Prihlasovanie na podujatie "ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - 5. ročník - 9/2021 - Bratislava" bolo ukončené, a to buď z kapacitných dôvodov, alebo z dôvodu uplynutia termínu na prihlasovanie. V prípade otázok nás kontaktujte na na expedicia@indicia.sk.
Termín: 24. septembra 2021 (rozsah 8 x 45 minút) + 4. októbra 2021 - online školenie Hodnotenie žiakov (2 x 45 minút)
Miesto: Indícia, n.o., Rovniankova 15, Bratislava
Lektor: Monika Chrenková
Prihlasovanie: do 20.09.2021 (alebo do naplnenia kapacity)
Účastnícky poplatok:
- 74 € zahŕňa: odborný program v prezenčnej forme (8 x 45 minút) + online školenie Hodnotenie žiakov (2 x 45 min), Pracovnú učebnicu ExpEdícia PZ2 pre 5. ročník, metodické listy v elektronickej forme (pošleme po školení), kávové občerstvenie
- poplatok je potrebné uhradiť do 14 dní od prihlásenia (najneskôr však do 20.09.2021)
- poplatok možno uhradiť bankovým prevodom, na faktúru, cez TatraPay alebo CardPay (úhrada v hotovosti nie je možná)
- každý účastník školenia získa zľavový kód na nákup učebníc a pomôcok cez www.dobreucebnice.sk (bude zaslaný do 5 pracovných dní po školení)
Vzhľadom na COVID automat v4 platia pre školenia tieto podmienky:
- ak je okres vo fáze monitoringu (zelený) - podujatia sa konajú v režime "OTP" (pre očkovaných, testovaných a po prekonaní infekcie)
- ak je okres vo fáze ostražitosti alebo ohrozenia - podujatia prechádzajú do režimu "očkovaní"
Program školenia:
24. septembra 2021 − piatok
Registrácia: 8:30 − 9:00
9:00 − 10:30
I. BLOK: Ako menia nároky spoločnosti požiadavky na kvalitu súčasného vzdelávania? Predstavíme projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj a jeho koncepciu šiestich tematických celkov s prelínajúcimi sa aktivitami z biológie a geografie ako jednu z reakcií na tieto zmeny. Možnosti konštruktivistického prístupu vo vyučovaní biológie spoznáme cez konkrétne aktivity ExpEdície, ktoré si zažijeme v roli žiakov a následne ich zreflektujeme. Budeme zisťovať doterajšie vedomosti žiakov, riešiť výskumné otázky, tvoriť predpoklady a spoznávať prírodniny (Zrnká s prekvapením). Tak ako vedomosti, aj spôsobilosti vedeckej práce môže mať žiak rozvinuté rôzne. Na príkladoch žiackych záznamov si ukážeme, ako ich môžeme motivovať k rozvoju spôsobilosti pozorovať a zaznamenávať svoje pozorovania
Prestávka (10:30 − 10:45)
10:45 − 12:15
II. BLOK: Cieľom prírodovedného vzdelávania je rozvíjať u žiakov nielen poznatky, ale v rovnakej miere aj spôsobilosti vedeckej práce potrebné aj v bežnom živote. Prostredníctvom realizácie série aktivít spoznáme, ako je možné rozvíjať spôsobilosť klasifikovať. Pozrieme sa na rôznorodé stratégie vodných rastlín (Stratégia prežitia rastlín vo vode), naučíme sa všímať si dôležité znaky u hmyzu (Hávedník pri vode), zistíme, kto sú skutoční hrdinovia brehov našich vôd (Brehoví hrdinovia) a nakoniec si ukážeme, čo všetko nás môže prekvapiť v pôde (Život v pôde). Ukážeme si, prečo je postupnosť krokov pri rozvoji spôsobilostí nesmierne dôležitá.
Prestávka na obed (12:15 − 13:30)
13:30 − 15:00
III. BLOK: Aj keď je typickým spôsobom zberu informácií v biológii pozorovanie, pre overenie niektorých predpokladov je potrebná realizácia experimentu. V aktivite Môžeme stratiť pôdu? sa budeme učiť kontrolovať premenné a zároveň objavíme významné zákonitosti biologického charakteru. Budeme tiež zisťovať, čo ovplyvňuje množstvo rozpusteného kyslíka vo vode (Kde sa vo vode berie kyslík?). Ako nám kontrola premenných či tvorba záverov z experimentov pomôže v bežnom živote? Porozprávame sa o praktických aplikáciách. Ukážeme si, ako vieme na významné závery experimentov nadviazať spoznávaním konkrétnych druhov (Neviditeľní obyvatelia vody, vrátime sa k aktivite Brehoví hrdinovia).
Prestávka (15:00 − 15:15)
15:15 − 16:30
IV. BLOK: Významným prvkom aktivít je ich prepojenie na ostatné prírodovedné predmety a rozvoj fyzikálnych, chemických či geografických predstáv. Predstavenie takýchto javov v biologickom kontexte sa viac približuje realite ako ich sprístupňovanie osve. Pozrieme sa na to, aký je Zázrak, že po vode sa dá chodiť (fyzika). Preskúmame vysokohorské spoločenstvá (Život v horských oblastiach) a okrem prispôsobení rastlinného spoločenstva si osvojíme vegetačné stupne (geografia). Pri skúmaní neviditeľného pôdneho sveta (Život v pôde – mikropátranie!) nebadane vstúpime aj do sveta chémie, hoc v škole sa mu formálne žiaci budú venovať až o dva ročníky vyššie. Každú z aktivít zanalyzujeme z hľadiska rozvoja vedomostí, spôsobilostí aj postojov, aby sme si uvedomili významné zložky prírodovednej gramotnosti.
16:30 − 16:45 - Priestor na otázky
Záver
Online školenie - Hodnotenie žiakov (online cez ZOOM - 2 x 45 minút)
4. októbra 2021 (pondelok)
16:30 − 17:45
V. BLOK: Odlišné ciele vyžadujú odlišný prístup k hodnoteniu. Vytvoríme spolu stratégiu pre klasifikáciu žiakov a to tak, aby sa vo výslednej známke žiaka neodrážala len úroveň jeho vedomostí, ale aj spôsobilostí či postojov. Zanalyzujeme tiež otázky modelového didaktického testu, ktorý bude reflektovať rôzne úrovne vedomostí, nadobudnutých pomocou aktivít ExpEdície.
17:45 - 18:00 - Priestor na otázky
Záver
Prípadné otázky nám napíšte na expedicia@indicia.sk.