Program Superar už vyše 10 rokov mení hudobnú výchovu v materských a základných školách. Vytvára metodiky, vzdeláva učiteľov, poskytuje aktualizačné a inovačné vzdelávanie, pôsobí priamo na školách, kde okrem pokrytia hodín hudobnej vytvára aj detské spevácke zbory. Aktuálne pôsobí na 6 materských a 6 základných školách v rôznych slovenských mestách.
Autor: Naďa Urbanová
|
Ivan Šiller je vysokoškolský pedagóg a odborník v oblasti hudobnej edukácie a inovácií vo vzdelávaní. Pôsobí ako docent na Pedagogickej fakulte, kde sa špecializuje na didaktiku umelecko-výchovných predmetov. Je pedagogickým riaditeľom SUPERAR Slovakia, kde pôsobí zároveň ako mentor a lektor. Je držiteľom viacerých ocenení za umeleckú činnosť, aktívne vystupuje ako koncertný klavirista a organizátor hudobných podujatí. Má bohaté skúsenosti s prípravou budúcich učiteľov, organizovaním workshopov a koncertov pre študentov. Jeho cieľom je formovať kreatívnych, empatických a inovatívnych pedagógov, ktorí budú inšpirovať ďalšie generácie. |
Program Superar už 10 rokov mení hudobnú výchovu na školách – prečo je podľa vás potrebné ju meniť?
Hudobná výchova na školách má veľký potenciál rozvíjať kreativitu, empatiu a kritické myslenie, no často je tento potenciál nevyužívaný. Mnohé školy stále pristupujú k hudobnej výchove ako k pasívnej činnosti, kde sa žiaci len učia noty a texty, bez väčšej interakcie alebo zapojenia vlastnej tvorby. Mala by byť viac o tvorbe a spolupráci. Chcel by som vidieť viac projektov, ktoré podporujú vlastnú kreativitu žiakov – napríklad skladanie hudby, improvizácia alebo zapájanie digitálnych technológií.
Taktiež by sa mala klásť väčšia pozornosť na integráciu hudby do širšieho vzdelávacieho kontextu – ako sú prepojenia s jazykovými schopnosťami, sociálnymi zručnosťami a emocionálnym rozvojom. Program ako SUPERAR prináša práve túto inováciu – umožňuje žiakom nielen aktívne sa zapájať do hudobnej tvorby, ale aj pracovať na svojom osobnostnom raste. Kľúčovou hodnotou programu Superar je jeho nízkoprahový prístup – nevyhľadáva „talenty“ – pracuje s rozmanitými kolektívami detí, ktoré majú rôzne aktuálne dispozície či vzdelávacie potreby.
Ako program SUPERAR na školách prebieha?
Program začína školením učiteľov, ktoré je zamerané na metódy, ako integrovať hudbu do výučby a ako využiť hudobné aktivity na podporu osobnostného rozvoja žiakov. Školenia a workshopy učiteľov naučia, ako pracovať s rôznymi nástrojmi a metódami, ktoré sú súčasťou programu. Následne učitelia začnú implementovať zmeny priamo do vyučovania.
Program ponúka vzdelávacie materiály, ktoré sú prispôsobené rôznym vekovým kategóriám a schopnostiam žiakov. Pre učiteľov základných škôl máme metodiky ako Mesiace a čísla a Slabiky, ktoré integrujú hudbu s výučbou matematiky a jazyka. Mesiace a čísla je metodika, ktorá učí deti cez rytmus a spev čísla a názvy mesiacov, čo podporuje nielen pamäť, ale aj jazykové zručnosti.
Každá škola môže získať podporu v podobe mentoringu, kde odborníci pomáhajú učiteľom a riaditeľom implementovať program do praxe. Súčasťou procesu je aj pravidelná spätná väzba, hodnotenie výsledkov a prispôsobovanie aktivít tak, aby čo najlepšie vyhovovali potrebám školy. Pre učiteľov a riaditeľov to znamená, že sa budú podieľať na neustálom rozvoji vzdelávacieho procesu, ktorý zahŕňa hudobné aktivity, a zároveň budú mať podporu v podobe školení a praktických návodov. Celý proces sa sústreďuje na zapojenie všetkých pedagógov, ktorí sú ochotní spolupracovať a prinášať nové prístupy do vyučovania. Program je flexibilný, takže sa dá prispôsobiť konkrétnym podmienkam školy.
Vyučujúci sú väčšinou vaši zamestnanci, ktorí sa postupne môžu stať zamestnancami školy. Čo sa deje s dovtedajšími vyučujúcimi hudobnej výchovy?
Vyučujúci, ktorí sú súčasťou programu SUPERAR, sú väčšinou skúsení lektori a zbormajstri. Majú skúsenosti s integrovaním hudby do vzdelávania a sú pravidelne školení v metodikách, ktoré sú súčasťou nášho programu. Postupne, ako sa program na škole implementuje a stáva sa súčasťou každodennej praxe, títo lektori môžu prejsť do pozície zamestnancov školy. Tým sa vytvára trvalý vzťah a dlhodobá spolupráca medzi školou a SUPERAR Slovakia.
