ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia Košice 02/2020 | Indicia

ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia Košice 02/2020

ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia Košice 02/2020

Prihlasovanie na podujatie "ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Biológia - Geografia Košice 02/2020" bolo ukončené, a to buď z kapacitných dôvodov, alebo z dôvodu uplynutia termínu na prihlasovanie. V prípade otázok nás kontaktujte na skolenia@indicia.sk.

Školenie odporúčame pre učiteľov biológie a/alebo geografie. Ak učíte len jeden z týchto predmetov, nevadí - vďaka absolvovaniu niekoľkých aktivít z predmetu, ktorý neučíte, si zažijete induktívny poznávací proces a objavovanie poznatkov aktívnym rozmýšľaním na vlastnej koži úplne ako žiaci. Zároveň tým nahliadnete do príbuzného predmetu, ktorý poskytuje na vzdelávacie témy iný uhol pohľadu.

Prihlásiť sa môžete prostredníctvom formulára nižšie na tejto stránke. Zaslané prihlášky považujeme za záväzné.

Termín: 21. – 22. februára 2020 (rozsah 16 x 45 minút)
Miesto: Košice (miesto upresníme do 20. januára)
Lektori: Romana Schubertová, Martina Škodová
Prihlasovanie: do 14.02.2020 (alebo do naplnenia kapacity)

Účastnícky poplatok:

  • 80 € (zahŕňa: odborný program, kávu/čaj, školiaci materiál vo forme pilotných pracovných zošitov 1 a 2), nezahŕňa: ubytovanie, ani obed
  • poplatok je potrebné uhradiť do 14 dní od prihlásenia (najneskôr však do 13.02.2020)
  • poplatok možno uhradiť bankovým prevodom, na faktúru, cez TatraPay alebo CardPay (úhrada v hotovosti nie je možná)
  • každý účastník školenia dostane Pracovný zošit ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj

Program školenia:

  • v piatok od 9:00 do 17:00 
  • v sobotu od 8:30 do 16:45

 

1.      deň: 21. februára 2020

Registrácia: 8:30 − 8:55

9:00 − 10:30

1. BLOK: Ako menia nároky spoločnosti požiadavky na kvalitu súčasného vzdelávania? Predstavíme projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj a jeho koncepciu šiestich tematických celkov s prelínajúcimi sa aktivitami z biológie a geografie ako jednu z reakcií na tieto zmeny. Možnosti konštruktivistického prístupu spoznáme cez konkrétne príklady aktivít, v ktorých budeme riešiť výskumnú otázku, konkrétny problém, či analyzovať prípad, ktorý sa už stal (Niečo medzi hubou a riasou). Zažijeme, akými spôsobmi vedci prichádzajú na nové objavy a potvrdzujú svoje predpoklady. Prostredníctvom aktivity Kde mizne pôda... si rozoberieme, čím sú tieto vedecké postupy špecifické.

Prestávka (10:30 − 10:45)

10:45 − 12:15

2. BLOK: Niektoré javy nevieme so žiakmi pozorovať priamo. V ExpEdícii preto využívame aj modelovanie situácií. Boli ste už niekedy v koži vydry (Vydry a zdroje) alebo v kožuchu poľných cicavcov (Líška a hraboš)? Pozrieme sa aj na to, ako je možné prostredníctvom projektov meniť mylné predstavy žiakov (Ako rozoznáme lesné druhy vtákov?).

Obed (12:15 − 13:30)

13:30 − 15:00

3. BLOK: Cieľom prírodovedného vzdelávania je rozvíjať u žiakov nielen poznatky, ale v rovnakej miere aj spôsobilosti vedeckej práce potrebné aj v bežnom živote. Prostredníctvom  realizácie aktivít spoznáme, ako je možné rozvíjať spôsobilosť predpokladať (Nie je kapor ako pstruh), pozorovať (Život v horských oblastiach), klasifikovať (Ako sa pri zbere húb neotráviť), merať (Zelené zásobárne), či usudzovať (Hmyzí svet v lese).

Prestávka (15:00 − 15:15)

15:15 − 16:45

4. BLOK: Tak ako vedomosti, aj spôsobilosti vedeckej práce môže mať žiak rozvinuté rôzne. Cez konkrétne úlohy sa pozrieme na to, ako tieto úrovne identifikovať, aby sme žiakom vedeli dať cielenú spätnú väzbu o ich pokroku. Vytvoríme spolu stratégiu pre klasifikáciu žiakov, aby sa vo výslednej známke neodrážala len úroveň vedomostí, ale aj spôsobilostí a prírodovedných postojov.

16:45 − 17:00/Priestor na otázky

Záver

 

2.      deň: 22. február 2020

8:30 − 10:00

1. BLOK: Ak je cieľom prírodovedného vzdelávania rozvíjať poznatky žiakov rovnako ako aj spôsobilosti vedeckej práce, ktoré využijú aj v bežnom živote, je potrebné pre to vytvoriť vhodné podmienky. Prostredníctvom realizácie aktivít spoznáme, ako je možné rozvíjať spôsobilosť predpokladať (Časové pásma) pozorovať (Životodarná rieka), klasifikovať (Leto v Kalkate) či merať (Asteroidy útočia).

Prestávka (10:00 − 10:15)

10:15 - 11:45

2. BLOK: Niektoré javy nevieme so žiakmi pozorovať priamo. Aktivity ExpEdície preto často využívajú aj modelovanie situácií, v ktorom sa žiaci stanú súčasťou deja. Vytvoríme si Model oblaku, dažďaKľukaté vrstevnicepozrieme sa Ako vzniká rieka a Ako rieka mení krajinu

Obed 11:45 − 13:00

13:00 − 14:30

3. BLOK: V geografii využívame aj formát hry, pri ktorej sa žiaci popri zábave učia napríklad aj porozumieť princípom tvorby máp, odôvodniť význam presnej lokalizácie miest na Zemi s pomocou geografických súradníc, vytvoriť a prezentovať model “živej” slnečnej sústavy, či zreflektovať prácu seba a celej skupiny (Záchrana potápajúcej sa lode, Mapa Bubántanu, Vytvorme si slnečnú sústavu).

Prestávka (14:30 – 14:45)

14:45 − 16:15

4. BLOK: Pozrieme si videozáznam z vyučovania ExpEdície a spolu si rozoberieme a rozdiskutujeme, čo sa na hodine dialo, čo priniesla deťom, čo učiteľovi a aké možnosti ďalšieho rozvoja by mohla ponúknuť.

16:15 − 16:45/Priestor na otázky

Záver