Hejného metóda vyučovania matematiky sa na Slovensku šíri vďaka Indícii už 10 rokov. Vyškolili sme stovky učiteľov, vydali desiatky učebníc. Každý rok organizujeme množstvo školení pre materské a základné školy, pre rodičov a domškolákov, pre začiatočníkov aj pokročilých. Stretávame sa na kluboch, konferenciách, letných školách či v letných táboroch. Hejného metóda je etablovaná na množstve škôl a my sme radi, že aj takto prispievame k zlepšovaniu vzdelávania na našich školách.
Prečítajte si o skúsenostiach lektorov, učiteľov či rodičov s Hejného metódou vyučovania matematiky.
Peter Halák, riaditeľ Indície:
Hejného metóda je základným kameňom Indície. Vďaka nej vidíme, ako konštruktivizmus funguje a aké zmeny prináša do škôl. Dala nám odvahu začať budovať obdobné metódy aj pre iné predmety a odštartovať tak ExpEdíciu, Emila či Civilizáciu. Ako Indícia pracujeme prevažne s učiteľmi, ako zriaďovateľ školy Felix zase vidím prácu s deťmi. Zo všetkého sa mi potvrdzuje, že bádateľský prístup má zmysel. Baví to deti aj učiteľov, všetci dennodenne objavujú niečo nové a posúvajú svoje hranice. Nestávajú sa len vzdelanejšími, ale hlavne ľudskejšími, empatickejšími, komunikatívnejšími. Jednou zo zásad Víta Hejného je „Hľaď, aby tvoja snaha naučiť žiakov matematiku neprevýšila tvoju snahu vychovať slušných ľudí" – o toto sa chceme snažiť aj v ďalšej desaťročnici a nie len na matematike.
Dagmar Môťovská, tútorka Hejného metódy:
Vošiel do triedy v menčestrákoch a károvanej košeli, oči mu šibalsky svietili a sľuboval nám matematické záhady. Hejného metóda ma zasiahla na základnej škole v podobe môjho učiteľa matematiky, Milana Hejného, a zásadným spôsobom ovplyvnila môj život. Vždy som chcela toto nadšenie podávať ďalej a ako učiteľke matematiky sa mi to, myslím, často darilo. Pred desiatimi rokmi mi vošiel do cesty Peťo Halák s otázkou, či by som nechcela túto metódu šíriť medzi učiteľov a cez nich ovplyvniť ďalšie deti. Odvtedy pracujeme spolu na tomto spoločnom cieli a rozvíjame svoje vízie. Stretla som na tejto ceste veľa odvážnych, kamarátskych učiteľov ochotných na sebe pracovať, niektorí z nich sa navzájom podporujeme v lektorskom tíme. Je to pre mňa tvorivá práca v kruhu priateľov a prináša rozžiarené detské očká. Verím, že ich bude stále viac.
Anna Čamajová, lektorka Hejného metódy a učiteľka ZŠ Moysesa Žiar nad Hronom:
Priznám sa, že nebolo jednoduché prejsť z pozície učiteľky, ktorá je nositeľkou múdra, do pozície facilitátorky, ktorá nič nevysvetľuje, ale trpezlivo vedie diskusiu detí. Často som sa pristihla, že poviem žiakom zbytočne veľa informácií, alebo prezradím niečo, čo deti zistia aj samé. Mojou snahou je, aby sa naučili počúvať názory iných, neprijímať informácie pasívne, vedieť argumentovať a dať konštruktívnu kritiku, nečakať na povely od učiteľa, ale snažiť sa vlastnými možnosťami nájsť riešenie hocijakej úlohy. Viacročné skúsenosti s metódou, odozva rodičov i žiakov sú dôkazom, že sa nám to spoločne darí. Zážitky z vyučovania, svoje poznatky a skúsenosti ďalej odovzdávam kolegyniam, kolegom i rodičom žiakov na rôznych seminároch a školeniach. Cez rôzne úlohy sa snažíme pochopiť myslenie detí a zažiť na vlastnej koži to, čo zažívajú naši žiaci na hodinách. Snaha pochopiť myslenie iného, dávať správne otázky, nehodnotiť prácu iných slovami „máš to zle“, ale zamýšľať sa nad tým, prečo je to inak - a nie len na matematike či v škole. Pozorujem na sebe, i v mojom okolí, že myslenie detí i dospelých, ktorých ovplyvnila Hejného metóda, je otvorené pre pochopenie iných, čo výrazne ovplyvňuje celkovú atmosféru v kolektíve žiakov i vzťahy dospelých. Naši žiaci sú tvorcami budúcnosti a my sme zodpovední za našu budúcnosť.
