Aj štvrtáci dokážu objavovať prírodu vlastným skúmaním celý rok | Indicia

Aj štvrtáci dokážu objavovať prírodu vlastným skúmaním celý rok

Aj štvrtáci dokážu objavovať prírodu vlastným skúmaním celý rok

Od septembra minulého roku overujeme v spolupráci s pilotujúcimi učiteľkami z deviatich základných škôl koncepciu prírodovedného vzdelávania ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj už aj u štvrtákov. Prírodovedné vzdelávanie na prvom stupni nemá byť prioritne zamerané na zapamätanie si veľkého množstva faktov o prírode, ani na definovanie pojmov, či zákonitostí. Prioritou by mal byť rozvoj premýšľania, ktoré je typické pre objektívne poznávanie sveta.

Cieľom ExpEdície v 4. ročníku je:

  • aby aktivity v škole viedli deti k uvažovaniu o tom, čo už vedia a k spracúvaniu nových informácií rôznym spôsobom. Cez tieto procesy si deti rozvíjajú aj to, ako rozumejú jednotlivým prírodným javom, objektom, či komplexnejším situáciám
  • aby sa poznanie rozvíjalo počas toho ako deti skúmajú, bádajú a pracujú s informáciami

V ExpEdícii štvrtáci postupne preniknú do deviatich tematických celkov. Každú novú tému začíname zisťovaním toho, čo už vedia, zisťujeme ich aktuálne predstavy. Na konci skúmania danej témy sa deti k svojim pôvodným predstavám vracajú a prehodnocujú ich (podobne, ako to robia výskumníci). Takýto postup pomáha v zdôraznení toho, čo nové deti zistili.

Štvrtákov vedieme k snahe formulovať vlastné myšlienky na základe toho, čo zistili skúmaním. Je to spôsobilosť, ktorú zo začiatku nemajú rozvinutú. Najskôr sa vyjadrujú pomerne stručne, nejasne, bez formulácie do súvislých viet a s gramatickými chybami. Ako vyplýva z pozorovania v pilotných triedach, aj z reflexií pilotujúcich učiteliek, postupne sa táto spôsobilosť detí rozvíja, cítia sa kompetentnejšie a vidieť snahu písať do záverov viac informácií. Závery môžu mať rôzne deti formulované rôzne a stále môžu byť voči zrealizovanému skúmaniu formulované korektne.

Základnou myšlienkou ExpEdície je aplikácia vzdelávacích postupov, ktoré žiaka vedenú k skúmaniu, objavovaniu súvislostí, k uvažovaniu, meraniu, či triedeniu. Teda k činnostiam, pomocou ktorých sa dopracuje k relevantnému prírodovednému poznaniu a zároveň si rozvíja vlastný pocit kompetentnosti sám pre seba niečo nové objaviť.

V cieľoch prírodovedného vzdelávania v rámci aktuálnych zmien v kurikule sa táto spôsobilosť – rozvoj vedeckého spôsobu uvažovania objavuje ako doposiaľ zanedbávaný obsah vzdelávania. S rovnakým zámerom vzniká aj pracovná učebnica Prírodovedy pre 4. ročník základnej školy. Je v súlade s pripravovanou kurikulárnou reformou a ponúka praktický príklad zmeny v spôsobe prírodovedného vzdelávania.

Ako všetky pracovné učebnice ExpEdície aj Prírodovedu tvoríme v spolupráci s pilotujúcimi učiteľkami, ktoré overujú realizovateľnosť aktivít v praxi.

V septembri už aj pre vás!

Do rúk učiteliek a učiteľov sa v septembri dostane už overená Pracovná učebnica Prírodoveda. Ku každej aktivite bude k dispozícii aj metodický list.

Ak by ste chceli od septembra sprevádzať svojich štvrtákov podľa ExpEdície, prihláste sa na júlové alebo septembrové školenie:

Zaujíma vás, ako funguje ExpEdícia v triedach? Prečítajte si rozhovor s autorkou Prírodovedy podľa ExpEdície, doc. PaedDr. Kristínou Žoldošovou, PhD.

Komentáre