Peter Halák založil P-Mat, Indíciu aj sieť základných škôl Felix. Všetko úspešné projekty, ktoré spája chuť inovovať vzdelávací systém. Peter verí v konštruktivizmus, vlastné objavovanie žiakov a tomu, že sa učíme pre život, nie pre známky či prácu. A teraz zakladá gymnázium. Opäť však musí byť v niečom iné – bežné kurikulum doplnia odborné predmety a prax.
Autor: Naďa Urbanová
|
Peter Halák (47) je zakladateľom a riaditeľom neziskovej organizácie Indícia. Vyštudoval ekonómiu, ktorej sa však venoval len na začiatku svojej kariéry. V roku 1997 založil neziskovú organizáciu P-MAT a tá dodnes organizuje matematické a fyzikálne súťaže pre nadanú mládež. Je tiež zriaďovateľom základnej školy Felix v Bratislave, ktorá sa už rozrástla aj do Košíc, Trnavy a Liptovského Mikuláša. Má rád železnice, volejbal a rád odhaľuje svoj rodokmeň. |
Prečo si sa rozhodol založiť gymnázium?
Inováciám vo vzdelávaní sa venujem viac ako 20 rokov. Niekedy mám dojem, že školstvo zostalo zaseknuté niekde v minulosti. Čas, ktorý trávia deti v škole nie je efektívne využitý. Často sa venujú témam, ktoré do budúcna väčšina žiakov nebude potrebovať a na druhej strane, na niektoré oblasti žiakov nepripravujeme.
Ktoré sú tie zanedbávané oblasti?
V dospelom svete vidíme, že väčšina z nás potrebuje riešiť každodenné situácie, problémy, vyjadrovať svoj názor, vnímať a vedieť vyhodnocovať množstvo informácií, ktoré sa na nás valia. Toto všetko sú oblasti, ktorým sa má škola, podľa mňa, prioritne venovať. Budeme sa snažiť, podobne ako na základnej škole Felix, aj v rámci strednej školy dať na prvé miesto práve rozvoj týchto zručností.
Prečo je potrebné pridávať na gymnázium odborné predmety a prax?
Gymnázium je vnímané ako škola, ktorá pripravuje na vysokoškolské vzdelanie. To je v poriadku. Svet práce sa však zásadne zmenil a ďalej sa rýchlo vyvíja. Na strednú a vysokú školu nemožno viac pozerať len ako na prípravu na povolanie – a s praxou začať až v dospelosti.
Mladý človek, ktorý chce byť úspešný, potrebuje rásť súbežne ako osobnosť, v poznaní aj v zručnostiach. Inak to pri narastajúcom objeme informácií a nárokoch na flexibilitu jednoducho „nestihne“.
Ale príprava na vysokú školu bude aj vo Felixe cieľ číslo jeden?
Určite áno. Sme presvedčení, že naše metódy vzdelávania formou projektov a objavovania poznatkov výborne pripravia študentov na vysokú školu. Prípravu na vysokú školu však nevnímame ako sadu vedomostí, ale hlavne ako schopnosť a záujem študenta ďalej sa vzdelávať.
Podľa teba súčasné delenie na všeobecné gymnázium a odborné školy s praxou nie je dobré?
Toto je už prekonané. Prečo by absolvent gymnázia nemohol mať základné zručnosti aj v odborných témach? Vysoká škola nie je cieľ, tiež je to len nástroj prípravy človeka do praxe a pre život. Najlepšie vysoké školy neposkytujú len akademické vedomosti, ale budujú kompetencie riešiť skutočné výzvy vo svojom odbore. To vyžaduje prax už počas štúdia, na ktorú však musí byť poslucháč pripravený zo strednej školy.
Ďalším dôvodom je, aby mal náš absolvent v ruke „remeslo“, v ktorom sa vie uplatniť aj v prípade, ak sa rozhodne nepokračovať v štúdiu na vysokej škole. Dnešní stredoškoláci sú veľmi kreatívni a šikovní v oblastiach, ktoré ich bavia a dávajú im zmysel. A často to nie sú klasické „školské oblasti“. Tak prečo s tým niečo neurobiť?
Aké odborné predmety budete učiť?
Vybrali sme dve oblasti, z ktorých si študenti budú môcť po ukončení 1. ročníka zvoliť – kreatívci a technici. Práve tieto dve oblasti sa nám javia ako vhodné rozšírenie všeobecného vzdelávania.
Budú mať teda vaši študenti v porovnaní s inými gymnáziami viac hodín?
Nie, rozsah hodín bude porovnateľný s inými gymnáziami. Chceme využiť možnosť disponibilných hodín práve na odborné predmety. Prístup ku vzdelávaniu ale bude taký, aby nastavený počet hodín bol dostatočný vzhľadom na potrebný rozsah učiva strednej školy. Všeobecno-vzdelávacie predmety zostanú jadrom a v porovnaní s inými gymnazistami nebudú Felixáci v príprave na vysokú školu o nič ukrátení.
Bude si môcť študent sám zvoliť, do ktorého z dvoch odborov chce patriť alebo to bude schvaľovať škola na základe výsledkov v 1. ročníku?
Určite študent. Naša predstava je, že počas 1. ročníka študenti zažijú širší rozsah oblastí, a potom si od 2. ročníka vyberú vlastné smerovanie z ponúknutých dvoch možností.
Veríme, že práve technika a kreativita sú pre dnešných stredoškolákov zaujímavé, aj z hľadiska budúceho uplatnenia. Na trhu ich je nedostatok, a zároveň sa dajú skĺbiť so všeobecným vzdelávaním gymnázia.
Na web stránke píšete, že dôležitou súčasťou bude charakterové vzdelávanie. Vieš to priblížiť?
Stredná škola je kľúčovým obdobím formovania názorov, schopností, ideálov a životnej filozofie. Chceme študentom pomôcť vnímať svet komplexne, naučiť sa byť aktívnym občanom demokratického štátu, rešpektovať práva iných, zároveň mať prehľad o svojich právach. Cieľom je prispieť k formovaniu mladých ľudí nielen ako dobrých odborníkov a občanov, ale aj ako dobrých a statočných ľudí. Takto vnímaný osobnostný rozvoj považujeme za rovnako dôležitý ako získavanie vzdelávania v predmetoch v klasickom ponímaní.
Viac informácií o vznikajúcom gymnáziu nájdete na www.gymnaziumfelix.sk.

Komentáre