Aktualizačné vzdelávanie je prostriedkom profesijného rozvoja zamestnancov školy. Má byť zmysluplné a smerovať k naplneniu potrieb školy. Organizuje sa ako jednoduchý vzdelávací program v rozsahu 10 až 24 hodín za školský rok. Jeho program a obsah schvaľuje riaditeľ školy.
Cieľom aktualizačného vzdelávania je udržiavanie alebo obnovovanie profesijných kompetencií, získanie nových vedomostí a informácií o zmenách v právnych predpisoch, výchovno-vzdelávacích programoch, či pedagogickej dokumentácii alebo získanie nových vedomostí a zručností v konkrétnej oblasti pracovnej činnosti.
Povinnosť absolvovať aktualizačné vzdelávanie majú pedagogickí a odborní zamestnanci školy.
Rozsah aktualizačného vzdelávania je najmenej 10 hodín a najviac 24 hodín za jeden školský rok.
Aktualizačné vzdelávanie môže prebiehať prezenčne, online alebo formou dištančných zadaní. Zvyčajne ide o kombináciu rôznych formátov.
Potvrdenie o aktualizačnom vzdelávaní vydáva riaditeľ školy na požiadanie.
Absolvovaním aktualizačného vzdelávania nevzniká nárok na príplatky. Avšak doklady o aktualizačnom vzdelávaní sa stávajú súčasťou atestačného portfólia.
Poskytovateľom aktualizačného vzdelávania je škola. Avšak škola pri tom smie spolupracovať s poskytovateľom inovačného vzdelávania, napr. s Indíciou. Indícia môže školám poskytovať odbornú a metodickú pomoc aj pri príprave a realizácii aktualizačného vzdelávania.
Pri skupinovom vzdelávaní je možné po dohode prispôsobiť obsah programu potrebám vašej školy. V prípade záujmu o aktualizačné vzdelávanie nás kontaktujte na av@indicia.sk.
V štandardizovanej forme máme v ponuke napr. 20 hodinový program pre učiteľov materských škôl zameraný na využívanie Hejného metódy s názvom Aplikácia Hejného metódy v podmienkach predprimárneho vzdelávania.
Základné parametre:
- Rozsah: 20 vyučovacích hodín (16 hodín prezenčne + 4 hodiny dištančne)
- Cena: 152€ na osobu (zahŕňa odborný program, nezahŕňa stravu ani ubytovanie)
- Objednávka na školu: minimálny počet osôb 12 (ideálny 15) na hm@indicia.sk
Deti v MŠ a v 1. ročníku ZŠ sú vybavené prirodzeným talentom a tvorivosťou, pričom tieto vlastnosti sú dôležité aj pre neskorší rozvoj logického myslenia a matematických schopností. Podstatou práce učiteľa je rozvíjanie predmatematických znalostí a schopností dieťaťa, a zároveň aj rozvíjanie vlastného edukačného štýlu.
Z programu:
- úvod k vyučovaniu matematiky Hejného metódou, základné princípy
- praktické workshopy v matematických prostrediach Stavitelia, Autobus, Podlahári, Rytmus a Krokovanie, Drievka
- analýza situácií zo vzdelávacích aktivít a gradované úlohy
Hlavný cieľ aktualizačného vzdelávania:
Absolvent si rozšíri profesijné kompetencie v rámci predprimárneho vzdelávania o znalosť základných princípov a didaktických zásad Hejného vyučovacej metódy. Naučí sa používať rôzne metódy pedagogickej diagnostiky, ktoré následne dokáže prakticky využiť na plánovanie, tvorbu a realizáciu výchovno-vzdelávacích aktivít pre žiakov podľa úrovne ich individuálnych podmienok a potrieb.
Kurz je možné absolvovať ako aktualizačné vzdelávanie podľa § 57 ods. 1 písm. c) zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Indícia, ako oprávnený poskytovateľ inovačného vzdelávania, môže školám poskytovať odborno-metodickú pomoc aj pri príprave a realizácii aktualizačného vzdelávania tematicky zameraného na oblasti vymedzené oprávnením.
Pedagogickí zamestnanci majú povinnosť absolvovať aktualizačné vzdelávanie podľa potrieb školy. Za absolvovanie aktualizačného vzdelávania nie sú príplatky, avšak doklad o absolvovaní aktualizačného vzdelávania je súčasťou atestačného portfólia. Škola, ako poskytovateľ aktualizačného vzdelávania, si v závislosti od svojich potrieb upraví rozsah tohto vzdelávania vo vnútornom predpise. Program a rozsah aktualizačného vzdelávania schvaľuje riaditeľ školy.