Prečo učenie vonku často považujeme len za hru a máme pocit, že „to pravé učenie“ musíme potom stihnúť inokedy v triede? Nemali by sme sa pýtať, ako dlho môžu deti sedieť v laviciach počas dňa? Aká je miera nepohodlia, psychického aj fyzického, ktoré im učenie s neustálym sedením a časom vo vnútri prináša? Odpovede sme hľadali v rozhovore s metodičkou programu Učíme se venku, Justinou Danišovou.
Autor: Naďa Urbanová
|
Justina Danišová je metodička programu Učíme se venku. Pôvodne učiteľka geológie a biológie, teraz tvorí lekcie a metodiky a školí učiteľov a rodičov v Čechách aj na Slovensku. So svojou rodinou vydala knihu Slobodná hra, ktorá ukazuje, ako zásadná a prínosná je pre deti zdanlivo obyčajná hra vonku a čas v prírode. V súčasnej dobe sa venuje aj podpore wellbeingu vonku pre deti aj dospelých. |
Iniciatíva Učíme se venku pomáha učiteľom presunúť vyučovanie z tried von. Prečo to považujete za dôležité?
Iniciatíva Učíme sa vonku vznikla v roku 2017. V tom čase sme si už nejaký čas všímali, ako veľmi sa dnešné detstvo zmenilo a aký negatívny vplyv to na deti má. V roku 2016 trávilo každé druhé české dieťa menej ako 1 hodinu vonku denne, každé 10. dieťa sa von nedostalo vôbec. Deti vo veku od 7 do 15 rokov trávili štyri a štvrť hodiny pri obrazovkách. Dáta z Británie či USA sú ešte horšie, v USA to bolo takmer 6 hodín! Tieto čísla nás prinútili k akcii.
Čas vonku je totiž pre deti zásadný v mnohých ohľadoch. Môžeme napríklad spomenúť veľký nárast obezity, ADHD, poruchy sústredenia, veľké množstvo porúch zraku a iných problémov. Pobyt vonku zlepšuje nielen fyzické zdravie a posilňuje imunitu, ale zlepšuje aj našu duševnú pohodu. Mnohé výskumy opakovane preukázali, že vonku sa deti učia lepšie, viac ich to baví, majú lepšie vzťahy a sú celkovo spokojnejšie.
Veríme, že práve v škole môžeme získať pre dnešné deti kvalitne strávený čas vonku. Okrem toho, pri učení vonku prirodzene zapájame pohyb, zmysly a rôzne štýly učenia, takže príležitosť zažiť úspech dostanú aj deti, ktoré inak v triede zaostávajú. Chceme ukázať učiteľom, že učenie vonku nie je „len hranie sa“ a že vonku sa dá učiť napríklad aj matematika alebo jazyky.
|
Učíme se venku vzniklo v roku 2017. Už v roku 2018 získalo ocenenie Eduina za inovácie vo vzdelávaní. Ich komunita má cez 14tis. nadšencov z ČR aj SR, na kurzoch vyškolili viac ako 6tis. záujemcov. Na webe www.ucimesevenku.cz si záujemcovia môžu stiahnuť hry, pracovné listy, lekcie aj celé metodiky. Na webe www.lessonsingrass.com sú stiahnutie hry, metodiky aj kurzy v angličtine, niektoré aj vo francúzštine. Do skupiny aktívnych škôl, do tzv. Akadémie Učíme se venku je prihlásených 117 škôl z ČR i SR. Dnes sa výučba vonku berie aj vďaka práci tohto programu ako normálna súčasť vzdelávacieho procesu a oficiálne ju podporuje aj české Ministerstvo školstva. |
Ak sa škola rozhodne, že by chcela váš program skúsiť, čo ju čaká?
Až do tohto roku fungovala iniciatíva Učíme se venku ako podpora jednotlivých učiteľov prostredníctvom živých seminárov, online vzdelávania, či hotových lekcií. Naše sady metodík si kupovali nadšené a pokrokové školy aj jednotliví učitelia, ktorí napríklad nenachádzali pochopenie u kolegov či vedenia. O metodiky bol záujem, ale cítili sme, že sa pohybujeme v určitej bubline akčných učiteľov.
