Prihlasovanie na podujatie "ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Fyzika - Bratislava 03/2020 - Termín sa presúva!" bolo ukončené, a to buď z kapacitných dôvodov, alebo z dôvodu uplynutia termínu na prihlasovanie. V prípade otázok nás kontaktujte na skolenia@indicia.sk.
Tento kurz sa neuskutoční v plánovanom termíne z dôvodu prevencie šírenia koronavírusu. Pre kurz bude stanovený náhradný termín. Všetky prijaté prihlášky ostávajú v platnosti. Prihlásených účastníkov budeme o novom termíne informovať.
Termín: 27. – 28. marca 2020 (rozsah 16 x 45 minút)
Miesto: Bratislava (Indícia, n.o., Rovniankova 15, Bratislava)
Lektori: Doc. RNDr. Viera Lapitková, PhD., PaedDr. Renáta Tóthová, PhD
Prihlasovanie: do 23.03.2020 (alebo do naplnenia kapacity)
Účastnícky poplatok:
- 80 € (zahŕňa: odborný program, kávu/čaj, školiaci materiál), nezahŕňa: ubytovanie, ani obed
- poplatok je potrebné uhradiť do 14 dní od prihlásenia (najneskôr však do 23.03.2020)
- poplatok možno uhradiť bankovým prevodom, na faktúru, cez TatraPay alebo CardPay (úhrada v hotovosti nie je možná)
Program školenia:
- v piatok od 8:30 do 17:00
- v sobotu od 8:30 do 16:30
1. deň: 27. marca 2020
Registrácia: 8:00 − 8:25
8:30 − 10:00
1. BLOK: Ako menia nároky spoločnosti požiadavky na kvalitu súčasného vzdelávania? Čo vnímame ako dôležité, ale nedarí sa nám? V prvom bloku sa prostredníctvom aktivity Vieme spolupracovať? zameriame na formovanie schopností žiakov spolupracovať v malých skupinách aj v rámci celej triedy. Predstavíme projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj a jeho koncepciu výučby fyziky na základnej škole.
Prestávka (10:00 − 10:15)
10:15 − 11:45
2. BLOK: Akými spôsobmi vedci prichádzajú na nové objavy a potvrdzujú svoje predpoklady? Naozaj umožňujeme žiakom pracovať a podnecujeme ich rozmýšľať takýmto spôsobom? Prvky konštruktivistického prístupu predstavíme cez konkrétne príklady aktivít, v ktorých budeme riešiť rôzne výskumné otázky. Ako žiaci si napríklad v tímoch vyskúšate skúmať, čo dokážu plyny.
Obed 12:00 − 13:15
13:15 − 13:30 Priestor na otázky
13:30 − 15:00
3. BLOK: Niektoré javy prebiehajú inak, ako by sme očakávali. Pre žiakov je kľúčovým zdrojom prirodzeného záujmu poznávať zažitie tzv. kognitívneho konfliktu v diskusií s rovesníkmi. Takéto momenty si zažijete v roli žiakov pri skúmaní, či dokáže voda „cestovať“, ako dosiahnuť, aby niekam „precestovala“ všetka, ako namaľovať kvet či dúhu bez pomoci štetca, ako tieto deje spolu súvisia a ako to všetko súvisí s rastlinami.
Prestávka (15:00 − 15:15)
15:15 − 16:45
4. BLOK: Cieľom prírodovedného vzdelávania je rozvíjať u žiakov nielen štruktúru pojmov a faktov, ale v rovnakej miere aj spôsobilosti vedeckej práce potrebné i v bežnom živote. Zažijete si aktivity, pri ktorých si žiaci systematicky rozvíjajú spôsobilosť predpokladať (Aký objem zaberá čudo?), pozorovať, merať či usudzovať (Vieme merať dĺžku?, Možno odvážiť aj vzduch?, Vieme merať pľúca?). Pozrieme sa aj na to, ako je možné prostredníctvom projektu rozvíjať fyzikálne predstavy žiakov.
16:45 − 17:00 Priestor na otázky
Záver
2. deň: 28. marca 2020
8:30 − 10:00
1. BLOK: Vedomosti aj spôsobilosti vedeckej práce môže mať žiak rozvinuté na rôznej úrovni. Cez konkrétne úlohy sa pozrieme na to, ako tieto úrovne identifikovať, aby sme žiakom vedeli dať cielenú spätnú väzbu o ich pokroku. Vytvoríme spolu stratégiu pre klasifikáciu žiakov, aby sa vo výslednej známke neodrážala len úroveň vedomostí, ale aj spôsobilostí vedeckej práce a prírodovedných postojov.
Prestávka (10:00 − 10:15)
10:15 − 11:45
2. BLOK: Ako je možné prostredníctvom série nadväzujúcich aktivít rozvíjať hĺbkové porozumenie pojmu - napríklad hustoty? S akými mylnými predstavami sa stretávame u žiakov a prečo je v procese učenia sa dôležité vedieť viesť a počúvať žiacke diskusie? Na konkrétnych troch aktivitách si zažijeme induktívny poznávací proces – jeho čaro pre žiakov aj výzvy pre učiteľa.
11:45 – 12:00 Priestor na otázky
Obed 12:00 − 13:30
13:30 − 15:00
3. BLOK: Niektoré javy je dôležité pozorovať v systematickej postupnosti. Pozrieme sa na to, ako si žiaci tvoria svoje výskumné závery pri takomto experimentovaní a systematickom pozorovaní, napr. keď ich smerujeme k pochopeniu Archimedovho zákonu. Preskúmame správanie telies v kvapalinách s rôznou hustotou a budeme spolu určovať neznáme látky pomocou hustoty.
Prestávka (15:00 – 15:15)
15:15 − 16:45
4. BLOK: Fyzikálne zákony, pravidlá, výpočty majú svoju obmedzenú platnosť. Žiakom by sme nemali predstavovať vedu ako niečo dané a nemenné, ale ako dynamicky sa vyvíjajúci proces, proces plný prekvapení a objaviteľského potešenia. Prostredníctvom aktivít Vplyv teploty na hustotu – dymiaca kvapalina a modelovanie Golfského prúdu v akváriu môžeme rozdiskutovať možnosti, akými sa môže uberať vyučovacia hodina a žiacke objavovanie.
16:45 Záver a odovzdanie certifikátu
Pred prihlásením a účasťou Vás chceme upozorniť, že počas podujatia môže byť prítomný fotograf a fotograficky zaznamenávať jeho priebeh. Takto získané fotografie budú podľa VOP môcť byť použité na ilustračné a informačné účely súvisiace s aktivitami Indície.
Prípadné otázky nám napíšte na expedicia@indicia.sk.