Dávame v našich školách dostatočnú dôležitosť telesnej výchove? (2020/11) | Indicia

Dávame v našich školách dostatočnú dôležitosť telesnej výchove? (2020/11)

Dávame v našich školách dostatočnú dôležitosť telesnej výchove? (2020/11)

Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Neviem, ako je to s telocvikom. Jedno však viem, podľa výskumov, to naj, čo pre správne fungovanie mozgu môžete urobiť, nie sú sudoku, ani krížovky, ale pravidelné aeróbne aktivity, čiže pohyb. Aj preto by mali školy v deťoch podporovať lásku k športu.

Roman Baranovič, riaditeľ CZŠ Narnia v Bratislave: Zmyslom pobytu žiaka v škole nemá byť len nadobudnutie vedomostí, ale aj výchova a budovanie charakteru. Starostlivosť o zdravie a rozvíjanie svojho tela by mali byť súčasťou tohto prístupu. Preto sa ten predmet asi volá Telesná výchova.

Vladimír Burjan, šéfredaktor časopisu Dobrá škola: Pohyb je veľmi dôležitý a dnešné deti ho majú málo. Otázkou je, do akej miery má práve škola tento problém riešiť. Nemá na to vhodné podmienky a svojimi metódami pozitívny vzťah k pohybu nebuduje. Nepomohlo by viac, keby si škola uzurpovala menej času a vytvorila tak mladým ľuďom priestor na pohyb a šport vo voľnom čase?

Mária Grafová, lektorka Hejného metódy a trénerka basketbalu: Obetavosť a tvorivosť niektorých učiteľov je obrovská, snažia sa žiakov motivovať k pohybu nielen v rámci telesnej výchovy. Rôznymi energizérmi žiakov aktivujú a pomáhajú im sústrediť sa, či odbúrať stres pred písomkami. Učitelia/pedagógovia majú možnosť siahnuť po metódach, ktoré majú priamo v sebe „zabudovaný“ pohyb žiakov. Ich autori poznajú blahodarný účinok prepojenia pohybu s ľudskou mysľou. Učitelia často narážajú na problémy s chýbajúcimi pomôckami, či zastaraným zariadením. Pár rekonštrukcií a multifunkčných ihrísk je len slabou záplatou. Všetko sa odvíja od vzťahu štátu k športu ako takému, citeľne chýba podpora najmä mládežníckych kategórií.

Martin Kríž, riaditeľ odboru kurikula, Ministerstvo školstva: Mnohí bojujú za viac telesnej. Pritom iba tri predmety majú vyššiu hodinovú dotáciu: slovenčina, matematika a cudzie jazyky. Problém nie je v kvantite, ale v kvalite. Telesná výchova zameraná na výkon vedie žiakov k vyhýbaniu sa aktívnemu cvičeniu.

Alexandra Planková, riaditeľka SZŠ FELIX v Bratislave: My dávame pohybu veľkú váhu. Nielen na telesnej, ale aj organizovaním aktivít pre celé rodiny, ako napr. Felix Cup, Šarkaniáda, turistické výlety, korčuľovanie či stanovačky. Každý rok chodíme do školy v prírode a zapájame sa aj do športových súťaží.

Komentáre