Prihlasovanie na podujatie "ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia Bratislava 06/2020" bolo ukončené, a to buď z kapacitných dôvodov, alebo z dôvodu uplynutia termínu na prihlasovanie. V prípade otázok nás kontaktujte na skolenia@indicia.sk.
Školenie odporúčame pre učiteľov biológie a/alebo geografie. Ak učíte len jeden z týchto predmetov, nevadí - vďaka absolvovaniu niekoľkých aktivít z predmetu, ktorý neučíte, si zažijete induktívny poznávací proces a objavovanie poznatkov aktívnym rozmýšľaním na vlastnej koži úplne ako žiaci. Zároveň tým nahliadnete do príbuzného predmetu, ktorý poskytuje na vzdelávacie témy iný uhol pohľadu.
Termín: 26. – 27. júna 2020 (rozsah 16 x 45 minút)
Miesto: Bratislava (Indícia, n.o., Rovniankova 15, Bratislava)
Lektori: Martina Škodová, Monika Chrenková
Prihlasovanie: do 19.06.2020 (alebo do naplnenia kapacity)
Účastnícky poplatok:
- 80 € zahŕňa: odborný program, kávu/čaj, školiaci materiál vo forme pracovného zošita pre žiaka), nezahŕňa: ubytovanie, ani obed
- poplatok je potrebné uhradiť do 14 dní od prihlásenia (najneskôr však do 24.06.2020)
- poplatok možno uhradiť bankovým prevodom, na faktúru, cez TatraPay alebo CardPay (úhrada v hotovosti nie je možná)
- každý účastník školenia dostane Pracovný zošit ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj
Program školenia:
- v piatok od 8:30 do 17:00
- v sobotu od 8:45 do 16:45
1. deň: 26. jún 2020
Registrácia: 8:30 − 8:55
9:00 − 10:30
1. BLOK: Ako menia nároky spoločnosti požiadavky na kvalitu súčasného vzdelávania? Predstavíme projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj a jeho koncepciu šiestich tematických celkov s prelínajúcimi sa aktivitami z biológie a geografie ako jednu z reakcií na tieto zmeny. Možnosti konštruktivistického prístupu vo vyučovaní geografie spoznáme cez konkrétne aktivity ExpEdície, ktoré si zažijeme v roli žiakov a následne ich zreflektujeme. Ako vznikajú oblaky? Kedy z nich začne pršať? Ako vzniká rieka a ako mení krajinu? Na tieto otázky budeme hľadať odpovede s využitím jednoduchých modelov a experimentov (aktivity Vytvorme si oblak, Urobme si dážď, Záhada lesnej mláky, Podivuhodný život rieky). Zistíme spoločne, v čom je tento prístup odlišný od „tradičného“ spôsobu vyučovania a aké sú jeho benefity pre žiaka aj pre učiteľa.
Prestávka (10:30 − 10:45)
10:45 − 12:15
2. BLOK: Ak je cieľom prírodovedného vzdelávania rozvíjať u žiakov porozumenie aj spôsobilosti, ktoré využijú aj v bežnom živote, je potrebné pre to vytvoriť vhodné podmienky. Dôležitou spôsobilosťou je „čítanie“ a interpretácia mapy v rôznej podobe. Počas našej ExpEdície z rieky do mora (Po rieke až do mora) sa nám mapa veľmi zíde. Spoznáme jednotlivé svetadiely, oceány a ich polohu na mape (Prečo je Tichý oceán tichý?) a vytvoríme model morských prúdov (Tajomstvo záhadnej fľaše). Cez konkrétne úlohy sa pozrieme na to, aké sú úrovne spôsobilosti „čítania“ a interpretácie mapy a akým spôsobom je možné túto spôsobilosť rozvíjať. Pozrieme si aj videozáznam z vyučovania ExpEdície a spolu si rozoberieme a rozdiskutujeme, čo sa na hodine dialo, čo priniesla deťom, čo učiteľovi a aké možnosti ďalšieho rozvoja by mohla ponúknuť.
Obed (12:15 − 13:30)
13:30 − 15:00
3. BLOK: V ExpEdícii využívame aj formáty dramatizácie a hry, pri ktorých sa žiaci zážitkovou formou učia, napríklad porozumieť časovým pásmam, orientovať sa v mape s pomocou geografických súradníc, či vytvoriť model “živej” slnečnej sústavy (Časové pásma, Záchrana potápajúcej sa lode, Vytvorme si slnečnú sústavu). Zameriame sa tiež na skupinovú prácu, jej špecifiká a možnosti jej reflexie so žiakmi.
Prestávka (15:00 − 15:15)
15:15 − 16:45
4. BLOK: Tak ako vedomosti, aj spôsobilosti vedeckej práce môže mať žiak rozvinuté rôzne. Vytvoríme spolu stratégiu pre hodnotenie a následnú klasifikáciu žiakov, aby sa vo výslednej známke neodrážala len úroveň vedomostí, ale aj spôsobilostí a prírodovedných postojov.
16:45 − 17:00/Priestor na otázky
Záver
2. deň: 27. jún 2020
8:45 − 10:15
1. BLOK: Možnosti konštruktivistického prístupu spoznáme cez konkrétne príklady aktivít, v ktorých budeme riešiť výskumnú otázku, konkrétny problém, či analyzovať prípad, ktorý sa už stal (Niečo medzi hubou a riasou). Zažijeme, akými spôsobmi vedci prichádzajú na nové objavy a potvrdzujú svoje predpoklady. Prostredníctvom aktivity Môžeme stratiť pôdu... si rozoberieme, čím sú tieto vedecké postupy špecifické.
Prestávka (10:15 − 10:30)
10:30 - 12:00
2. BLOK: Niektoré javy nevieme so žiakmi pozorovať priamo. V ExpEdícii preto využívame aj modelovanie situácií. Boli ste už niekedy v koži vydry (Vydry a zdroje) alebo v kožuchu poľných cicavcov (Líška a hraboš)? Pozrieme sa aj na to, ako je možné prostredníctvom projektov meniť mylné predstavy žiakov (Ako rozoznáme lesné druhy vtákov?).
Obed 12:00 − 13:00
13:00 − 14:30
3. BLOK: Cieľom prírodovedného vzdelávania je rozvíjať u žiakov nielen poznatky, ale v rovnakej miere aj spôsobilosti vedeckej práce potrebné aj v bežnom živote. Prostredníctvom realizácie aktivít spoznáme, ako je možné rozvíjať spôsobilosť predpokladať (Potrebujeme zachovať mokrade?), pozorovať (Dýchanie pod vodou, to nie je len tak!), klasifikovať (Hávedník pri vode, Brehoví hrdinovia), merať (Zázrak, po vode sa dá chodiť), či usudzovať (Nie je lebka ako lebka).
Prestávka (14:30 – 14:45)
14:45 − 16:15
4. BLOK: Cez konkrétne úlohy sa pozrieme na to, ako dokážeme identifikovať jednotlivé úrovne spôsobilostí vedeckej práce, aby sme žiakom vedeli dať cielenú spätnú väzbu o ich pokroku.
16:15 − 16:45/Priestor na otázky
Záver