Monika Hlúšková, riaditeľka ZŠ Fándlyho v Pezinku:
Roky sme vnímali nezáujem žiakov o vyučovanie matematiky a ostatných prírodných vied. Hejného metóda matematiky nám toto pomohla zmeniť. Vytvára vzťah nielen k poznávaniu, ale aj vzťah k sebe samému a ľuďom okolo nás. Nie je to len o učení, ale aj o prístupe a hodnotách. Beriem informáciu a premieňam ju na život. Hejného metóda vyučovania matematiky to učí tak žiakov, ako aj učiteľov a je veľkým prínosom pre školu. Poznatky, správne postoje, skupinová práca, rešpektovanie názoru iných, vyjadrenie vlastných myšlienok, rozvoj poznávacích schopností, vytváranie vzťahu k predmetu učenia, formovanie zdravého sebavedomia, vnútorná motivácia a zároveň zábava, tak by som zhrnula prínos metódy pre našu školu.
Alica Meňhartová, riaditeľka ZŠ Andreja Kmeťa v Leviciach:
S Hejného metódou sme začali pred ôsmimi rokmi, vďaka dvom aktívnym pani učiteľkám. Nadšenie sa postupne prenášalo aj na ostatné kolegyne, ktoré u nich absolvovali otvorené hodiny. Kolegyne a kolegovia majú za sebou 3 letné školy i vzdelávanie realizované priamo u nás v škole. Na Hejného metóde oceňujeme, že žiaci sa učia na základe reálnych situácii. Hravou formou, vďaka pomôckam, skúšajú, kombinujú, neboja sa chyby, komunikujú, hľadajú nové riešenia, tento spôsob vyučovania umocňuje zážitok z nového, objaveného, znásobuje vnútornú motiváciu žiaka. Učí komunikácii, vzájomnému rešpektu, samostatnosti, spolupráci... Hejného metóda má len jeden nedostatok, že rodičia, ktorí majú tendenciu dieťaťu pomáhať s domácimi úlohami, „takúto matematiku nevedia“. Ale vlastne to je dobre.
Peter Trajlinek, rodič:
Môj pohľad možno nie je úplne nestranný, sám som študoval matematiku na Univerzite Komenského, ale s o to väčším záujmom som so synom prenikal do rôznych prístupov k výučbe. Najstarší syn Maťko chodil prvé štyri ročníky na základnú školu so štandardným vyučovaním matematiky. To sa primárne sústreďovalo na výpočty a memorovanie a bolo to budovanie základov matematiky, ako si ho pamätáme všetci zo základnej školy. Prvý kontakt s Hejného metódou získal na táboroch Indície. Rozhodne hodnotím, že stáli za to. Od piateho ročníka Maťko prestúpil na základnú školu, kde sa vyučuje matematika len touto metódou. Prvý polrok mal náročnejší, lebo kalkulus nahradil rýchly odhad, logika a kreativita nájdenia riešenia. Výhody úspešne vypočítaných stoviek príkladov sa razom stratili. Spolužiaci boli rýchlejší a riešili úlohy, ktoré by sa štandardnými metódami riešili ako rovnice o dvoch neznámych, jednoduchým pochopením matematických súvislostí zadania a otestovaním pár odhadov. Dnes chodí Maťko do šiesteho ročníka, významne sa zlepšil v logike a matematickej predstavivosti. Nič proti deleniu 7-ciferného čísla 3-ciferným na 5 desatinných miest, tam by dnes bol asi pomalší ako bývalí spolužiaci. Hejného metóda podľa mňa u Maťka rozvíja vlastnú kreativitu a je postavená viac na logike ako počítaní. Spolu s pár spolužiakmi z triedy vyhrali ako tím 1. miesto Matboj 2022 v celoslovenskej súťaži v matematike a som presvedčený, že Hejného metóda k tomu významne prispela.
Komentáre