Program | Indicia

Program

9:00 - 10:30

Veľká aula

 

Otvorenie konferencie

Plenárna prednáška

Bibiana Paľová: Sila rutín: Ako vytvárať triedu, kde poriadok otvára priestor slobode
Predstava, že vložíme dvadsaťpäť detí do jednej triedy a očakávame pokoj a sústredenie, je na prvý pohľad utopická. A predsa je dosiahnuteľná. Nie vďaka prísnym príkazom, ale vďaka premysleným rutinám a jasným hraniciam. Aj ten najlepší vzdelávací plán sa môže zrútiť, ak deti vyrušujú, ak nevedia, čo robiť po dokončení úlohy, alebo ak sa v triede necítia bezpečne. Pevný rámec každodenných zvykov a pravidiel paradoxne vytvára priestor pre voľnosť: deti v ňom vedia, čo sa od nich očakáva, a preto sa môžu uvoľniť, sústrediť a slobodne tvoriť.

Prednáška ukáže, prečo je manažment triedy základným predpokladom kvalitného učenia, a prinesie praktické príklady rutín, ktoré fungujú už od materskej školy. V následnej diskusii učiteľky z praxe ponúknu svoje skúsenosti. Od drobných tipov až po osvedčené postupy, ktoré pomáhajú vytvárať triedu ako bezpečné a tvorivé spoločenstvo.

Bibiána Paľová je špeciálna pedagogička v Rozmanite, inkluzívnej škole, kde pôsobí od jej začiatkov. Rozmanita ju formovala nielen ako odborníčku, ale aj ako človeka. Vo svojej praxi verí, že aj malé rutiny a systémy dokážu vytvoriť veľký pocit istoty a bezpečia – pre deti aj pre učiteľstvo.

Panelová diskusia: Bibiana Paľová (Rozmanita), Ľubica Noščáková  (Fantastická), Katarína Blaščáková (Libellus)

10:30 – 11:00 Prestávka na kávu

11:00 - 11:45

Veľká aula

 

Zlatica Lišková: Ako využiť tematický deň na rozvoj digitálnej gramotnosti

Tematické dni sú príležitosťou na zmysluplné učenie v súvislostiach a prepájanie predmetov. Na prednáške si ukážeme, ako ich plánovať, prepojiť s kurikulom a rozvíjať pri nich digitálnu a informatickú gramotnosť. Predstavíme príklady z projektu Živý zošit, ktoré podporujú tvorivosť, samostatnosť a radosť z učenia.

Zlatica Lišková je riaditeľkou na ZŠ Ľ. Štúra v Modre. V základnom vzdelávaní pôsobí 27 rokov. Dlhé roky učila matematiku, informatiku a etickú výchovu. Spolupracuje od roku 2017 s Indíciou a profesorom Kalašom na vývoji a pilotovaní metódy Informatika s Emilom. Snaží sa pomáhať prekonávať strach a prekážky učiteľov z vyučovania informatiky a reformy.

 

Malá aula

 

Naďa Navarová: Grunnlaget – Metóda pojmového učenia pre inkluzívne vzdelávanie

Grunnlaget je nórska metóda rozvíjajúca myslenie detí v MŠ a na 1. stupni ZŠ. Učí ich porovnávať, analyzovať a vytvárať súvislosti namiesto memorovania faktov. Pomáha budovať pevné základy pre učenie, rozvíja logické myslenie a jazyk. Je praktická, využíva reálne predmety a situácie a dá sa jednoducho zaradiť do bežného vyučovania.

Naďa Navarová sa zameriava na tvorivé a inkluzívne učenie prepájajúce pedagogiku, osobnostný rozvoj a Montessori prístup. Má skúsenosti z viacerých krajín (VB, Nórsko, Fínsko, Portugalsko, Nemecko). Využíva metódu Grunnlaget na podporu kognitívneho vývinu a inklúzie. Pôsobí ako špeciálna pedagogička, mentorka a lektorka.

