ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia 5. ročník ONLINE-11/2020_01/2021 | Indicia

ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia 5. ročník ONLINE-11/2020_01/2021

ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia 5. ročník ONLINE-11/2020_01/2021

Prihlasovanie na podujatie "ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia 5. ročník ONLINE-11/2020_01/2021" bolo ukončené, a to buď z kapacitných dôvodov, alebo z dôvodu uplynutia termínu na prihlasovanie. V prípade otázok nás kontaktujte na skolenia@indicia.sk.

Školenie odporúčame pre učiteľov biológie a/alebo geografie. Ak učíte len jeden z týchto predmetov, nevadí - vďaka absolvovaniu niekoľkých aktivít z predmetu, ktorý neučíte, si zažijete induktívny poznávací proces a objavovanie poznatkov aktívnym rozmýšľaním na vlastnej koži úplne ako žiaci. Zároveň tým nahliadnete do príbuzného predmetu, ktorý poskytuje na vzdelávacie témy iný uhol pohľadu.

Termín: 13. – 14. novembra 2020 (rozsah 8 x 45 min) online a 20.1. a 28.1.2021 (8 x 45 min) online
Miesto: online cez ZOOM
Lektori: Martina Škodová, Monika Chrenková, Romana Schubertová
Prihlasovanie: do 09.11.2020 (alebo do naplnenia kapacity)

Účastnícky poplatok:

  • 80 € zahŕňa: odborný program, Pracovnú učebnicu ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj PZ2
  • poplatok je potrebné uhradiť do 14 dní od prihlásenia (najneskôr však do 09.11.2020)
  • poplatok možno uhradiť bankovým prevodom, na faktúru, cez TatraPay alebo CardPay (úhrada v hotovosti nie je možná)

Program školenia:

  • 13.11.2020 v piatok od 9:00 do 12:15 
  • 14.11.2020 v sobotu od 9:00 do 12:15
  • 20.1.2021 v stredu 9:00 do 12:15
  • 28.1.2021 vo štvrtok 14:00 do 17:15

 

1. deň: 13. novembra 2020 (Geografia)

9:00 − 10:30 

I. BLOK:

Ako menia nároky spoločnosti požiadavky na kvalitu súčasného vzdelávania? Predstavíme projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj a jeho koncepciu šiestich tematických celkov s prelínajúcimi sa aktivitami z biológie a geografie ako jednu z reakcií na tieto zmeny. Možnosti konštruktivistického prístupu vo vyučovaní geografie spoznáme cez konkrétne aktivity ExpEdície, ktoré si zažijeme v roli žiakov a následne ich zreflektujeme. Ako vznikajú oblaky? Kedy z nich začne pršať? Ako vzniká rieka a ako mení krajinu? Na tieto otázky budeme hľadať odpovede s využitím jednoduchých modelov a experimentov (aktivity Vytvorme si oblak, Urobme si dážď, Záhada lesnej mláky, Podivuhodný život rieky). Zistíme spoločne, v čom je tento prístup odlišný od „tradičného“ spôsobu vyučovania a aké sú jeho benefity pre žiaka aj pre učiteľa. 

Prestávka (10:30 − 10:45)

10:45 − 12:15

II. BLOK:

Ak je cieľom prírodovedného vzdelávania rozvíjať u žiakov porozumenie aj spôsobilosti, ktoré využijú aj v bežnom živote, je potrebné pre to vytvoriť vhodné podmienky. Dôležitou spôsobilosťou je schopnosť pozorovať. Niektoré javy a objekty v krajine či prírode sú však príliš vzdialené, príliš pomalé či naopak rýchle, nie je možné ich priamo pozorovať. Vtedy využívame modely a pozorujeme, čo sa s nimi deje. Odmeriame spoločne Zemi teplotu (Odmerajme Zemi teplotu), uvidíme, ako funguje Golfský prúd (Tajomstvo záhadnej fľaše), či rastú Himaláje (Záhada amonitov). Do akej miery zobrazujú tieto modely skutočnú realitu? Ako vieme s ich pomocou získané informácie zovšeobecniť? Ktoré ďalšie spôsobilosti okrem pozorovania rozvíjame v geografii?

12:00 − 12:15/Priestor na otázky

Záver

 

2. deň: 14. novembra 2020 (Biológia)

9:00 − 10:30

I. BLOK:

Možnosti konštruktivistického prístupu spoznáme cez konkrétne príklady aktivít, v ktorých budeme zisťovať doterajšie vedomosti žiakov, riešiť výskumné otázky, tvoriť predpoklady a spoznávať prírodniny (Zrnká s prekvapením). Tak ako vedomosti, aj spôsobilosti vedeckej práce môže mať žiak rozvinuté rôzne. Na príkladoch žiackych záznamov si ukážeme, ako ich môžeme motivovať k rozvoju spôsobilosti pozorovať a zaznamenávať svoje pozorovania. Niektoré javy nevieme so žiakmi pozorovať priamo. Vyskúšame si, ako v biológii prebieha modelovanie situácií. Boli ste už niekedy v koži bociana (Prečo má bocian dlhý zobák?)? Zažijeme, akými spôsobmi vedci prichádzajú na nové objavy a potvrdzujú svoje predpoklady, rozoberieme si, čím sú tieto vedecké postupy špecifické.