V tomto školskom roku sme sa rozhodli, že sa posunieme od podpory jednotlivých učiteľov k podpore celých škôl. Chceli sme osloviť aj tých menej zapálených učiteľov, ktorí ešte nikdy vonku neučili, ale mali by záujem sa do témy viac ponoriť. Vyhlásili sme výzvu 100 hodín vonku a školy ju nadšene prijali. Cieľom bolo tiež vytvoriť komunitu škôl, kde učia vonku.
Ako podporu sme otvorili Akadémiu Učíme se venku, kde sme zhromaždili takmer všetky materiály, ktoré sme za posledných 7 rokov vytvorili a ponúkli školám účasť za zlomok pôvodnej ceny materiálov pre ľubovoľný počet učiteľov danej školy. Takmer okamžite sa nám prihlásilo cez 100 škôl, ktoré zapojili cez 900 svojich učiteľov. Veľmi si vážime aj to, že niektoré školy sa zapojili aj zo Slovenska, Veľkej Británie či USA. To už je sila, ktorá nesie zmenu. Školy, ktoré sú v Akadémii Učíme sa vonku si zapisujú svoje hodiny odučené vonku do špeciálnych záznamových hárkov a zároveň čerpajú podporu vo forme metodických kurzov, lekcií na rôzne predmety, webinárov aj aplikácie, kde môžu sledovať svoj osobný rozvoj. Školy či dokonca jednotliví učitelia potom môžu dostať osvedčenie, že skutočne učia vonku.
Máte metodiky vypracované podľa jednotlivých predmetov a ročníkov?
Cieľom našich metodík je čo najviac učiteľom uľahčiť začiatky učenia vonku a pomôcť im prekonať počiatočné bariéry. Najjednoduchšie to majú učitelia na prvom stupni, ktorí spravidla majú svoju triedu väčšinu dňa a majú väčšiu slobodu si výučbu organizovať podľa seba.
V súčasnej dobe sa zameriavame na druhý stupeň, kde to majú učitelia o máličko zložitejšie, ale aj tu máme množstvo nadšených učiteľov a mnoho lekcií najmä v téme Science (prírodovedné predmety). Sada našich metodík obsahuje 8 tematicky zameraných metodík na rôzne predmety – Jazyky, Matematika, História, Ateliér, Vonkajšie laboratórium rozdelené podľa ročných období a tiež dôležitá úvodná metodika Kde a ako začať. V tej sa učitelia dozvedia základy – kde vonku učiť, ako sa pripraviť, čo si môžeme vyrobiť sami, atď.
Väčšina lekcií je navrhnutá pre prvý stupeň, ale niektoré sa dajú úspešne použiť aj pre staršie deti. Lekcie sú podrobne popísané krok za krokom vrátane pripravených pracovných listov a fotografickej prílohy. Učiteľ si teda nemusí už nič pripravovať. Nejde nám o vyčerpávajúce pokrytie kurikula, naším cieľom je pomôcť učiteľom v začiatkoch. Zo skúsenosti vieme, že učitelia sa radi inšpirujú, učia, skúšajú, ale potom si témy aj hodiny vonku pripravujú podľa svojich možností aj potrieb žiakov sami. Chceme pomôcť učiteľom osvojiť si metódy vonkajšieho vzdelávania a dať im potrebné nástroje na to, aby si dokázali neskôr lekcie vytvárať sami. K tomu nám veľmi pomáhajú aj metodické online kurzy Naštartuj cestu von (pre začiatočníkov) a Rozvíjaj cestu von (pre pokročilejších vonkajších učiteľov), či tematicky zamerané videokurzy (napr. Jar vonku, Vtáky vonku, atď.)
Máte v programe aj vychovávateľov? Nie je pre nich jednoduchšie tráviť čas vonku?
To je skvelá otázka a ďakujeme za ňu! Na vychovávateľov sa totiž často zabúda. Určite je pre nich jednoduchšie tráviť viac času vonku a pevne veríme, že sa tak aj deje. Aby bolo vzdelávanie efektívne, je pre deti dôležitý aj popoludňajší čas určený na regeneráciu a hru, ktorá je pre deti na prvom stupni stále zásadná. Pokiaľ majú deti ešte navyše pani vychovávateľku/pána vychovávateľa, ktorý im bude autentickým sprievodcom a bude im odovzdávať lásku k prírode, je to na nezaplatenie.