 

Salónik 1

 

Vendelína Kováčová, Ludmila Hrachovinová: Vzdelávanie umením

Ako dokáže neformálne vzdelávanie v galérii podporiť formálne v školách? Na workshope sa zameriame na barokové umenie inšpirované prírodou a emóciami, ktoré vyvrcholilo vo vizuálnej okázalosti. Počas workshopu spoznáte spôsoby a princípy našej práce vďaka ktorým rozvíjame u detí vizuálnu gramotnosť, kreativitu a kritické myslenie a podporujeme ich k vyjadreniu vlastných myšlienok.  

Vendelína Kováčová je vedúcou oddelenia galerijnej pedagogiky v Galérii mesta Bratislavy, ktoré sa venuje sprístupňovaniu umenia rôznym cieľovým skupinám.

Ludmila Hrachovinová je galerijnou pedagogičkou, výtvarníčkou v Galérii mesta Bratislavy.

Salónik 2

 

Mariana Važanová, Zuzana Mareková, Jana Skraková: Ako deti učiť rozumieť emóciám - prevencia v praxi

Workshop predstaví preventívny program „Rozprávka o zatúlanom medvieďatku“, ktorý rozvíja u detí sebapoznanie, porozumenie emóciám a sociálne zručnosti prostredníctvom príbehu, zážitkových aktivít a spolupráce s rodičmi. Účastníci si vyskúšajú vybrané aktivity podporujúce empatiu, komunikáciu, dôveru a spoluprácu v triede.

Mariana Važanová je sociálna pedagogička z CPP vo Zvolene. Venuje sa podpore spolupráce, komunikácie a rozvoju zdravých vzťahov v škole, duševnému zdraviu, emočnej odolnosti v triede medzi učiteľmi, žiakmi a rodičmi.

Zuzana Mareková je psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.

Jana Skraková je liečebná a špeciálna pedagogička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.

11:45 - 14:00 Prestávka na obed

11:00 - 12:30

Salónik 3

 

Daniela Ozimý: Výskumne a bádateľsky - 1. cyklus v praxi

Zážitkový workshop predstaví princípy programu Expedícia: skús, skúmaj, spoznaj z pohľadu učiteľky 3. ročníka. Účastníci si vyskúšajú bádateľské aktivity z oblasti Človek a príroda, ktoré prepájajú učivo s reálnym životom, podporujú samostatnosť žiakov a ukazujú, ako možno učenie premeniť na objavovanie a tímovú spoluprácu.

Daniela Ozimý je učiteľka 1. stupňa základnej školy Námestie Mladosti v Žiline, členka koordinačného tímu školy a účastníčka pilotného overovania učebnice ExpEdícia pre 1. cyklus. Vo svojej pedagogickej praxi sa zameriava na rozvoj mäkkých zručností u žiakov a hľadanie spôsobov, ako spraviť vyučovanie zaujímavejším, zmysluplným a efektívnym.

12:00 - 12:45

Veľká aula

 

Martin Kuruc: Pomaly, či rýchlo - SPOLU a či každý vlastným tempom

Martin krátko porozpráva, a rád sa bude s vami rozprávať:
Prečo je dôležité aby sme rešpektovali individuálne tempo a prirodzené učenie sa detí.
Prečo každá hra nie je učenie a každé učenie nie je hrou.
Prečo sa najviac učíme ak sa hráme.


Martin Kuruc pôsobí na Pedagogickej fakulte v Bratislave a zároveň ako mentor v RCPÚ pre okolie Bratislavy. Dlhodobo sa výskumne, publikačne aj prakticky venuje motivácii k učeniu sa v školskom prostredí.

Malá aula 

Radka Mikšík: Moje telo, moje hranice: Ako viesť deti k rešpektu, súhlasu a bezpečiu v triede

Prednáška ponúkne citlivý a praktický prístup k témam telesnej integrity, hraníc, súhlasu a kamarátstva u detí v MŠ a na 1. stupni ZŠ. Ukáže, ako tieto hodnoty rozvíjať prirodzene cez hru, rozhovor a bežné situácie, aby sa deti učili empatii, dôvere a rešpektu k sebe i druhým.

