Chémia na ExpEdícii - prvá pracovná učebnica pre siedmakov | Indicia

ExpEdícia na chémii - prvá pracovná učebnica pre siedmakov

ExpEdícia na chémii - prvá pracovná učebnica pre siedmakov

 Autor: Lucia Borovská

Po troch rokoch tvorby a overovania konštruktivistických a výskumne ladených aktivít na chémii v 7. ročníku ZŠ sme v spolupráci s tímom odborníkov z Pedagogickej fakulty v Trnave vytvorili prvú ucelenú pracovnú učebnicu pre žiakov. Sú v nej zapracované skúsenosti z pilotných tried a ku každej aktivite ponúkame sprevádzajúci metodický list pre učiteľa. Pilotnú pracovnú učebnicu vydáme začiatkom septembra a bude dostupná pre učiteľov chémie na základných školách a osemročných gymnáziách aj mimo pilotáže. Akú zmenu priniesol projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj pilotujúcim učiteľom chémie približujú pani učiteľky Ivana Ľuptáčiková z Košíc, Martina Nociarová a Marcela Pechová z Pezinka, Eva Baranovičová z Trnavy a Darina Bergmanová z Popradu.

  1. Čo prináša ExpEdícia na chémii tebe a tvojim žiakom?
  2. V čom je práca so žiakmi na ExpEdícii iná v porovnaní s klasickým prístupom?
  3. Ktoré momenty ti priniesli silný pocit spokojnosti a zmysluplnosti v práci?

 

Ivana Ľuptáčiková, ZŠ Ľ. Fullu, Košice

  1. Učenie s Expedíciou prináša zmenu - svieži vietor do vyučovacích hodín. Učiteľ rozpráva menej oznamovacích viet, kladie veľa otázok, žiaci pracujú samostatne, oveľa viac čítajú a rozvíjajú porozumenie textu, zamýšľajú sa nad riešeniami a závermi (prečo sa to udialo tak ako sa to udialo? Čo je za tým?), pracujú s pomôckami, rozvíjajú si zručnosti. Žiadna hodina nie je rovnaká.
  1. Zmenila sa mi štruktúra hodiny, učebnicu chémie som použila len na niektoré obrázky a témy, ktoré ešte v ExpEdícii v danom momente neboli spracované. Prinútilo ma to zapracovať na časovom manažmente hodiny, rozmýšľať o hodnotení žiakov - oveľa viac som riešila formatívne ako sumatívne hodnotenie, žiaci boli uvolnenejší, viac otvorení diskutovaniu ako na klasických hodinách.
  1. V sedmičke ma vždy teší, keď žiaci robia pokusy a experimenty a híkajú pri nich, lebo sú to pre nich prvé objavy s chémiou. Teraz počas dištančného vzdelávania ma uchvátilo ako sami prišli na príklady vplyvu plošného faktora z praxe. V osmičke som bola nadšená, keď sme si tvorili model látky z častíc - ako uvažovali o iónoch a ako zvládli kresliť svoje predstavy modelov.

Martina Nociarová, ZŠ Fándlyho, Pezinok

  1. Je to lepší pocit z hodín, ktoré odučím - konkrétne radosť a záujem, ktoré majú deti počas hodín. Netreba ich presviedčať, že sa musia učiť, sami sa chcú dozvedieť viac, túžia vyriešiť daný problém, sami navrhujú, čomu by sa ešte v danej oblasti chceli venovať a to nielen tí "dobrí" žiaci. Ich radosť z hodín ExpEdície je spôsobená aj tým, že necítia tlak z klasického hodnotenia (skúšania pred tabuľou, časté písomky, na ktoré sa treba učiť naspamäť veci, ktorým nerozumejú), pocit, že každý ich názor je vypočutý a braný vážne... Je super, že pracujeme s informáciami a témami, s ktorými sa deti v živote naozaj stretnú a využijú ich, aj keď chemia nebude ich štúdijný odbor.
  1. ExpEdícia úplne odbremeňuje učiteľa od prácnej tvorby a písania poznámok pre žiakov, nakoľko ich poznámkami sú ich vlastné zápisy z pozorovania, merania a podobne. Tým, že si poznámky alebo záznam merania robí každý žiak alebo skupina žiakov sami, každý môže mať iné výsledky/pozorovania, čím sú vedení k zodpovednosti za vlastnú prácu ako aj k rozmýšľaniu. Pracovná učebnica ma úplne zbavila dlhého hľadania vhodných aktivít ku konkrétnej téme na internete. Aktivity sú v nej veľmi motivujúce, kompletne premyslené a pripravené, a po didaktickej stránke vhodné pre žiakov tak, aby v nich rozvíjali dôležité zručnosti a spôsobilosti.
  1. Je to moment, keď príde spätná väzba od rodičov - ďakujú za nadšenie, s akým ich dieťa rozpráva o tom, čo robili v škole. Žiaci, ktorí pribehnú po hodine a poďakujú za ňu, čo beriem ako potvrdenie, dôkaz toho, že tento prístup má zmysel. Je to aj pohľad na samostatne pracujúcich žiakov bez toho, že by ich bolo treba súriť a prehovárať.

