Prihlasovanie na podujatie "ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj - Geografia 5. ročník - 4/2022 - online" bolo ukončené, a to buď z kapacitných dôvodov, alebo z dôvodu uplynutia termínu na prihlasovanie. V prípade otázok nás kontaktujte na skolenia@indicia.sk.
Termín: 28. apríla 2022 (6 x 45 minút) + 6. mája 2022 (4 x 45 minút)
Forma: online cez ZOOM
Lektor: Martina Škodová
Prihlasovanie: do 24.04.2022 (alebo do naplnenia kapacity)
Účastnícky poplatok:
- 74 € zahŕňa: odborný program, pracovnú učebnicu ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj PU3 + prefotené aktivity z PU1 a PU2 - pošleme poštou, metodické materiály v elektronickej forme (pošleme po školení)
- poplatok je potrebné uhradiť do 14 dní od prihlásenia (najneskôr však do 24.04.2022)
- poplatok možno uhradiť bankovým prevodom, na faktúru, cez TatraPay alebo CardPay (úhrada v hotovosti nie je možná)
- každý účastník školenia získa zľavový kód na nákup učebníc a pomôcok cez www.dobreucebnice.sk (kód bude zaslaný do 5 pracovných dní po školení)
Program školenia:
Štvrtok: 28. apríla 2022
9:00 − 10:30
I. BLOK: Ako menia nároky spoločnosti požiadavky na kvalitu súčasného vzdelávania? Predstavíme projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj a jeho koncepciu šiestich tematických celkov s prelínajúcimi sa aktivitami z biológie a geografie ako jednu z reakcií na tieto zmeny. Možnosti konštruktivistického prístupu vo vyučovaní geografie spoznáme cez konkrétne aktivity ExpEdície, ktoré si zažijeme v roli žiakov a následne ich zreflektujeme. Ako vznikajú oblaky? Kedy z nich začne pršať? Ako vzniká rieka a ako mení krajinu? Na tieto otázky budeme hľadať odpovede s využitím jednoduchých modelov a experimentov (aktivity Vytvorme si oblak, Urobme si dážď, Záhada lesnej mláky, Podivuhodný život rieky). Zistíme spoločne, v čom je tento prístup odlišný od „tradičného“ spôsobu vyučovania a aké sú jeho benefity pre žiaka aj pre učiteľa.
Prestávka (10:30 − 10:45)
10:45 − 12:15
II. BLOK: Ak je cieľom prírodovedného vzdelávania rozvíjať u žiakov porozumenie aj spôsobilosti, ktoré využijú aj v bežnom živote, je potrebné pre to vytvoriť vhodné podmienky. Dôležitou spôsobilosťou je schopnosť pozorovať. Niektoré javy a objekty v krajine či prírode sú však príliš vzdialené, príliš pomalé či naopak rýchle, nie je možné ich priamo pozorovať. Vtedy využívame modely a pozorujeme, čo sa s nimi deje. Odmeriame spoločne Zemi teplotu (Odmerajme Zemi teplotu), uvidíme, ako funguje Golfský prúd (Tajomstvo záhadnej fľaše), či rastú Himaláje (Záhada amonitov). Do akej miery zobrazujú tieto modely skutočnú realitu? Ako vieme s ich pomocou získané informácie zovšeobecniť? Ktoré ďalšie spôsobilosti okrem pozorovania rozvíjame v geografii?
Prestávka na obed (12:15 − 13:30)
13:30 − 15:00
III. BLOK: Ak je cieľom prírodovedného vzdelávania rozvíjať u žiakov porozumenie aj spôsobilosti, ktoré využijú aj v bežnom živote, je potrebné pre to vytvoriť vhodné podmienky. Dôležitou spôsobilosťou je „čítanie“ a interpretácia mapy v rôznej podobe. Počas našej ExpEdície v meste (Ako sa nestratiť v meste) a v horách (Kľukaté vrstevnice) sa nám mapa veľmi zíde. Jednu mapu si spoločne aj vytvoríme (Mapa Bubántanu) a zistíme, že každé miesto na Zemi má svoju jedinečnú „adresu“ (Adresár sveta). Cez konkrétne úlohy sa pozrieme na to, aké sú úrovne spôsobilosti „čítania“ a interpretácie mapy a akým spôsobom je možné túto spôsobilosť rozvíjať.
Záver
Piatok: 6. mája 2022
14:30 − 16:00
IV. BLOK: V ExpEdícii využívame okrem mapy aj iné zdroje geografických informácií (Je Tichý oceán nozaj tichý?, Čo má pre nás výnimočnú hodnotu?), ale aj formát didaktickej hry, pri ktorej sa žiaci zážitkovou formou učia určovať polohu na mape s pomocou geografických súradníc (Záchrana potápajúcej sa lode). Zameriame sa tiež na skupinovú prácu, jej špecifiká a možnosti jej reflexie so žiakmi.
Prestávka (16:00 − 16:15)
16:15 − 17:30
V. BLOK: Tak ako vedomosti, v ExpEdícii rozvíjame aj spôsobilosti vedeckej práce a postoje. Cez konkrétne úlohy sa pozrieme na to, ktoré spôsobilosti môžeme rozvíjať v geografii. Vytvoríme spolu stratégiu pre klasifikáciu žiakov, aby sa vo výslednej známke neodrážala len úroveň vedomostí, ale aj spôsobilostí a prírodovedných postojov.
17:30 − 17:45 - Priestor na otázky
Záver
Prípadné otázky nám napíšte na expedicia@indicia.sk.