Radka Mikšík je lektorka vzťahovej a sexuálnej výchovy. Vzdeláva učiteľstvo, rodičov i mládež, tvorí materiály, podieľala sa na kurikulárnej reforme a spoluviedla kurz Základy sexuálnej výchovy na UK.

 

Salónik 1

Eva Hlistová: Supervízia ako podpora učiteľov a vychovávateľov

Workshop ukáže, ako môže supervízia podporiť učiteľov a vychovávateľov v ich náročnej práci. Pomáha udržať rovnováhu, zdieľať skúsenosti a predchádzať vyhoreniu. Účastníci zažijú ukážku skupinovej supervíznej techniky a získajú praktické tipy, ako budovať podporné prostredie a kultúru starostlivosti v školskom tíme.

Eva Hlistová pôsobí 25 rokov ako školská psychologička a supervízorka. Absolvovala výcviky v adlerovskej psychológii, psychosomatike, terapii hrou a imaginatívnych technikách. Spolupracuje s MŠ ako konzultantka pre učiteľov a rodičov, je členkou školského podporného tímu a venuje sa arteterapeutickým technikám.

Salónik 2 

 

Eva Ondríková: Ako rozvíjať rezilienciu v práci učiteľa (nielen) materskej školy

Workshop je zameraný na konkrétne stratégie rozvoja reziliencie a psychickej odolnosti, ktoré môžu učitelia využiť v každodennej praxi. Účastníci si prostredníctvom interaktívnych aktivít nielen osvoja účinné postupy zvládania stresu a záťaže, ale budú mať aj možnosť zistiť svoju aktuálnu mieru reziliencie. Cieľom workshopu je poskytnúť praktické nástroje, ktoré podporujú vnútornú rovnováhu, psychohygienu a učiteľskú pohodu.

Eva Ondríková je učiteľka materskej školy, ktorá sa venuje téme reziliencie v pedagogickej praxi. Na základe pozitívnej spätnej väzby na svoju prednášku o psychickej odolnosti pedagógov sa rozhodla zdieľať túto tému ďalej a podporiť kolegov – najmä učiteľov v materských školách – v hľadaní konkrétnych stratégií, ako zvládať záťaž a udržať si vnútornú rovnováhu v náročnom školskom prostredí.

12:45 – 14:00 Prestávka na obed

13:00 - 13:45

Veľká aula

 

Ľubica Noščáková: Kto za to môže? O (ne)zodpovednosti v učení

Kto nesie zodpovednosť za učenie – žiak či učiteľ?
V triedach často hovoríme o samostatnosti a vnútornej motivácii žiakov, no stále cítime tlak na dosahovanie výsledkov a plnenie plánov. Prednáška otvára tému postupného odovzdávania zodpovednosti za učenie žiakom – bez pocitu viny a bez chaosu. Prináša postupy, nápady a zážitky z praxe učiteľky, ktorá sa učí odovzdávať túto  zodpovednosť  späť deťom  a používa pri tom konkrétne nástroje, rutiny a reflektívne postupy, o ktoré  sa podelí. Pomáhajú nielen jej žiakom učiť sa, ale najmä jej ako učiteľke uvoľniť kontrolu bez straty prehľadu.

Ľubica Noščáková sa učí s deťmi už viac než 30 rokov ako učiteľka 1. stupňa ZŠ, lektorka a mentorka. Zameriava sa na formatívne hodnotenie, podporu žiackej zodpovednosti za učenie a prepájanie školy s rodinou. V svojej praxi hľadá rovnováhu medzi vedením a slobodou – medzi učiteľskou zodpovednosťou a žiackou autonómiou. So svojimi žiakmi vydala dve knihy a získala viaceré domáce i medzinárodné ocenenia vrátane FEE Teacher Award Winner.

