Ako by vyzerala naša spoločnosť, keby sme všetci vedeli pracovať so svojimi emóciami? | Indicia

Ako by vyzerala naša spoločnosť, keby sme všetci vedeli pracovať so svojimi emóciami?

Ako by vyzerala naša spoločnosť, keby sme všetci vedeli pracovať so svojimi emóciami?

Emocionálny Kompas je program pre učiteľov o tom, ako u detí zlepšiť duševné zdravie, vzťahy v škole a schopnosť sústrediť sa. Rozprávali sme sa s jeho spoluzakladateľkou, Annou Viľchovou, o tom, čo všetko školám poskytujú a aké výsledky dosahujú.

Autor: Naďa Urbanová

Anna Viľchová vyštudovala európske štúdiá a rozvojový manažment na dvoch londýnskych univerzitách, University College London (UCL) a London School of Economics (LSE). Po návrate na Slovensko učila dva roky na základnej škole v Rokycanoch v rámci programu Teach for Slovakia.

Počas učenia zistila, ako veľmi je potrebné deti učiť nielen matematiku alebo angličtinu, ale tiež vedieť pomenovať a zdravo zvládať hnev, či smútok, vedieť spolupracovať, aj riešiť konflikty.

Spoluzaložila preto s Lenkou Svoradovou, odborníkmi a odborníčkami program Emocionálny Kompas, ktorý učiteľom ponúka školenia a ľahko použiteľné metodiky plné aktivít pre rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností u detí. Od septembra sa program rozšíril na vyše 600 učiteľov a učiteliek a viac ako 13 000 detí.

 

Viac ako polovica školákov a školáčok vo veku 15 rokov má problémy s emóciami, koncentráciou a správaním. Je Emocionálny Kompas riešením?

Emocionálny Kompas vnímame ako dôležitú súčasť riešenia. Na Slovensku je mnoho učiteľov a učiteliek, ktorí už prácu s emóciami a sociálne zručnosti s deťmi aktívne rozvíjajú prostredníctvom ranných kruhov, triednických či disponibilných hodín. Presne tak, som sa to snažila robiť počas učenia aj ja – hľadala som si aktivity, ako čo najlepšie naučiť deti zvládať napríklad hnev a frustráciu, keď sa im niečo nepodarilo, ale aj navzájom sa oceniť, byť láskaví a vnímať svoje silné stránky, spolupracovať... Chýbal mi ale jednoducho dostupný, systematický materiál, ktorý by som mohla hneď využiť v praxi, hľadaním aktivít a prípravou som trávila množstvo času.

Hľadali sme rôzne nástroje aj zo zahraničia, tam sme však narazili na iný kontext výučby, materiály výlučne v angličtine, alebo pre bežného slovenského učiteľa/učiteľku cenovo nedostupné licencie a poplatky. Spoločne s Lenkou Svoradovou, spoluzakladateľkou programu, a slovenskými odborníkmi a odborníčkami sme na základe najlepšej praxe zo zahraničia a praxe zo slovenských tried preto vytvorili Emocionálny Kompas – dlhodobý a systematický program pre učiteľov o tom, ako u detí zlepšiť duševné zdravie, vzťahy v škole a schopnosť sústrediť sa, ktorý učiteľom a učiteľkám poskytujeme bezplatne.

Ako sa s Emocionálnym Kompasom pracuje na školách?

Program pozostáva z úvodných webinárov v trvaní cca 4 hodiny, vyplnenia krátkeho dotazníka na začiatku a na konci roka a práce s metodikou v triede. Metodika obsahuje hotové aktivity na celý školský rok. Prácu s ňou si školy organizujú rôzne, je však dôležité mať vyčlenený priestor, kde sa aktivitám môžu učitelia/učiteľky a deti v pokoji venovať. Niekde sú to ranné kruhy, niekde triednické či disponibilné hodiny. Ak takýto priestor v škole už vytvorený je, ponúkame v rámci metodík kompletne vypracované aktivity s pracovnými listami a prílohami na celý školský rok.

Na prvom stupni sú aktivity v metodike vypracované na 2x15 minútové ranné kruhy a 1x45 minútovú triednu komunitu týždenne, na druhom stupni je to 1x45 minút do týždňa. Metodiky sú dostupné pre každý ročník základnej školy – učiteľom/učiteľkám dávame možnosť v programe pokračovať s deťmi kontinuálne každý rok s novou metodikou pre ich daný ročník. To umožňuje maximalizovať dopad, ktorý u detí vidíme, pracovať s emóciami sa učia postupne, systematicky. Zapojiť sa je možné v akomkoľvek ročníku, najväčší dopad však, samozrejme, vidíme u detí, ktoré s programom začnú čo najskôr.

 

“Vďaka Kompasu sa mi v triede podarilo začleniť nového žiaka do kolektívu. Začali akceptovať jeho osobnosť, snažia sa mu pomáhať, nevylučujú ho z kolektívu. Žiaci spolupracujú spolu ako jeden kolektív, nemajú problém pracovať s kýmkoľvek v skupine.“

 

Je potrebné pre prácu s Emocionálnym Kompasom absolvovať školenie?