Čo sa týka dovtedajších vyučujúcich hudobnej výchovy, naši metodici a školitelia neberú ich miesto, ale skôr spolupracujú a podporujú ich v procese transformácie vyučovania. Program SUPERAR je koncipovaný tak, aby sa integroval do existujúceho systému školy a zároveň obohatil vyučovanie o nové, inovatívne prístupy. Naším cieľom je poskytnúť učiteľom hudobnej výchovy podporu, školenia a metodické nástroje, ktoré im umožnia rozvíjať ich zručnosti a zároveň priniesť do vyučovania čerstvé nápady, ktoré podporia kreatívny a efektívny prístup k vzdelávaniu.
Súčasťou vášho programu je vždy aj vznik speváckeho zboru na škole. Prečo to považujete za dôležité?
Vznik speváckeho zboru je jedným z kľúčových prvkov programu, pretože spev v skupine má obrovský vplyv na rozvoj detí nielen v hudobnej oblasti, v ich osobnostnom raste, ale aj v budovaní ich sociálnych kompetencií. Spevácky zbor poskytuje deťom príležitosť rozvíjať zručnosti ako tímová práca, disciplína, vytrvalosť, zodpovednosť a sebadôvera. Okrem toho spev pomáha posilniť emocionálnu inteligenciu a schopnosť vyjadrovať sa prostredníctvom hudby. Tento proces tiež podporuje kolektívne učenie a vytvára silné väzby medzi žiakmi. Deti sa učia počúvať jeden druhého, pracovať na spoločnom cieli a podporovať sa navzájom.
Spevácky zbor tiež zvyšuje kultúrnu a spoločenskú hodnotu školy – deti majú možnosť vystupovať na verejných podujatiach, čo im poskytuje cenné skúsenosti s vystupovaním pred publikom a zvyšuje ich sociálne zručnosti. Okrem pedagogických a emocionálnych benefitov je spevácky zbor aj praktickým spôsobom, ako zapojiť hudobnú výchovu do každodenného života školy. Poskytuje žiakom priestor na vyjadrenie sa a skúmanie hudby spôsobom, ktorý nie je možný v tradičných hodinách hudobnej výchovy. Tým, že spevácky zbor spája žiakov rôznych vekových kategórií a učiteľov, podporuje aj komunitný aspekt školy a posilňuje školskú kultúru.
Superar je inkluzívny program – a vystúpenia speváckych zborov Superar sú verejnou manifestáciou sily kvalitného inkluzívneho vzdelávania. Búra totiž častú obavu rodičov, že inkluzívne vzdelávanie je kompromisom, že ich dieťa, ktoré navštevuje inkluzívnu školu dostane vzdelanie „nižšej kvality“.
Na webe uvádzate, že vaše metodiky posilňujú aj koncentráciu, motiváciu, komunikačné zručnosti, kreativitu, sebavedomie, disciplínu a zodpovednosť. Viete nám to bližšie popísať?
Naša metodika vychádza z inkluzívnych princípov, čo znamená, že vytvárame prostredie, v ktorom sa každý žiak cíti prijatý a podporovaný bez ohľadu na svoje individuálne schopnosti, pozadie alebo potreby. Snažíme sa, aby sa deti cítili súčasťou triedy a mohli rozvíjať svoje potenciály v bezpečnom, podporujúcom prostredí, kde sa nekladú bariéry pre ich úspech.
- Koncentrácia: Naša metodika kladie veľký dôraz na zapojenie všetkých zmyslov počas vyučovania. Učebné aktivity sú navrhnuté tak, aby žiaci mali vždy konkrétny cieľ a motiváciu pre každý krok, čím sa zvyšuje ich pozornosť a sústredenie na úlohy.
- Motivácia: Motivácia je jedným z kľúčových faktorov nášho prístupu. Každý žiak sa zapája do aktivít, ktoré sú pre neho zaujímavé a zároveň sú výzvou, čo podporuje jeho prirodzenú zvedavosť a túžbu učiť sa.
- Komunikačné zručnosti: Prostredníctvom kolektívnych aktivít, ako sú spevácke zbory, dramatické cvičenia alebo skupinové projekty, žiaci neustále trénujú svoje komunikačné zručnosti. Naučia sa jasne vyjadrovať svoje myšlienky, počúvať druhých, pracovať v tíme a vyjadrovať emócie cez rôzne formy umenia, čím posilňujú schopnosť efektívnej komunikácie.
- Kreativita: Naša metodika podporuje rozvoj kreatívneho myslenia v rámci všetkých vyučovacích aktivít. Deti majú priestor pre experimentovanie, vymýšľanie nových nápadov a riešení.
- Sebavedomie: Zmysluplné a úspešné zapojenie sa do skupinových aktivít, ako aj vystúpenia pred publikom (napríklad počas koncertov alebo predstavení) pomáhajú žiakom budovať sebavedomie. Každý žiak má možnosť byť súčasťou tímu, čo zvyšuje jeho sebaúctu a pocit hodnoty.