Malá aula

 

Marcela Hrapková, Barbara Nagyová: Ako viesť deti k emocionálnej inteligencii a psychickej odolnosti

Prednáška ponúka praktické poznatky o tom, ako u detí rozvíjať emocionálnu inteligenciu, zdravú sebareguláciu a psychickú odolnosť. Učiteľky spoznajú základné princípy neurofyziológie, prepojenia emócií a správania a naučia sa, ako deťom vytvárať prostredie psychologického bezpečia a porozumenia, v ktorom sa môžu zdravo vyvíjať a rásť.

Marcela Hrapková je psychologička, terapeutka a lektorka zameraná na porozumenie emóciám, telu a vzťahom. Prináša prístup vychádzajúci z polyvagálnej teórie, IFS a somatických metód, ktoré pomáhajú deťom aj dospelým rozvíjať odolnosť a emocionálnu inteligenciu.    

Barbara Nagyová je lektorka a študentka psychológie v integratívnom terapeutickom výcviku. Vo svojej práci prepája poznatky z psychológie, neurovied a praxe s ľuďmi. Zameriava sa na podporu emocionálnej odolnosti a porozumenie deťom aj dospelým.
 

Salónik 1

Barbora Drinková, Máša Valčeková: Slovenčina, ktorá sa dotýka

Workshop ponúka praktické ukážky práce s metodikou Kľúče k slovenčine, ktorá rozvíja čítanie, písanie a komunikáciu detí prirodzene a s radosťou. Účastníci spoznajú aktivity pre 1. ročník, ktoré prepájajú príbeh, emóciu a tvorivosť a ukazujú, ako môže byť hodina slovenčiny plná zvedavosti a radosti z objavovania.

Barbora Drinková je učiteľka a lektorka zameraná na moderné prístupy vo vzdelávaní a spoluprácu s učiteľmi. Pôsobí ako lektorka Hejného metódy a spolutvorila reláciu Školský klub – Hodinka z triedy bez kriedy. Aktívne sa podieľa na tvorbe a overovaní vzdelávacích materiálov metodiky Kľúče k slovenčine.

Máša Valčeková učí na 1. stupni ZŠ a pôsobí ako mentorka v RCPU. Skúsenosti zo zahraničia (UK) využíva pri tvorbe učebníc, ktoré sú jej vášňou. V projekte Kľúče k slovenčine tvorí časti o písaní a čítaní. Deti motivuje cez vlastné knižočky a hľadá spôsoby, ako si v škole zachovať radosť, slobodu a autenticitu v učení.

 

Salónik 2 

 

Anna Göndörová: Ako posilňovať u detí pozitívne vlastnosti v MŠ

Workshop bude zameraný prakticky, hravo. Ukážeme ako s využitím skupinovej práce posilniť u detí pozitívne vlastnosti. Účastníci si vyskúšajú pozíciu dieťaťa a zároveň zhodnotia aktivitu s pozície učiteľa. Účastníci uvidia ako môže Hejného metóda vyučovania matematiky podporiť osobnostný rozvoj dieťaťa a meniť vzťahy v skupine medzi deťmi. Určené pre účastníčky MŠ.

Anna Göndörová je učiteľka v materskej škole v Trnave a lektor Hejného metódy pre materské školy. Zameriava sa na "medzipredmetové" prepájanie aktivít a poznatkov u detí a ich osobnostný a skupinový rozvoj. Zároveň pracuje ako STEAM učiteľ v materskej škole.

 13:45 – 14:15 Prestávka na kávu

 13:00 - 14:30

Salónik 3

 

Tomáš Boroš: Hmat – pohyb – zvuk – hudba. Hudobná výchova pre 1. cyklus základnej školy

Praktická ukážka metodických postupov pripravovanej učebnice hudobnej výchovy Tomáša Boroša. Témou 1. časti série učebníc je zvuk a jeho vlastnosti, je zameraná na rozvoj sluchového rozlišovania a vedomej realizácie vlastností zvuku prostredníctvom všetkých hudobných činností. Učebnica je zároveň aj zvukovým objektom .