Učitelia a učiteľky, ktorí sa do programu zaregistrujú prostredníctvom Učiteľského portálu na našej webovej stránke, nájdu na portáli úvodné webináre v rozsahu 4 hodín, ktoré je potrebné absolvovať pred prácou s metodikou. Webináre plnia tri rôzne ciele – poskytujú praktické zručnosti a vedomosti o zdravej práci s emóciami a budovaní sociálnych a emocionálnych zručností, vedení ranných kruhov a tvorbe bezpečného prostredia v triede. Prinášajú praktické informácie o programe a metodike, ale v neposlednom rade ponúkajú podporu samotným učiteľom a učiteľkám.

Venujú sa téme vlastnej práce s emóciami, možností zvládania náročných situácií, uvedomovania si zdrojov a svojho okruhu vplyvu, čím pôsobia preventívne pred vyhorením a posilňujú duševné zdravie a odolnosť samotných učiteliek a učiteľov. Práve toto je aspekt, ktorý tento rok učitelia a učiteľky na webinároch vnímali ako najviac prínosný. Že sa konečne dostávajú k školeniam, ktoré sa nevenujú len práci s deťmi, ale aj im samotným a ich prežívaniu. Napríklad nám o nich v spätných väzbách povedali:

  • „Veľmi oceňujem, že ste sa vo webinároch nezamerali len na pocity a prežívanie žiakov, ale aj na učiteľov. Bolo to nápomocné a obohacujúce.“
  • „To, čo robíte, robíte skvele. Vo webinároch som našla mnoho odporúčaní, ako pracovať s emóciami, ako sa o seba viac starať, a teším sa na prácu s metodikou. Verím, že výsledný dopad na konci školského roka bude pozitívnejší ako na jeho začiatku.“

Viete nám uviesť pár konkrétnych príkladov, čo sa napr. robí v ramci Emocionálneho Kompasu na prvom stupni a čo napr. v deviatom ročníku?

V prvom ročníku sa deti napríklad učia na obrázkoch a v krátkych príbehoch identifikovať základné emócie – radosť, smútok, strach, hnev a pokoj. Hravou formou si skúšajú zdravé spôsoby ich zvládania, ak sú emócie príliš silné – napríklad pri strachu si skúšajú objímací a „Ninja“ dych, alebo si pri smútku vymaľujú, čo im najviac pomáha – objatie od blízkeho, či obľúbená hračka.

Postupne sa s deťmi dostávame k rozoznávaniu širšieho spektra emócií a rozširovania repertoára toho, čo im v danej emócii môže pomôcť – tak, aby to bolo rešpektujúce a bezpečné pre nich, ale aj pre ich okolie. Dostávame sa tiež k zložitejším konceptom práce s emóciami a sociálnych zručností ako je wellbeing, tvorenie zdravých vzťahov, až k celkovej vnútornej odolnosti a optimistickému nazeraniu na život ako taký. To však neznamená, že sa budú deti cítiť vždy šťastne a spokojne. Vystihovala by to veta: „Viem, že v živote ma budú stretávať pekné chvíle aj prekážky, ale verím si a mám nástroje na to, aby som ich zvládol/zvládla.“

Na druhom stupni si deti trénujú nadobudnuté zručnosti aj prostredníctvom vlastných projektov, ktoré posilňujú láskavosť v triedach a komunitách. Intenzívnejšie sa tiež u starších detí venujeme zručnostiam v digitálnom prostredí.

 

„Ďakujem za tento program. Žiaci sa radi rozprávajú, máme spolu blízky vzťah, akceptujeme svoje nálady a emócie, ktoré vieme pomenovať a vieme aj povedať, čo by nám pomohlo prípadne zlepšiť náladu.“

 

Program trvá rok – je to dostačujuce?

Emocionálny Kompas je celoročný program, je však vytvorený pre dlhodobé a systematické používanie, metodiky na seba nadväzujú a je teda možné v ňom pokračovať od škôlky až po koniec základnej školy. V ideálnom svete by sociálnu a emocionálnu gramotnosť deti mali zavedenú ako bežnú súčasť vzdelávania s klasickým zaradením do vyučovania. Ak sa škole podarí takýto priestor v škole vytvoriť, je to výborný vklad do budúcnosti detí, ale aj tvorby komunity a atmosféry v škole, wellbeingu učiteľov/učiteliek a detí.

Štúdie ukazujú, že dlhodobé a overené programy majú vysokú mieru dopadov práve v oblastiach ako je prevencia šikany, posilnenie pozitívnej klímy, nižšia miera vyhorenia a väčšia miera pracovnej spokojnosti u učiteľov a učiteliek. Dokonca ani častý argument, že by rozvoj takýchto zručností išiel na úkor akademických predmetov neobstojí – deti, ktoré dlhodobo a systematicky rozvíjajú sociálne a emocionálne zručnosti majú v priemere lepšie akademické výsledky o 13 %.

