VZNIK VZDELÁVACIEHO PROGRAMU EXPEDÍCIA SKÚS, SKÚMAJ, SPOZNAJ
Na základe pozitívnej skúsenosti s konštruktivistickým prístupom vo vyučovaní matematiky sme sa v roku 2016 rozhodli rozšíriť túto koncepciu aj do prírodovedných predmetov. Zvolili sme formát pracovných učebníc v súlade so štátnym vzdelávacím programom, ktorý učiteľkám a učiteľom poskytne podporu učiť výskumne ladeným prístupom a konštruktivisticky systematicky celý rok.
Oslovili sme renomovaných odborníkov doc. RNDr. Vierku Lapitkovú, CSc. a prof. PhDr. Ľubomíra Helda, CSc. hlavných riešiteľov experimentálneho projektu FAST (Foundational Approach to Science Teaching) na Slovensku. Išlo o koncepciu z Havajskej univerzity koordinujúca fyziku, chémiu a biológiu, s prvkami geografie. Do pilotáže v rokoch 1993 – 1998 bolo zapojených 10 škôl v 6. až 8. ročníku. V testovaní TIMSS (vtedy na 14 – 15 ročných) sa žiaci z týchto škôl umiestnili nad priemerom krajín OECD. Nadväzujúci kvalitatívny výskum VEGA ukázal, že žiaci z pilotných škôl dosahovali významne lepšie výsledky v úrovni porozumenia prírodovedným pojmom, v úrovni spôsobilostí vedeckej práce a divergentného myslenia.
V Indícii sme nadviazali na FAST a vytvorili kooperujúci tím didaktikov a odborníkov pre všetky prírodovedné predmety, s ktorými postupne tvoríme a overujeme pracovné učebnice a metodiky pre základné školy a osemročné gymnáziá. Kľúčovými partnermi sú pre nás pilotujúce učiteľky – poskytujú nám konštruktívnu spätnú väzbu a návrhy na vylepšenie, na základe čoho materiály ExpEdície prechádzajú po dvoch rokoch overovania dôslednou odbornou revíziou.
CIELE EXPEDÍCIE
Cieľom je pomôcť učiteľkám a učiteľom porozumieť princípom rozvoja komplexnej prírodovednej gramotnosti detí na ZŠ a prispôsobiť tomu vyučovanie. Naša metóda kladie dôraz na aktívne objavovanie žiakmi aj v kontexte medzipredmetových presahov. Systematicky si tak rozvíjajú:
- porozumenie prírodovedným konceptom,
- spôsobilosti vedeckej práce, potrebné aj v bežnom živote,
- vedecké postoje k realite a osobitne k prírode.
ČO ZÍSKAJÚ ŽIACI?
ZVÝŠENY ZÁUJEM O PREDMET
- tešia na hodiny, pýtajú sa, čo budú skúmať
- stávajú sa aktívnejšími v premýšľaní, aj v práci
- vo voľnom čase sa rozprávajú s kamarátmi alebo rodičmi o tom, čo sa dialo na hodine
NÁRAST SOCIÁLNYCH ZRUČNOSTÍ
- zvyšuje sa úroveň ich komunikácie (aktívne počúvanie, ohľaduplnosť, vecná argumentácia)
- dokážu pracovať v rôznorodom tíme
- zlepšenie vzťahov a klímy v triede
NÁRAST INTELEKTUÁLNYCH SPÔSOBILOSTÍ
- formulujú slovne aj graficky svoje myšlienky
- analyzujú zložitejšie situácie aj procesy
- prinášajú nové nápady na riešenie výskumných problémov
ROZŠIROVANIE A PREHLBOVANIE ZNALOSTÍ
- osvojené poznatky aplikujú aj v ďalších témach
- pamätajú si aj s časovým odstupom (po lete)
- zvýšený záujem o samostatné učenie, dodatočné vyhľadávanie informácií
AKO ZAČAŤ S EXPEDÍCIOU?
- Podmienkou úspechu je dobrovoľnosť: V ExpEdícii učiteľ/ka usmerňuje a facilituje dianie v triede tak, aby sa žiaci aktívne prepracovali od úvodného nepoznaného problému (výskumnej výzvy) k vlastným zisteniam a spoločným záverom. Aktívne pozoruje, počúva žiakov, pracuje s ich vstupmi – otázkami, názormi, úsudkami, argumentami či s interpretáciou zistených údajov. Tento prístup kladie na učiteľa vyššie nároky ako metódy, v ktorých prevažuje výklad informácií. Osobný záujem a dobrovoľné odhodlanie učiteľov sú preto kľúčovou podmienkou úspechu.
- Je potrebné začať hneď odborným školením? Nie je. Najskôr si vytvorte lepšiu predstavu o ExpEdícii bezplatne. Pozrite si záznamy našich informačných webinárov z jesene 2022 a jari 2023. Dozviete sa viac o princípoch a cieľoch ExpEdície, charaktere pracovných učebníc aj o konkrétnych skúsenostiach z tried priamo od odborných autoriek, aj učiteliek, ktoré učia podľa ExpEdície už viac ako 6 rokov.