Od učiteľov často počúvame argument, že nemôžu niečo robiť, lebo „nestihnú prebrať učivo“. Čo by ste im na to povedali?
Ono to súvisí s predstavou, že von sa chodíme „len hrať“ a učivo potom musíme stihnúť inokedy v triede. Lenže ten reálny svet, o ktorom sa učíme, je tam vonku, je dobré, ak sa aj učitelia naučia chodiť s deťmi za školu. Deti sa určite naučia poznávať stromy lepšie, keď si budú môcť siahnuť na ich kôru, porovnať ich listy, zistiť, ako voňajú. Môžu sa vonku na prechádzke naučiť dopravné značky, čítať nápisy, počítať, zájsť do múzea, atď. Vonku sa dajú jednotlivé témy skvele rozvíjať a prenášať do praxe.
Napríklad treba vypočítať rozlohu záhonov, koľko bude treba zeminy, čo si zasadíme, aký bol finálny výnos a koľko percent nám zožrali slimáky, ako spracujeme úrodu, za koľko ju predáme na školskom jarmoku a kam investujeme zarobené peniaze. To sú všetko reálne situácie, na ktorých sa deti učia. Skúsení učitelia aj na 2. stupni ZŠ popisujú, že sa im často oplatí vyraziť von aj napríklad len na 20 minút, pretože učivo prebrané vonku deti lepšie pochopia aj si ho zapamätajú. Je to učenie v praxi, v pohybe, všetkými zmyslami.
Vyžaduje si učenie vonku väčšiu prípravu učiteľa?
Áno, najmä spočiatku určite. Súvisí to predovšetkým s tým, že sa učitelia musia naladiť na iný spôsob výučby. A aj keď sú na školách už dávno doma aj iné formy výučby ako tá frontálna, učenie vonku má svoje špecifiká. Je potrebné byť hlavne flexibilný a mať nejaký plán B, napr. miesto, kde sa schováme pred dažďom, alebo záložný plán, keď sme chceli ísť pozorovať mraky, ale práve je jasné nebo.
Určite sa tiež môže stať, že máte pripravenú hodinu, ale vonku objavíte niečo také úžasné, že sa k tomu jednoducho nedostanete. Aj to je v poriadku. Čím viac má učiteľ skúseností, tým ľahšia je príprava. Učenie vonku, ale môže učiteľovi tiež výrazne pomôcť. Uľahčí mu prácu s prípravou a upratovaním pomôcok, deti učenie vonku často aj viac baví, teda nie je potrebné vytvárať aktivity na motiváciu, prehlbuje sa tu vzťah k učeniu aj s učiteľom. Je to učenie pre skutočný život.
Koľko času odporúčate školám venovať učeniu von?
Nie je pre nás až také dôležité, či niekto učí vonku raz týždenne alebo raz za mesiac. Čím viac, tým lepšie, samozrejme, ale ide hlavne o pravidelnosť. Na výučbu vonku si totiž musia zvyknúť nielen učitelia, ale aj deti a v neposlednom rade aj rodičia. Učenie vonku je cesta a oplatí sa začínať pomaly a po malých krôčikoch. Je dobré do celého procesu zapojiť deti, zistiť, čo by chceli vonku robiť, spoločne objavovať miesta, ktoré by sa dali využívať na výučbu, vyrábať si spoločne pomôcky atď. Rovnako rodičia by mali byť informovaní, aby vedeli, že napr. vo štvrtok sa deti zo školy vracajú špinavšie ako inokedy a mohli tomu prispôsobiť oblečenie. Pokiaľ sa nejedná o projektové dni, tak učitelia spravidla majú len 45 minút a aj to je čas, v ktorom sa dá kvalitne učiť vonku. Začínať sa oplatí napríklad len na 15 minút, aby si deti mohli postupne vonkajší priestor „osahávať“ a udomácňovať sa v ňom.
Mnoho učiteľov úspešne kombinuje výučbu vonku s výučbou vo vnútri. V triede máme rôzne typy osobností detí a tie majú rôzne štýly učenia. Je mnoho detí, ktoré na to, aby sa učili, potrebujú pohyb, iné deti potrebujú prepojenie s praxou, ďalšej skupine detí pomáha zapojenie zmyslov, skupiny, diskusie. A to všetko vonku ľahšie dosiahneme. Je teda otázka, či sa nemáme pýtať, ako dlho môžu deti sedieť v laviciach počas dňa. Aká je miera nepohodlia (psychického i fyzického), ktoré im učenie s neustálym sedením a časom vo vnútri prináša.