Ak sa teda učiteľ alebo učiteľka rozhodne v programe pokračovať a už absolvoval/absolvovala úvodné školenia, jednoducho si na začiatku ďalšieho školského roka stiahne metodiku pre svoj aktuálny ročník. V prípade, že prechádza z prvého stupňa na druhý stupeň alebo je v metodike použitý nový koncept, ako je napríklad Okno tolerancie v deviatom ročníku, učiteľ/učiteľka si pozrie už len to jedno aktuálne školenie v trvaní do 60 minút, ktoré je v danom ročníku pre prácu s metodikou nápomocné.

Do programu sú zapojení aj rodičia. Ako presne?

Na prvom stupni je súčasťou každého celku metodiky pracovný list na doma v štyroch jazykoch – slovenčine, maďarčine, ukrajinčine a rómčine. Každý pracovný list obsahuje krátky popis toho, čomu sa deti v danom celku venovali (napríklad téme radosti, smútku, láskavosti, či spolupráci). Nasledujú otázky, ktoré môže rodič diskutovať doma s dieťaťom o danej téme a krátka úloha pre dieťa, aby si dokázalo prepojiť danú zručnosť aj s prostredím mimo školy (napríklad „Nakresli, kedy si sa k niekomu doma správal/správala láskavo.“)

Na druhom stupni sme pilotovali prácu na doma s aplikáciou Môj kompas, ktorá pomáha deťom pomenovávať a zdravo zvládať emócie. Tento rok však ideme ešte viac posilňovať spoluprácu s rodinou aj na druhom stupni formou rôznych diskusných otázok a tém, ktoré žiakom, žiačkam a ich rodinám k jednotlivým témam ponúkneme.

Momentálne je zapojenie rodiny a jeho intenzita na báze dobrovoľnosti – ponúkame rodinám nástroj, ktorým môžu tieto témy s deťmi doma otvárať, dozvedieť sa o svojich deťoch viac a lepšie im porozumieť. Na hĺbkovú spoluprácu medzi školou a rodinou by boli potrebné širšie nástroje a zdroje, ktoré sa nám, verím, podarí časom na pilotné školy zabezpečiť v rámci celoškolského modelu rozvoja sociálnej a emocionálnej gramotnosti. Na tomto modeli by sme chceli spolupracovať v prvom rade so samotnými školami na základe ich individuálnych potrieb a priniesť ho spoločne s viacerými organizáciami, ktoré sa v tejto téme angažujú.

Meriate výsledky práce s Emocionálnym Kompasom?

Dopad programu meriame formou observačných hárkov na začiatku a na konci školského roka, kde meriame špecifické parametre, v ktorých by sme u detí po absolvovaní minimálne 60 % metodiky mali vidieť posun. V školskom roku 2024/2025 dosiahli deti na prvom stupni štatisticky signifikantné zlepšenie v oblastiach ako je pomenovávanie emócií (37 % zlepšenie) či schopnosť zdravo emócie zvládať (32 % zlepšenie). Ešte výraznejšie sa posunuli žiaci a žiačky v pilotnom ročníku na druhom stupni, kde si zlepšili schopnosť pomenovať emócie o 86 % a schopnosť prejaviť zdravé spôsoby zvládania emócií o 67 %. Deti sa tiež zlepšili v spolupráci a prejavovaní láskavosti, zlepšila sa aj celková atmosféra v triede.

 

„V triede mám žiaka, ktorý naozaj veľmi stresuje. Raz som šla na angličtinu a uvidela som pred fyzikálnou učebňou, ako používal ukľudňujúcu metódu na upokojenie, ktorú sa naučil z Kompasu – ako si počíta, čo vidí, čo počuje a hovorí si to. Druhú učiteľku to inšpirovalo a rozhodla sa metódy na upokojenie používať s celou triedou pred písomkami z matematiky, aby si žiaci odbúrali stres.“

 

Nedávno ste priniesli Emocionálny Kompas aj do materských škôl. Je tam práca s emóciami náročnejšia?

Emocionálny Kompas je momentálne v predškolských triedach v pilotnom ročníku. Viac informácií o tom, ako veľmi je v škôlkach efektívny, teda budeme vedieť po tom, čo prebehnú focusové skupiny v priebehu februára 2025. Čo sa týka samotnej práce s emóciami, záleží to od viacerých faktorov – miery wellbeingu, naladenia a zručností učiteľa/učiteľky, konkrétnych potrieb detí, fyzického priestoru a celkovej miery bezpečia.

Z hľadiska vývinovej psychológie sú náročné prvé roky života dieťaťa a náročný býva aj vek puberty, je tu však vysoká miera iných faktorov, ktoré vstupujú do životov konkrétnych detí v rôznych vekových kategóriách – vzťahy v rodine, zdravotný stav, sociálno-ekonomické zázemie, nastavenie školy/škôlky, miera bezpečia. Nemám teda jednoznačnú odpoveď, miera náročnosti práce s emóciami sa môže líšiť od dieťaťa k dieťaťu a od triedy k triede.

Komentáre