neočakáva komplexnú zmenu z večera do rána

V minulom školskom roku učilo podľa nového kurikula už takmer 500 základných škôl, tento rok by k nim malo pribudnúť ďalších približne 450. Od školského roka 2026/2027 budú podľa nového kurikula povinne vzdelávať všetky základné školy. Rozprávali sme sa so Zlaticou Liškovou, riaditeľkou školy, ktorá má za sebou prvý rok zavádzania reformy, o tom, aký rok to pre nich bol, čo zvládli a čo ich naopak ešte čaká, a aké sú ich odporúčania pre školy, ktoré s novým kurikulom ešte nezačali.

Učenie vonku nie je hra, je to učenie pre skutočný život

Učenie vonku nie je hra, je to učenie pre skutočný život

Prečo učenie vonku často považujeme len za hru a máme pocit, že „to pravé učenie“ musíme potom stihnúť inokedy v triede? Nemali by sme sa pýtať, ako dlho môžu deti sedieť v laviciach počas dňa? Aká je miera nepohodlia, psychického aj fyzického, ktoré im učenie s neustálym sedením a časom vo vnútri prináša? Odpovede sme hľadali v rozhovore s metodičkou programu Učíme se venku, Justinou Danišovou.

Revolúcia inovácií: Postrehy z prejavu Petra Vesterbacka

Revolúcia inovácií: Postrehy z prejavu Petra Vesterbacka

Zakladateľ celosvetovo úspešnej hry Angry Birds s nami na konferencii Učíme pre život zdieľal svoju životnú cestu a víziu pre vzdelávanie. Peter Vesterbacka, fínsky podnikateľ známy svojou úlohou pri uvedení globálnej mobilnej hry Angry Birds na trh, zaujal naše publikum v Poprade inšpiratívnymi anekdotami zo svojej podnikateľskej cesty a víziou pre budúcnosť vzdelávania.

Ako z učiteľskej konferencie urobiť fenomén

Ako z učiteľskej konferencie urobiť fenomén

Konferencia Učíme pre život (UPŽ) sa bude v marci tohto roku konať už po 15. raz. Stala sa z nej najväčšia konferencia pre učiteľov, keď každoročne privíta na 3 dni do 400 účastníkov. Tento rok bola vypredaná za 35 minút. Čo ju robí takou úspešnou? S akým zámerom vznikla a s akým bude pokračovať? Rozprávali sme sa s riaditeľom Indície, Petrom Halákom a s učiteľkou Jarkou Janiskovou, ktorá je jednou z tých ľudí, čo nevynechali ani jeden ročník UPŽ.

Konferencia Učíme pre život doteraz priniesla 62000 minút, resp. vyše 1000 hodín, odborného programu v podaní 667 unikátnych rečníkov a rečníčok. Podujatie každý rok navštívi 40 – 50 % nových účastníkov (takých, ktorí sa konferencie zúčastňujú prvýkrát), celkovo ju tak zatiaľ absolvovalo takmer 4500 unikátnych účastníkov.

Hudobná výchova podporuje kreativitu, emocionálnu inteligenciu a empatiu. Treba jej dávať rovnakú dôležitosť ako iným predmetom

Hudobná výchova podporuje kreativitu, emocionálnu inteligenciu a empatiu. Treba jej dávať rovnakú dôležitosť ako iným predmetom

Program Superar už vyše 10 rokov mení hudobnú výchovu v materských a základných školách. Vytvára metodiky, vzdeláva učiteľov, poskytuje aktualizačné a inovačné vzdelávanie, pôsobí priamo na školách, kde okrem pokrytia hodín hudobnej vytvára aj detské spevácke zbory. Aktuálne pôsobí na 6 materských a 6 základných školách v rôznych slovenských mestách.