Autor: Lucia Borovská
Po troch rokoch tvorby a overovania konštruktivistických a výskumne ladených aktivít na chémii v 7. ročníku ZŠ sme v spolupráci s tímom odborníkov z Pedagogickej fakulty v Trnave vytvorili prvú ucelenú pracovnú učebnicu pre žiakov. Sú v nej zapracované skúsenosti z pilotných tried a ku každej aktivite ponúkame sprevádzajúci metodický list pre učiteľa. Pilotnú pracovnú učebnicu vydáme začiatkom septembra a bude dostupná pre učiteľov chémie na základných školách a osemročných gymnáziách aj mimo pilotáže. Akú zmenu priniesol projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj pilotujúcim učiteľom chémie približujú pani učiteľky Ivana Ľuptáčiková z Košíc, Martina Nociarová a Marcela Pechová z Pezinka, Eva Baranovičová z Trnavy a Darina Bergmanová z Popradu.
- Čo prináša ExpEdícia na chémii tebe a tvojim žiakom?
- V čom je práca so žiakmi na ExpEdícii iná v porovnaní s klasickým prístupom?
- Ktoré momenty ti priniesli silný pocit spokojnosti a zmysluplnosti v práci?
Ivana Ľuptáčiková, ZŠ Ľ. Fullu, Košice
- Učenie s Expedíciou prináša zmenu - svieži vietor do vyučovacích hodín. Učiteľ rozpráva menej oznamovacích viet, kladie veľa otázok, žiaci pracujú samostatne, oveľa viac čítajú a rozvíjajú porozumenie textu, zamýšľajú sa nad riešeniami a závermi (prečo sa to udialo tak ako sa to udialo? Čo je za tým?), pracujú s pomôckami, rozvíjajú si zručnosti. Žiadna hodina nie je rovnaká.
- Zmenila sa mi štruktúra hodiny, učebnicu chémie som použila len na niektoré obrázky a témy, ktoré ešte v ExpEdícii v danom momente neboli spracované. Prinútilo ma to zapracovať na časovom manažmente hodiny, rozmýšľať o hodnotení žiakov - oveľa viac som riešila formatívne ako sumatívne hodnotenie, žiaci boli uvolnenejší, viac otvorení diskutovaniu ako na klasických hodinách.
- V sedmičke ma vždy teší, keď žiaci robia pokusy a experimenty a híkajú pri nich, lebo sú to pre nich prvé objavy s chémiou. Teraz počas dištančného vzdelávania ma uchvátilo ako sami prišli na príklady vplyvu plošného faktora z praxe. V osmičke som bola nadšená, keď sme si tvorili model látky z častíc - ako uvažovali o iónoch a ako zvládli kresliť svoje predstavy modelov.
Martina Nociarová, ZŠ Fándlyho, Pezinok
- Je to lepší pocit z hodín, ktoré odučím - konkrétne radosť a záujem, ktoré majú deti počas hodín. Netreba ich presviedčať, že sa musia učiť, sami sa chcú dozvedieť viac, túžia vyriešiť daný problém, sami navrhujú, čomu by sa ešte v danej oblasti chceli venovať a to nielen tí "dobrí" žiaci. Ich radosť z hodín ExpEdície je spôsobená aj tým, že necítia tlak z klasického hodnotenia (skúšania pred tabuľou, časté písomky, na ktoré sa treba učiť naspamäť veci, ktorým nerozumejú), pocit, že každý ich názor je vypočutý a braný vážne... Je super, že pracujeme s informáciami a témami, s ktorými sa deti v živote naozaj stretnú a využijú ich, aj keď chemia nebude ich štúdijný odbor.
- ExpEdícia úplne odbremeňuje učiteľa od prácnej tvorby a písania poznámok pre žiakov, nakoľko ich poznámkami sú ich vlastné zápisy z pozorovania, merania a podobne. Tým, že si poznámky alebo záznam merania robí každý žiak alebo skupina žiakov sami, každý môže mať iné výsledky/pozorovania, čím sú vedení k zodpovednosti za vlastnú prácu ako aj k rozmýšľaniu. Pracovná učebnica ma úplne zbavila dlhého hľadania vhodných aktivít ku konkrétnej téme na internete. Aktivity sú v nej veľmi motivujúce, kompletne premyslené a pripravené, a po didaktickej stránke vhodné pre žiakov tak, aby v nich rozvíjali dôležité zručnosti a spôsobilosti.
- Je to moment, keď príde spätná väzba od rodičov - ďakujú za nadšenie, s akým ich dieťa rozpráva o tom, čo robili v škole. Žiaci, ktorí pribehnú po hodine a poďakujú za ňu, čo beriem ako potvrdenie, dôkaz toho, že tento prístup má zmysel. Je to aj pohľad na samostatne pracujúcich žiakov bez toho, že by ich bolo treba súriť a prehovárať.
