Prihlasovanie na podujatie "ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Fyzika - Bratislava 06/2020" bolo ukončené, a to buď z kapacitných dôvodov, alebo z dôvodu uplynutia termínu na prihlasovanie. V prípade otázok nás kontaktujte na skolenia@indicia.sk.
Termín: 05. – 06. júna 2020 (rozsah 16 x 45 minút)
Miesto: Bratislava (Indícia, n.o., Rovniankova 15, Bratislava)
Lektori: Doc. RNDr. Viera Lapitková, PhD., PaedDr. Renáta Tóthová, PhD
Prihlasovanie: do 08.06.2020 (alebo do naplnenia kapacity)
Účastnícky poplatok:
- 80 € (zahŕňa: odborný program, kávu/čaj, školiaci materiál), nezahŕňa: ubytovanie, ani obed
- poplatok je potrebné uhradiť do 14 dní od prihlásenia (najneskôr však do 08.06.2020)
- poplatok možno uhradiť bankovým prevodom, na faktúru, cez TatraPay alebo CardPay (úhrada v hotovosti nie je možná)
Program školenia:
- v piatok od 8:30 do 17:00
- v sobotu od 8:30 do 16:30
1. deň: 05. júna 2020
Registrácia: 8:00 − 8:25
1. BLOK: 8:30 − 10:00
Projekt - ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj, koncepcia výučby fyziky
Vieme spolupracovať?
Ako menia nároky spoločnosti požiadavky na kvalitu súčasného vzdelávania? Predstavíme projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj a jeho koncepciu výučby fyziky. Pre projekt je dominantný poznávací proces založený na konštruktivistickej pedagogickej teórii, ktorého charakteristickou črtou pre prírodovedné predmety je induktívny postup. V rámci uvedeného postupu je pre žiakov (rovnako ako pre vedcov) dôležité navzájom zmysluplne komunikovať: zdieľať vlastné predpoklady, dohodnúť sa na spoločnom postupe, diskutovať o pozorovaných javoch, dohodnúť sa na spoločnom závere vyplývajúcom z pozorovaní a meraní. V prvom bloku sa zameriame na formovanie schopností žiakov spolupracovať v malých skupinách, ako aj v rámci celej triedy prostredníctvom aktivity Vieme spolupracovať?
Prestávka (10:00 − 10:15)
2. BLOK: 10:15 − 11:45
Čo dokážu plyny?
Prvky konštruktivistického prístupu predstavíme cez konkrétne príklady aktivít, v ktorých budeme riešiť rôzne výskumné otázky. Zažijeme, akými spôsobmi vedci prichádzajú na nové objavy a potvrdzujú svoje predpoklady. Ako môžu žiaci v tímoch skúmať čo dokážu plyny? Vyskúšame si spolu modelovú hodinu so sprievodným metodickým komentárom.
Obed 12:00 − 13:15
13:15 − 13:30 Priestor na otázky
3. BLOK: 13:30 − 15:00
Dokáže voda „cestovať“ z pohára do pohára? / Maľujeme kvety. Kvety?
Niektoré javy prebiehajú inak, ako by sme očakávali. Pre žiakov je kľúčovým zdrojom poznávania zažitie tzv. kognitívneho konfliktu, kedy predpokladajú niečo iné, než potom pri praktickej realizácii experimentu pozorujú. Ponúkame vám takéto momenty v aktivitách, v ktorých preskúmame či dokáže voda „cestovať“, ako dosiahnuť, aby niekam „precestovala“ všetka voda, ako namaľovať kvet či dúhu bez pomoci štetca, či tieto deje spolu súvisia a ako to všetko súvisí napríklad aj s rastlinami (medzipredmetové prepojenie ExpEdíciu na biológii v 5. ročníku – povrchové napätie vody).
Prestávka (15:00 − 15:15)
4. BLOK: 15:15 − 16:45
Vieme merať dĺžku? / Vieme merať pľúca?
