
Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Online svet je príležitosť zapájať do vzdelávania ľudí z praxe. Vďaka konferenčným hovorom sa mi len v minulom semestri podarilo ku študentom „doviesť“ 30 špičkových odborníkov, ktorí sa ochotne a nezištne podelili o know-how. Online je šanca. Teraz.
Roman Baranovič, riaditeľ CZŠ Narnia v Bratislave: Zapojenie sa expertov by malo byť štandardnou súčasťou diania na školách – či už v rámci vzdelávania alebo výchovy. Škola má byť otvorená a prepojená so svetom a nie oddeleným chrámom alebo väznicou.
Vladimír Burjan, šéfredaktor časopisu Dobrá škola: Určite by bolo dobré, keby žiaci mali možnosť stretávať sa so širokým spektrom dospelých, klásť im otázky, diskutovať s nimi. Nemuseli by to byť len experti, ale aj zástupcovia rôznych profesií či zaujímavé osobnosti so silným životným príbehom.
Juraj Kolesár, metodik relácie Školský klub, RTVS: Áno a ešte prospešnejšie by bolo, keby sa učitelia mohli na nejaký čas zapojiť do reálnej praxe, kde by zistili, akým reálnym zručnostiam treba učiť deti.
Radomír Masaryk, prorektor pre vonkajšie vzťahy, Univerzita Komenského: Zapájanie expertov z praxe jednoducho musí byť bežnou súčasťou vyučovania.
Eva Ohraďanová, ArtD., prezidentka ASŠŠZS: Neviem si predstaviť lepšiu prezentáciu prepojenia školy s praxou ako je prepojenie s expertom - živým príkladom zo života. Pri ňom sa deti dozvedia, akú kľúčovú rolu zohrávajú získané informácie a zručnosti dôležitosť pre ich budúcnosť.
Pavel Sibyla, učiteľ a publicista: Ešte lepšie by bolo, keby mali učitelia (hlavne tí stredoškolskí) vytvorené podmienky na to, aby si raz za čas mohli zvyšovať odbornosť praxou mimo školy. Tak je tomu v severských krajinách. Zvyšuje to nielen ich odbornosť, ale aj sebavedomie.
Miroslav Sopko, autor a správca zavretaskola.sk: Áno, je mimoriadne dôležité vytvárať deťom komplexný obraz sveta, na život v ktorom ich pripravujeme. Je tak neuveriteľne rôznorodý, že práve zapojenie expertov do ich praktického vzdelávania je dôležitou podmienkou pre naplnenie cieľov vyučovania, ktoré napĺňajú už známu Komenského zásadu názornosti.
Mária Smreková, zástupkyňa riaditeľky, 1. súkromné gymnázium v Bratislave: Považujem prítomnosť ľudí z praktického života za principiálnu súčasť vzdelávacieho procesu! Teach for Slovakia považujem za prínos do nášho školstva a obrovský prínos aj pre hlavných aktérov a držím palce!
Vladimír Šucha, odborník na vzdelávanie, Európska komisia: Jedným z najväčších problémov formálneho vzdelávania je jeho skutočná alebo pociťovaná odtrhnutosť od reálneho života. Žiaci, ale aj študenti na vysokých školách stále menej akceptujú vzdelávanie, ktoré im nedáva praktický zmysel. Pozývanie ľudí z praxe do škôl, alebo návštevy na pracoviskách a exkurzie sú soľou vzdelávania a často aj inšpiráciou pre študentov aj učiteľov. Treba ich podporiť všetkými prostriedkami.
Katarína Vančíková, vedúca Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky, UMB v Banskej Bystrici: Prepájanie učiva s reálnym životom je nosnou stratégiou zmysluplného učenia sa od materskej až po vysokú školu. Dobrá škola a uvedomelý učiteľ aktívne hľadá cesty, ako túto vzácnu súhru zabezpečiť. Napríklad aj prizývaním odborníkov z praxe.
Komentáre