Tomáš Boroš je hudobný pedagóg, didaktik hudby, vysokoškolský učiteľ, skladateľ, klavirista, hudobný publicista. Je autorom viacerých odborných publikácií, metodík pre učiteľov, klavírnych cyklov pre deti. Systematicky pracuje s učiteľmi ako metodik OZ Superar Slovensko a s budúcimi učiteľmi, ako vysokoškolský pedagóg na Pedagogickej fakulte Univerzity UK.

 

14:15 - 15:00

Veľká aula

 

Viera Mojzešová, Gabriela Dyttertová: Keď príšerky pomáhajú učiť prierezové témy

Interaktívna prednáška, kde objavíte ako sa dá jednoducho, s vtipom a plným zapojením žiakov rozvíjať charakter, zručnosti pre život a prierezové témy pomocou svojráznych postavičiek, ktoré si deti zamilujú. Zoznámite sa s programom Príšerky pre 1. a 2. stupeň, ktorý odľahší prácu učiteľa.

Viera Mojzešová je zakladateľka komunitnej školy Neškola (od 2021), ktorá využíva inovatívne formy vzdelávania, silu prírody a komunity pri rozvoji detí a rešpektujúci prístup. Viac ako 10 rokov rozvíjala mladých prostredníctvom zážitkovej pedagogiky a pred 6 rokmi spoluzaložila lesný klub Neškôlka.

Gabriela Dyttertová je učiteľka Neškoly, ktorá aktívne využíva konštruktivistický prístup a ďalšie inovatívne metódy pri práci s deťmi, lektorka RCPU, má skúsenosti s prácou pedagóga aj vedením tímu vo viacerých školách v Bratislave.

Salónik 1

 

Miroslava Joríková: Ako môže knižnica pomôcť pri vzdelávaní žiakov?                    

Na interaktívnej prednáške sa dozviete, ako v Mestskej knižnici v Bratislave prostredníctvom podujatí vzdelávame žiakov základných škôl. Ako podporiť vzdelávanie v témach preberaných na vyučovaní a ako pomôcť v niečom, na čo osnovy nemyslia? Porozprávajme sa o tom, čo od nás potrebujete a čo vám my môžeme ponúknuť.

Miroslava Joríková je knihovníčka v Mestskej knižnici v Bratislave. Venuje sa tvorbe a dramaturgii vzdelávacích podujatí pre deti a mládež. Hľadá rôzne cesty, ako deťom prostredníctvom literatúry priblížiť slovenskú aj svetovú kultúru a tiež sa snaží budovať u detí vzťah nie len ku knižnici ale aj k mestu a jeho histórii. 

Salónik 2 

 

Daniela Gubková: Mlčať je zlato: Keď učiteľ prestane vysvetľovať a začne počúvať

Koľko priestoru dávame žiakom na rozmýšľanie, skúšanie a omyly? A čo sa stane, keď učiteľ namiesto vysvetľovania jednoducho... mlčí?
Na workshope si vyskúšate, aké to je byť v roli žiaka, ktorý rieši problém bez okamžitej pomoci učiteľa. Spoločne budeme pozorovať, ako sa mení komunikácia v triede, čo sa deje v tichu a ako môže aj niekoľko sekúnd mlčania podporiť premýšľanie, spoluprácu a radosť z objavu.
Diskutovať budeme o tom, ako možno tento prístup preniesť do bežných hodín (nielen matematiky) a ako môže zmena komunikačného štýlu učiteľa viesť k väčšej samostatnosti, motivácii a zapojeniu žiakov.

Daniela Gubková je riaditeľka CZŠ s MŠ Jána Krstiteľa Partizánske, učiteľka, špeciálna pedagogička a lektorka Hejného metódy.

  Zmena programu vyhradená