
Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Pre mňa je najdôležitejšie, aby moje deti chodili do školy rady, aby v nich škola rozvíjala zvedavosť a túžbu po poznaní, a tiež aby v nich učitelia podporovali toleranciu a vzájomný rešpekt.
Roman Baranovič, riaditeľ CZŠ Narnia v Bratislave: Ja by som si vybral školu s dobrou sociálnou klímou, lebo verím, že deti sa učia len od ľudí, ktorých majú rady.
Vladimír Burjan, šéfredaktor časopisu Dobrá škola: Tú druhú. Jana Nováčková správne pripomína, že aby sa dieťa v živote dokázalo vyrovnať so stresom, musí mať v škole (a v rodine) pohodu. Vedomosti je dnes možné získavať aj mimo školy. Je však dobré, ak v systéme existujú oba uvedené typy škôl.
Renáta Hall, riaditeľka projektu To dá rozum: Pri základnej škole, by som vybrala tú, ktorá dbá viac na sociálnu klímu. Ak sa totiž dieťaťu bude v škole páčiť, tak je pravdepodobné, že si vybuduje pozitívny vzťah k učeniu, ktorý je kľúčový pre celý jeho budúci život. Pri strednej a vysokej škole si bude dieťa vyberať samo :)
Tibor Hujdič, propagátor čítania detí a deťom: Chcem takú, kde bude v BEZPEČÍ. Učitelia tu podporujú dobré vzťahy a sú schopní profesionálne riešiť konflikty. A zároveň JE INŠPIRUJÚCIM PROSTREDÍM pre objavy a úžas. Známky, diplomy, cvičenie na chodbe, či kúrenie drevom, nie sú podstatné.
Dušan Jaura, riaditeľ Bilingválneho gymnázia C. S. Lewisa v Bratislave v rokoch 2011 - 2019: Tak ako myseľ nedokáže fungovať bez tela, podobne akademické výsledky sú prepojené s klímou školy. Ak to odpojíte, život zaniká. Dieťa podá optimálny výkon, keď je v pohode a keď sa do školy teší. Nie „buď – alebo“, ale „áno, ale aj“.
Romana Kanovská, riaditeľka, NÚCEM: Ja by som aj na základe vlastných skúseností opäť volila školu s dobrými akademickými výsledkami. Školy, ktoré majú skutočne úspešných žiakov, to dosahujú aj vďaka tomu, že dokážu vytvoriť veľmi motivujúcu školskú klímu a pozitívne vzťahy medzi učiteľmi aj žiakmi.
Dávid Králik, učiteľ SZŠ FELIX v Bratislave: Rozhodne by som zvolil školu, ktorá viac dbá na sociálnu klímu a na prvom mieste má hodnoty :)
Martin Kríž, odborník na vzdelávanie, Indícia, n. o.: Veľa závisí od osobnosti dieťaťa. Skôr by som však stavil na školu s dobrou klímou - tam mu učenie neznechutia. Talent sa dá rozvíjať aj mimo školy. Ale ak dieťa kvôli zlej klíme získa nechuť k učeniu, bude ťažké udržať akademickú excelentnosť.
Radomír Masaryk, prorektor pre vonkajšie vzťahy, Univerzita Komenského: Úlohou školy by podľa mňa malo byť tieto dve stránky vyvažovať. Pri škole, ktorá bude presadzovať sociálnu klímu na úkor akademických výsledkov hrozí riziko, že prestane plniť svoju primárnu vzdelávaciu funkciu. Pri škole, ktorá bude presadzovať akademické výsledky na úkor sociálnej klímy (čo je mnoho častejší príklad) zas hrozí vznik toxického prostredia. Pre svoje dieťa by som hľadal školu, ktorá dokáže sociálnu klímu a akademické nároky citlivo vybalansovať
Dagmar Môťovská, tútorka Hejného metódy: Dieťa v školskom veku má potenciál rozvíjať svoje logické myslenie a intelektuálne rásť medzi rovesníkmi, v podnetnom prostredí. Aby sa z detí stali šťastní a dobrí ľudia, sa tiež lepšie buduje v kolektíve ako v domácom prostredí. Ťažká voľba. Prikloním sa ku klíme a budem sa snažiť sama podporovať akademické výsledky.
Katarína Vančíková, vedúca Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky, UMB v Banskej Bystrici a analytička projektu To dá rozum: Tú, ktorá dbá na sociálnu klímu, pretože je dôležitá pre rozvoj sebavedomia, sebaprijatia a vnímanie vlastnej hodnoty. A to je základ pre to, aby sme mohli a mali odvahu využiť získané vedomosti a prispieť tak k zlepšovaniu sveta okolo nás.
									
	
Komentáre