Marcela Pechová, ZŠ Fándlyho, Pezinok

  1. Deti sa učia predovšetkým empiricky, bez zbytočného memorovania. Zažijú pri tom aj veľa vtipných situácií. Napríklad rozdiel medzi kujnosťou a krehkosťou látok pochopia akčne, vezmú si kladivko do ruky, môžu ním búchať, trieskať a skúmať či je látka krehká alebo kujná. Chvíľu im síce trvá, kým si všimnú rozdiel medzi železom a cínom, ale o to živšia je potom ich následná diskusia. Pri skúmaní hustoty látok sa ma pokúšali presvedčiť, že polystyrén predsalen vedia potopiť. Nakoniec sme sa dopracovali k vysvetleniu, prečo sa im to podarilo.
  1. Deti sú na týchto hodinách uvoľnené a aj takáto atmosféra im dovolí vysloviť svoj predpoklad, vyjadriť svoj názor, ktorý si na záver potvrdia, alebo vyvrátia. Myslím si, že vtedy sa najviac učia. Na ExpEdícii žiaci aktívne pracujú s pracovnou učebnicou, čítajú zadania, snažia sa svoje predpoklady, myšlienky sformulovať do ucelenej vety. Neopisujú poznámky zo „slidu“. Takto si tvoria svoje vlastne poznámky, ktoré si ľahšie zapamätajú.
  1. Mám radosť, keď prídu na to, že ich predpoklad bol nesprávny a pochopia princíp fungovania experimentu. Prípadne keď sa začnú zamýšľať nad tým, prečo si to mysleli. Napríklad pri aktivite Je čistá voda naozaj čistá?, kde ich prekvapilo, že aj voda z vodovodu môže byť vodivá. Veľmi sa mi páčilo, keď sme skúmali horľavosť látok, konkrétne horľavosť plynov. Časť triedy očakávala „obrovský výbuch“, keď som priložila horiacu špajdlu k CO2. Bolo to poriadne prekvapenie a smiech, keď im špajdľa zhasla a im došlo, prečo sa výbuch neudial.

Eva Baranovičová, Gymnázium Angely Merici, Trnava

  1. Chémia konštruktivisticky je pre mňa a žiakov veľmi obohacujúca. Žiaci sa učia samostatne riešiť daný problém, argumentovať, môžu prichádzať so svojimi nápadmi, viesť medzi sebou diskusiu, navzájom si oponovať, hľadať riešenia... Nedostávajú hotové informácie, musia sa s daným problémom sami popasovať. Mám dobrý pocit aj z toho, že keď niekto zaváha, vidím u ostatných  spolupatričnosť pri vzájomnom vysvetľovaní. Je to výborný pocit, keď stoja už cez prestávku pred triedou a tešia na to, čo nové objavné ich čaká. Rovnako výborný pocit je, ak žiak zo začiatku bez záujmu o predmet sa po pár hodinách bádania stane lídrom skupiny.
  1. ExpEdícia je výrazne iná - na hodine zažívame viac pracovného hluku, ale zároveň panuje pracovná pohoda. Žiakovi nič nepodsúvame na tanieri, musí sa dopracovať k svojim záverom sám, prípadne v rámci svojej skupiny a až v závere si zosumarizujeme výsledky v diskusii.
  1. Prvý rok s ExpEdíciou som sa niekedy cítila ako Alica v krajine zázrakov, experiment som si vyskúšala vopred, všetko prebehlo v poriadku a na hodine vyšlo žiakom niečo iné. Spolu so žiakmi sme hľadali chybu, vymieňali si názory a skúšali sa dopracovať k správnemu riešeniu. Hneď pri prvej téme triedenia odpadu sme využili priestor na diskusiu o význame pojmu kritérium. Žiaci mali najskôr problém vymyslieť čo najviac kritérií na triedenie, potom prišli so skvelými nápadmi s presahom do fyziky aj biológie!

Darina Bergmanová, ZŠ Poprad

  1. Možno trochu viac starostí so zabezpečením materiálneho vybavenia vyučovania, ale veľmi dobrý pocit ísť na hodinu k deťom, ktoré sa na ňu tešia. Mnohí moji žiaci na konci školského roku zaradili chémiu medzi obľúbené predmety.
  2. Práca na ExpEdícii je iná oproti klasickému prístupu najmä v spôsobe nadobúdania poznatkov. Žiaci ich nedostávajú ako fakty, ale ako problémy, riešením ktorých sa učia. 
  3. Tých momentov bolo určite viac. Ak to zhrniem - poznatky, ktoré žiaci získali skúmaním, vedia pohotovejšie využiť pri riešení úloh, ktoré sú v zhrnutí každej výskumnej aktivity. Tieto úlohy vychádzajú veľmi často z bežného života.

Viac o projekte ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj na www.indicia.sk/aktivity/expedicia

Pracovná učebnica ExpEdícia Chémia pre 7. ročník, Indícia 2020