Je lepšie pri učení von meniť prostredie alebo stačí len vyjsť na školský dvor?
Mnoho výskumov dokázalo, že aj samotné prestávky vonku majú pozitívny vplyv, deti sú oddýchnuté a lepšie sa na hodinách sústredia. Pokiaľ chodíme von pravidelne, bude sa nám hodiť miesto, kde si môžeme sadnúť, a kde bude pokoj na čítanie, písanie a riešenie rôznych úloh v skupinách či jednotlivo. Budeme ale tiež potrebovať miesto, kde bude veľa priestoru na pohyb a rôzne dynamické aktivity. Ďalšie miesta si s deťmi určite nájdeme podľa toho, čo aktuálne potrebujeme, napr. kde je veľa prírodnín, kde neprší/nefúka, kde sú stromy, voda, atď. Čím viac možností máme, tým pestrejšia je naša výučba.
Čo by boli 3 najdôležitejšie tipy na učenie vonku, ktoré by ste dali školám?
1. Viem prečo to robím, poznám prínosy aj riziká a dokážem to vysvetliť deťom, kolegom, vedeniu, rodičom. Toto je zásadné, pretože ak budem sama pochybovať, hrozí, že to potom neprijme ani moje okolie.
2. Začnite pomaly a s málom a postupne pridávajte. Učenie vonku má skutočne vedecky podložené benefity, často majú ale učitelia dojem, že to nefunguje. Prečítala som si prínosy a idem do toho! Mám pripravenú skvelú a prepracovanú lekciu a chcem začať. Hodina sa mi ale zvrhne v totálny chaos a ja odchádzam sklamaná. Toto často počúvame od začínajúcich učiteľov. Táto reakcia detí je prirodzená a vyskytuje sa najmä tam, kde deti nie sú na pobyt vonku zvyknuté. Tu odporúčame začínať pomaly a na niekoľko prvých hodín nemať veľké ciele. Skvelé sú v tomto prípade aktivity a hry, ktoré podporujú senzitivitu a dávajú deťom možnosť si nové prostredie poriadne preskúmať a zažiť, než sa v ňom budú môcť sústrediť. Najmä deti, ktoré von veľmi nechodia, majú veľkú potrebu všetko „dohnať“ a zažiť.
3. Nebuďte v tom sami, nájdite si spojencov - rovnako naladených kolegov, rodičov, okolité školy. Inšpirujte sa navzájom, nájdite si spriaznených kolegov alebo rodičov, ktorí s vami vyrazia na náročnejšiu výpravu, podržia vás, keď bude treba a budú zdieľať vašu radosť z pokrokov.
Máte nejaké tipy aj na to, ako si pri učení von pomôcť s okolitými ruchmi?
Výučba vonku je živšia a tým pádom aj hlasnejšia, na druhú stranu, ak v triede robíme skupinové práce a rôzne hry, hluk dokáže byť v triede ďaleko neznesiteľnejší. Je lepšie tieto aktivity presunúť von, kde sa hluk tak nerozlieha. Výučba vonku ale rozhodne neznamená len hluk, je to rovnaké ako v triede, občas deti pracujú samostatne, niekedy si potichu čítajú, či bádajú. Navyše pokiaľ je na školskom dvore mnoho tried naraz, tak môžeme ísť napríklad na ihrisko, do parku, či pred školu. Je dobré plánovať vopred a dohovárať sa s kolegami, kto kedy a kam pôjde.
Máte tipy na trávenie času vonku aj pre rodičov?
Rodičov a starých rodičov menších detí sme sa snažili osloviť prostredníctvom webu jdeteven.cz, kde nájdu veľa nápadov a tipov. Títo rodičia s nami postupne rastú aj do Učíme se venku, kde je možné čerpať inšpiráciu pre deti od škôlkárskeho veku až po strednú školu. Sme vďační za každého aktívneho rodiča, rovnako ako učiteľa, deti si to totiž zaslúžia.

Komentáre