FAQ | Indicia

Časté otázky k učebniciam

Učebnice pochádzajú pôvodne z dielne dvoch vydavateľstiev FRAUS a H-MAT, a je medzi nimi viacero rozdielov, napr.:

  • Červená línia učebníc (z dielne FRAUS) pokrýva len ročníky od 1. po 5. ročník ZŠ, nepokračuje ďalšími ročníkmi na 2. stupni ZŠ. Farebná línia učebníc (z dielne H-MAT) pokrýva všetky ročníky ZŠ, pričom niektoré učebnice sa dajú využiť aj na SŠ (ich obsah výrazne prekračuje ŠVP pre ISCED2).
  • V rámci farebnej línie učebníc (z dielne H-MAT) sú od 1. ročníka ZŠ zaradené matematické prostredia Abaku, Vláčiky (príprava na Deda Lesoňa) a Detský park (príprava na cyklotrasy). Zrejme z nich ale vypadne Biland, ktorý v červenej línii (z dielne FRAUS) zostáva.
  • Učebnice farebnej línie (z dielne H-MAT) sú spracované vizuálne inak, aj prostredia pribúdajú v inom poradí. Grafika týchto učebníc je jednoduchšia.
  • K farebnej sade učebníc (z dielne H-MAT) ponúka Indícia aj elektronickú verziu. Ak si škola zakúpi celoškolskú licenciu, učitelia získajú prístup ku gradovaným úlohám a testom, a môžu si vytvárať aj vlastné.
  • Rozdiel je tiež v doplnkových kartách – v červených (FRAUS) sú rôzne úlohy, pričom vo farebných (H-MAT) sú úlohy gradované (jedna úloha s tromi stupňami obťažnosti) a priamo sa viažu na úlohy v učebnici, čiže sa dajú použiť aj ako gradovaná písomka, či už diagnostická alebo hodnotiaca.

Záleží na učiteľovi, resp. škole, ktoré učebnice si vyberie, ale nie je dobré sady kombinovať a medziročne meniť. Ale ak sú v inej sade konkrétne úlohy, ktoré sa učiteľovi páčia, môže ich použiť, len to musí byť urobené premyslene.

Nová generácia vznikla ako nové, mierne upravené vydanie červenej línie učebníc z dielne FRAUS. Autorkami tohto prepracovaného vydania sú dve učiteľky, pričom jedna z nich je autorkou aj pôvodného vydania. Profesor Hejný už na novom vydaní nespolupracoval.

Nová generácia je takmer identická s pôvodným vydaním, avšak inovovaná bola grafika učebníc. Boli vylepšené napr. o hornú lištu, na ktorej si deti môžu značiť, čo ich bavilo, čo sa im podarilo, prípadne čo chcú zlepšiť. Je v nich menej úloh na opakovanie, ktoré boli na konci pôvodného vydania. V tretiackej učebnici pribudol „Ťahák pre rodičov“, ktorý si mnohí chvália. Zároveň sú pokyny pri jednotlivých úlohách formulované ako popis činnosti žiaka, nie ako príkaz (miesto "Zaznač" je "Zaznačím"). Rozsah úloh však ostal rovnaký ako v pôvodnom vydaní.

Výber učebníc zvážte podľa toho, aké učebnice používali žiaci v predchádzajúcich ročníkoch, a tiež aj podľa toho, s akými učebnicami má skúsenosť učiteľ/ka, ktorý/á ich bude bude v 5. ročníku ZŠ viesť. Pri výbere vám pomôže názorný rozcestník.

Ak sa žiaci učili podľa učebníc Hejného metódy, ideálne bude pokračovať touto sadou aj v 5. ročníku ZŠ (t.j. využiť piatacku učebnicu v rámci danej sady - Matematika 5 Fraus alebo Matematika 5 H-mat). 

Ak žiaci nepoužívali učebnice Hejného metódy alebo sa s metódou prvý krát stretnú v 5. ročníku ZŠ, najlepšie bude začať Matematikou A (druhostupniarska sada H-mat).

V prípade, že učiteľ/ka na 2. stupni ZŠ nepozná prvostupniarske učebnice Hejného metódy a/alebo s Hejného metódou ešte len začína, môže byť vhodné uprednostniť v 5. ročníku ZŠ učebnicu Matematika A (čiže preskočiť piatacke učebnice, aj keby žiaci danú sadu poznali). Vždy je možnosť si vybrané časti (napr. konštrukčné úlohy) z piatackých učebníc doplniť, ak na to bude priestor, resp. keď sa učiteľ/ka v metóde a učebniciach lepšie zorientuje. 

Výber učebníc môže vyzerať takto:

  • 5. ročník ZŠ - Matematika pre 5. ročník ZŠ alebo Matematika A
  • 6. ročník ZŠ - Matematika A a/alebo Matematika B
  • 7. ročník ZŠ - Matematika B (dokončenie), Matematika C, Matematika D (možno začať)
  • 8. ročník ZŠ - Matematika D, Matematika E (možno začať)
  • 9. ročník ZŠ - Matematika E, Matematika F (nad štandardy)

Na 2. stupni ZŠ môžu byť aj žiaci, ktorí sa s Hejného metódou na 1. stupni ZŠ nestretli vôbec, ale aj takí, ktorí boli touto metódou vedení počas celého prvého stupňa. Autori učebníc sa preto snažili zostaviť učebnice tak, aby sa dali použiť pre každú z týchto skupín, prípadne aj pre zmiešané triedy.

Ak sa žiaci na 1. stupni ZŠ s metódou nestretli, je predpoklad, že budú zo začiatku napredovať pomalšie. Ak metódu poznajú, stihnú toho za školský rok viac. Preto je ťažké posúdiť, ktorá učebnica je pre ktorý konkrétny ročník. Aby učitelia neboli viazaní ročníkmi uvedenými na učebnici a mohli prispôsobovať tempo vlastným žiakom, rozhodli sa autori pre označenie učebníc A – F. Je teda dané, v akom poradí učebnice nasledujú, nie je však daný ročník, pre ktoré sú určené.

Rozdiel je v množstve používateľov, a aj v množstve funkcií, ktoré je možné využívať. Učiteľská verzia je určená pre konkrétneho učiteľa, zatiaľ čo školskú verziu môže využívať ľubovoľný počet učiteľov školy (každý má svoj prístup a môže si vytvárať vlastné materiály). V školskej verzii je ku každej téme k dispozícii aj súbor gradovaných úloh, z ktorých si učiteľ môže vytvárať gradované testy, pracovné listy a pod.

Dospelým chýbajú skúsenosti, ktoré deti získavajú riešením úloh v didaktických prostrediach. Preto sa im zdajú niektoré úlohy veľmi náročné. Deti nie sú zaťažené stereotypmi ako dospelí, sú kreatívne a sršia nápadmi. Neboja sa experimentovať a to im pomáha prichádzať s originálnymi postupmi pri riešení úloh. Metóda pamätá i na nadaných žiakov, tí nájdu v učebniciach úlohy, ktoré sú pre nich výzvou a nie sú určené na riešenie pre všetkých žiakov.