Marcela Pechová, ZŠ Fándlyho, Pezinok
- Deti sa učia predovšetkým empiricky, bez zbytočného memorovania. Zažijú pri tom aj veľa vtipných situácií. Napríklad rozdiel medzi kujnosťou a krehkosťou látok pochopia akčne, vezmú si kladivko do ruky, môžu ním búchať, trieskať a skúmať či je látka krehká alebo kujná. Chvíľu im síce trvá, kým si všimnú rozdiel medzi železom a cínom, ale o to živšia je potom ich následná diskusia. Pri skúmaní hustoty látok sa ma pokúšali presvedčiť, že polystyrén predsalen vedia potopiť. Nakoniec sme sa dopracovali k vysvetleniu, prečo sa im to podarilo.
- Deti sú na týchto hodinách uvoľnené a aj takáto atmosféra im dovolí vysloviť svoj predpoklad, vyjadriť svoj názor, ktorý si na záver potvrdia, alebo vyvrátia. Myslím si, že vtedy sa najviac učia. Na ExpEdícii žiaci aktívne pracujú s pracovnou učebnicou, čítajú zadania, snažia sa svoje predpoklady, myšlienky sformulovať do ucelenej vety. Neopisujú poznámky zo „slidu“. Takto si tvoria svoje vlastne poznámky, ktoré si ľahšie zapamätajú.
- Mám radosť, keď prídu na to, že ich predpoklad bol nesprávny a pochopia princíp fungovania experimentu. Prípadne keď sa začnú zamýšľať nad tým, prečo si to mysleli. Napríklad pri aktivite Je čistá voda naozaj čistá?, kde ich prekvapilo, že aj voda z vodovodu môže byť vodivá. Veľmi sa mi páčilo, keď sme skúmali horľavosť látok, konkrétne horľavosť plynov. Časť triedy očakávala „obrovský výbuch“, keď som priložila horiacu špajdlu k CO2. Bolo to poriadne prekvapenie a smiech, keď im špajdľa zhasla a im došlo, prečo sa výbuch neudial.
Eva Baranovičová, Gymnázium Angely Merici, Trnava
- Chémia konštruktivisticky je pre mňa a žiakov veľmi obohacujúca. Žiaci sa učia samostatne riešiť daný problém, argumentovať, môžu prichádzať so svojimi nápadmi, viesť medzi sebou diskusiu, navzájom si oponovať, hľadať riešenia... Nedostávajú hotové informácie, musia sa s daným problémom sami popasovať. Mám dobrý pocit aj z toho, že keď niekto zaváha, vidím u ostatných spolupatričnosť pri vzájomnom vysvetľovaní. Je to výborný pocit, keď stoja už cez prestávku pred triedou a tešia na to, čo nové objavné ich čaká. Rovnako výborný pocit je, ak žiak zo začiatku bez záujmu o predmet sa po pár hodinách bádania stane lídrom skupiny.
- ExpEdícia je výrazne iná - na hodine zažívame viac pracovného hluku, ale zároveň panuje pracovná pohoda. Žiakovi nič nepodsúvame na tanieri, musí sa dopracovať k svojim záverom sám, prípadne v rámci svojej skupiny a až v závere si zosumarizujeme výsledky v diskusii.
- Prvý rok s ExpEdíciou som sa niekedy cítila ako Alica v krajine zázrakov, experiment som si vyskúšala vopred, všetko prebehlo v poriadku a na hodine vyšlo žiakom niečo iné. Spolu so žiakmi sme hľadali chybu, vymieňali si názory a skúšali sa dopracovať k správnemu riešeniu. Hneď pri prvej téme triedenia odpadu sme využili priestor na diskusiu o význame pojmu kritérium. Žiaci mali najskôr problém vymyslieť čo najviac kritérií na triedenie, potom prišli so skvelými nápadmi s presahom do fyziky aj biológie!
Darina Bergmanová, ZŠ Poprad
- Možno trochu viac starostí so zabezpečením materiálneho vybavenia vyučovania, ale veľmi dobrý pocit ísť na hodinu k deťom, ktoré sa na ňu tešia. Mnohí moji žiaci na konci školského roku zaradili chémiu medzi obľúbené predmety.
- Práca na ExpEdícii je iná oproti klasickému prístupu najmä v spôsobe nadobúdania poznatkov. Žiaci ich nedostávajú ako fakty, ale ako problémy, riešením ktorých sa učia.
- Tých momentov bolo určite viac. Ak to zhrniem - poznatky, ktoré žiaci získali skúmaním, vedia pohotovejšie využiť pri riešení úloh, ktoré sú v zhrnutí každej výskumnej aktivity. Tieto úlohy vychádzajú veľmi často z bežného života.
Viac o projekte ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj na www.indicia.sk/aktivity/expedicia