Prestávka (10:30 − 10:45)

10:45 - 12:15

II. BLOK:

Cieľom prírodovedného vzdelávania je rozvíjať u žiakov nielen poznatky, ale v rovnakej miere aj spôsobilosti vedeckej práce potrebné aj v bežnom živote. Prostredníctvom realizácie série aktivít spoznáme, ako je možné rozvíjať spôsobilosť klasifikovať. Pozrieme sa na rôznorodé stratégie vodných rastlín (Stratégia prežitia rastlín vo vode), naučíme sa všímať si dôležité znaky u hmyzu (Hávedník pri vode), zistíme, kto sú skutoční hrdinovia brehov našich vôd (Brehoví hrdinovia) a nakoniec si ukážeme, čo všetko nás môže prekvapiť v pôde (Život v pôde). Ukážeme si, prečo je postupnosť krokov pri rozvoji spôsobilostí nesmierne dôležitá. 

12:00 − 12:15/Priestor na otázky

 

3. deň: 20. januára 2021 (Geografia)

9:00 − 10:30

I. BLOK: 

Ak je cieľom prírodovedného vzdelávania rozvíjať u žiakov porozumenie aj spôsobilosti, ktoré využijú aj v bežnom živote, je potrebné pre to vytvoriť vhodné podmienky. Dôležitou spôsobilosťou je „čítanie“ a interpretácia mapy v rôznej podobe. Počas našej ExpEdície v meste (Ako sa nestratiť v meste) a v horách (Kľukaté vrstevnice) sa nám mapa veľmi zíde. Jednu mapu si spoločne aj vytvoríme (Mapa Bubántanu) a zistíme, že každé miesto na Zemi má svoju jedinečnú „adresu“ (Adresár sveta). Cez konkrétne úlohy sa pozrieme na to, aké sú úrovne spôsobilosti „čítania“ a interpretácie mapy a akým spôsobom je možné túto spôsobilosť rozvíjať.

Prestávka (10:30 − 10:45)

10:45 − 12:00

II. BLOK: 

V ExpEdícii využívame okrem mapy aj iné zdroje geografických informácií (Je Tichý oceán naozaj tichý?Čo má pre nás výnimočnú hodnotu?), ale aj formát didaktickej hry, pri ktorej sa žiaci zážitkovou formou učia určovať polohu na mape s pomocou geografických súradníc (Záchrana potápajúcej sa lode). Zameriame sa tiež na skupinovú prácu, jej špecifiká a možnosti jej reflexie so žiakmi.

12:00 − 12:15/Priestor na otázky

Záver

 

4. deň: 28. januára 2021 (Biológia)

14:00 − 15:30

I. BLOK: 

Aj keď je typickým spôsobom zberu informácií v biológii pozorovanie, pre overenie niektorých predpokladov je potrebná realizácia experimentu. V aktivite Môžeme stratiť pôdu? sa budeme učiť kontrolovať premenné a zároveň objavíme významné zákonitosti biologického charakteru. Budeme tiež zisťovať, čo ovplyvňuje množstvo rozpusteného kyslíka vo vode (Kde sa vo vode berie kyslík?). Ako nám kontrola premenných či tvorba záverov z experimentov pomôže v bežnom živote? Porozprávame sa o praktických aplikáciách. Porozprávame sa o praktických aplikáciách. Ukážeme si, ako vieme na významné závery experimentov nadviazať spoznávaním konkrétnych druhov (Neviditeľní obyvatelia vodyBrehoví hrdinovia).

Prestávka (15:30 − 15:45)

15:45 − 17:00

II. BLOK: 

Významným prvkom aktivít je ich prepojenie na ostatné prírodovedné predmety a rozvoj fyzikálnych, chemických či geografických predstáv. Predstavenie takýchto javov v biologickom kontexte sa viac približuje realite ako ich sprístupňovanie osve. Pozrieme sa na to, aký je Zázrak, že po vode sa dá chodiť (fyzika). Preskúmame vysokohorské spoločenstvá (Život v horských oblastiach) a okrem prispôsobení rastlinného spoločenstva si osvojíme vegetačné stupne (geografia). Pri skúmaní neviditeľného pôdneho sveta (Život v pôde – mikropátranie!) nebadane vstúpime aj do sveta chémie, hoc v škole sa mu formálne žiaci budú venovať až o dva ročníky vyššie. Každú z aktivít zanalyzujeme z hľadiska rozvoja vedomostí, spôsobilostí aj postojov, aby sme si uvedomili významné zložky prírodovednej gramotnosti. Predstavíme si tiež možnosti ich hodnotenia.

17:00 − 17:15/Priestor na otázky

Záver

 

Prípadné otázky nám napíšte na expedicia@indicia.sk