- Ochutnávka z pracovnej učebnice: Ak vám dáva ExpEdícia zmysel, odporúčame vám kúpiť si jednu pracovnú učebnicu pre vybraný predmet a ročník (náš e-shop: www.dobreucebnice.sk). Poskytneme vám k nej prepracované metodické poznámky a prístup do webovej aplikácie Mapa ExpEdície*. Vyberte si z učebnice pár aktivít, ktoré sa vám páčia, dôsledne si prečítajte informácie o ich cieľoch v Mape ExpEdície a metodické poznámky. Vyskúšajte si aktivity s vašimi žiakmi, na konci hodiny si vypýtajte ich spätnú väzbu a napokon si nájdite pár minút na vnútornú reflexiu toho, čo sa na hodine dialo.
*Mapa ExpEdície – webová aplikácia pre efektívnu orientáciu vo všetkých vzdelávacích aktivitách z pracovných učebníc ExpEdície (aktuálne 350, s perspektívou 500 konštruktivistických a výskumne ladených aktivít pre prírodovedné predmety na ZŠ). Umožňuje sledovať poznávací proces a rozvoj spôsobilostí žiakov naprieč ročníkmi a prírodovednými predmetmi. Zefektívnňuje plánovanie spolupráce s kolegami na medzipredmetových presahoch – v rámci prírodovedných, aj neprírodovedných predmetov.
- Keď dozrie čas na systematický prístup: Ak objavíte v sebe chuť učiť podľa ExpEdície systematicky, odporúčame vám absolvovať odborné školenie s autorkami a autormi učebníc a lektorkami z praxe. Školenia sú koncipované interaktívne a prakticky využívajú skúsenosti z pilotných tried. Poskytnú vám kvalitný základ pre postupný, bezpečný štart. Adaptácia na tento prístup má svoje špecifiká. Pre absolventky a absolventov školení organizujeme raz mesačne bezplatný online klub ExpEdičné Zdieľačky na podporu vzájomnej inšpirácie, podpory, výmeny skúseností a sieťovania učiteliek a učiteľov z rôznych typov škôl a kútov Slovenska.
EXPEDÍCIA NA ŠKOLE
Pre úspešné zavedenie ExpEdície na škole odporúčame:
- vysvetliť si v rámci školského tímu dôvody pre zavádzanie metódy, overiť si porozumenie jej cieľom,
- komunikovať rodičom dôvody zavedenia výskumne ladeného prístupu, priblížiť im ciele a princípy, zorganizovať pre nich workshop s následnou reflexiou, aby si vyskúšali takýto spôsob práce a porozumeli, čo všetko rozvíja,
- prezentovať využívanie metódy vo verejných materiáloch školy, otvorene komunikovať vzdelávaciu stratégiu a nastavenie hodnôt školy,
- vyškoliť primeranú časť učiteľského a podporného tímu, aby si boli navzájom oporou a zdrojom inšpirácie,
- prispôsobiť koncepcii aj spôsob hodnotenia žiakov, ktorý je v súlade s ich viacúrovňovým rozvojom.
FORMÁT PRACOVNEJ UČEBNICE - prečo "iba" na jeden rok?
Na Slovensku je formát pracovnej učebnice adresne pre každého žiaka na jeden školský rok v danom predmete menej známy. V ExpEdícii ho využívame, pretože je v súlade s princípmi a cieľmi našej koncepcie. Žiaci si vlastnou aktivitou a spoluprácou s rovesníkmi a vyučujúcim tvoria súhrn svojho nadobudnutého poznania – vlastnú učebnicu. Aktívnym a systematickým zápisom zistených údajov, svojich riešení, interpretácií nameraných dát, sformulovaných záverov a zovšeobecnení si rozvíjajú nielen spôsobilosť vedeckého zápisu, ale predovšetkým spôsobilosť uvažovať a formulovať svoje myšlienky do ucelených viet, za ktorými je vytváranie si zmysluplných a zrozumiteľných prírodovedných predstáv.
V tradičných učebniciach štandardne známe predformulovanie záverov, či ich doplňovanie žiakmi možno pôsobí odbornejšie či "upratanejšie", žiacke uvažovanie a porozumenie v súvislostiach však nerozvíja v takej miere, ako keď sú žiačky a žiaci vystavení vlastnému rozmýšľaniu a snahe pomenovať, na čo prišli. Na začiatku je tento aspekt ExpEdície pre nich výzvou, vďaka aktívnemu a systematickému sprevádzaniu zo strany vyučujúceho si žiaci túto spôsobilosť postupne spoľahlivo rozvíjajú a vedia ju aplikovať aj na iných predmetoch.