Cieľom prírodovedného vzdelávania je rozvíjať u žiakov nielen štruktúru pojmov a faktov, ale v rovnakej miere aj spôsobilosti vedeckej práce potrebné i v bežnom živote. Prostredníctvom realizácie aktivít spoznáme, ako je možné rozvíjať spôsobilosť predpokladať (Aký objem zaberá čudo?), pozorovať, merať či usudzovať (Vieme merať dĺžku?, Možno odvážiť aj vzduch?, Vieme merať pľúca?). Pozrieme sa aj na to, ako je možné prostredníctvom projektov rozvíjať fyzikálne predstavy žiakov (Ako dať do pohybu tekutiny? Môžu fungovať aj vlastné meradlá?).
16:45 − 17:00 Priestor pre otázky
Záver
2. deň: 06. júna 2020
1. BLOK: 8:30 − 10:00
Koncepcia hodnotenia žiakov
Tak ako vedomosti, aj spôsobilosti vedeckej práce môže mať žiak rozvinuté na rôznej úrovni. Cez konkrétne úlohy sa pozrieme na to, ako tieto úrovne identifikovať, aby sme žiakom vedeli dať cielenú spätnú väzbu o ich pokroku. Vytvoríme spolu stratégiu pre klasifikáciu žiakov, aby sa vo výslednej známke neodrážala len úroveň vedomostí, ale aj spôsobilostí vedeckej práce a prírodovedných postojov.
Prestávka (10:00 − 10:15)
2. BLOK: 10:15 − 11:45
„Kúzlo“ so skúmavkami / Ako ponoriť trubičku do takej hĺbky, ako si želáme? / Lode z alobalu
Ak je cieľom prírodovedného vzdelávania rozvíjať poznatky žiakov rovnako ako aj spôsobilosti vedeckej práce, ktoré využijú aj v bežnom živote, je potrebné pre to vytvoriť dobré podmienky. Prostredníctvom realizácie vhodnej postupnosti aktivít spoznáme, prečo niektoré predmety plávajú a iné sa potopia (Kúzlo so skúmavkami, Ponáraná trubička a graf, Plávajúce a potápajúce sa telesá), od čoho závisí hĺbka ponoru (Objem, tvar a ponáranie krabíc) a nosnosť lode (Lode z alobalu), a ako je možné prostredníctvom týchto aktivít rozvíjať hĺbkové porozumenie pojmu hustota (Ako v grafe nájdem hustotu).
11:45 – 12:00 Priestor na otázky
Obed 12:00 − 13:30
3. BLOK: 13:30 − 15:00
Koľko vody vytlačí plávajúce a koľko potopené teleso? / Ako možno určiť, z akej látky je kameň z Mesiaca?
Niektoré javy je dôležité pozorovať v systematickej postupnosti, takéto experimentovanie a systematické pozorovanie zažijete napr. v aktivitách Koľko vody vytlačí plávajúce a koľko potopené teleso?, Na čo prišiel Archimedes? Preskúmame správanie telies v kvapalinách s rôznou hustotou a budeme spolu určovať neznáme látky pomocou hustoty a hmotnostnej tepelnej kapacity.
Prestávka (15:00 – 15:15)
4. BLOK: 15:15 − 16:45
Aký je rozdiel medzi Golfským a Labradorským prúdom? / Prečo héliový balón stúpa a vzdušný balón klesá?
Fyzikálne zákony, pravidlá, výpočty majú svoju obmedzenú platnosť. Žiakom by sme nemali predstavovať vedu ako niečo dané a nemenné, ale ako dynamicky sa vyvíjajúci proces, proces plný prekvapení a objaviteľského potešenia – napríklad prostredníctvom aktivít Vplyv teploty na hustotu – dymiaca kvapalina, modelovanie Golfského prúdu v akváriu, či stanovenie hustoty vzduchu/propánu rôznymi spôsobmi.
16:45 Záver a odovzdanie certifikátu
Pred prihlásením a účasťou Vás chceme upozorniť, že počas podujatia môže byť prítomný fotograf a fotograficky zaznamenávať jeho priebeh. Takto získané fotografie budú podľa VOP môcť byť použité na ilustračné a informačné účely súvisiace s aktivitami Indície.
Prípadné otázky nám napíšte na expedicia@indicia.sk.