- Zodpovednosť: Metodika podporuje aj rozvoj disciplíny, pretože deti sa učia zodpovedne pristupovať k svojmu výkonu a k aktivitám v rámci skupiny. Dodržiavanie pravidiel, pravidelné nácviky a príprava na vystúpenia sú dôležitými aspektami, ktoré formujú ich zmysel pre zodpovednosť.
Naša metodika integruje tieto princípy do každodennej výučby tak, aby sa deti učili nielen hudobným zručnostiam, ale aj životným hodnotám, ktoré sú nevyhnutné pre ich osobnostný a sociálny rozvoj.
Je potrebné, aby škola zaviedla program postupne od prvého ročníka alebo je možné s ním začať rovno na celej škole a teda aj vo vyšších ročníkoch?
Program je flexibilný a môže byť implementovaný rôznymi spôsobmi, v závislosti od potrieb a možností školy. Ak škola začína s programom postupne, od prvého ročníka, môže to zabezpečiť plynulejší prechod a integráciu nových prístupov do výučby. Avšak je možné implementovať program aj rovno na celej škole, vrátane vyšších ročníkov.
Prečo, podľa vás, spoločnosť neberie výchovy v škole (telesnú, hudobnú, výtvarnú) dostatočne vážne?
Výchovy ako telesná, hudobná alebo výtvarná sú často podceňované v porovnaní s akademickými predmetmi ako matematika či slovenčina, a to aj z dôvodu, že neovplyvňujú prijímacie skúšky ani nepredstavujú „merateľné“ výsledky v tradičnom akademickom zmysle. Rodičia i spoločnosť si často neuvedomujú, aký zásadný vplyv tieto predmety majú na rozvoj detí v širšom zmysle.
Telesná výchova pomáha deťom rozvíjať ich fyzické zdravie, motorické zručnosti, zodpovednosť, a zároveň poskytuje potrebný priestor na „vybitie energie“, čo má priamy vplyv na ich schopnosť sústrediť sa v iných predmetoch. Ignorovanie telesnej výchovy môže viesť k problémom s fyzickým a psychickým zdravím detí v budúcnosti. Hudobná a výtvarná výchova na podporujú kreativitu, emocionálnu inteligenciu, empatiu a schopnosť vyjadrovať sa inak než slovami. Hudba a umenie umožňujú deťom spoznávať svet a seba samých v kontexte iných kultúr, emócií a myšlienok. Tieto predmety rozvíjajú empatiu, tímovú spoluprácu a schopnosť vnímať komplexnosť sveta.
Výchovy tvoria neoddeliteľnú súčasť vzdelávania, pretože sa zameriavajú na rozvoj „mäkkých“ zručností, ktoré sú nevyhnutné pre zdravý a vyvážený osobnostný rozvoj. Tieto predmety majú rovnakú hodnotu ako ostatné akademické disciplíny, pretože vytvárajú základ pre emocionálne a sociálne zdravie detí, ktoré je kľúčové pre ich úspech v živote aj v profesionálnom prostredí. Preto by sme mali prispieť k tomu, aby rodičia a spoločnosť vnímali tieto predmety ako rovnako dôležité a neoddeliteľné od komplexného vzdelávacieho procesu.
Čo by, podľa vás, malo obsahovať základné kurikulum z hudobnej výchovy – teda čo je ten základ z oblasti hudby, čo by mal vedieť každý?
Základné kurikulum z hudobnej výchovy by mohlo zahŕňať 8 kľúčových oblastí:
- Hudobné vnímanie – Rozvoj schopnosti počúvať a analyzovať hudbu rôznych štýlov, rozpoznávanie hudobných prvkov ako rytmus, melódia a harmónia.
- Základy rytmu a notácie – Schopnosť čítať a zapisovať hudbu, porozumenie notovému zápisu.
- Hudobná teória – Pochopenie základných hudobných pojmov, ako sú akordy, intervaly, stupnice, grafická notácia hudby.
- Spev a hudobné nástroje – Rozvoj speváckych schopností a oboznámenie s hrou na hudobných nástrojoch (minimálne klavír, gitara, flauta).
- Kreativita a improvizácia – Podpora tvorby vlastnej hudby a improvizácie.
- Skupinová práca – spievanie v zbore alebo hranie v hudobnej skupine.
- Emocionálny a kultúrny kontext – Pochopenie vzťahu hudby k rôznym kultúram, histórii a spoločenským podmienkam.
- Integrácia s inými umeniami – Spojenie hudby s tancom, divadlom a výtvarným umením.
Pri hudbe sa často hovorí o talente – vie sa to naučiť každý alebo naozaj na to treba špeciálny talent?
Hudba je disciplína, ktorá môže byť prístupná každému, aj keď je pravda, že niektorí ľudia môžu mať prirodzený talent, ktorý im uľahčuje začiatky. Avšak na rozvoji hudobných schopností je najdôležitejší proces učenia sa a pravidelná prax. Talent môže pomôcť v rýchlejšom rozvoji, ale nie je nevyhnutnou podmienkou na úspech. Každý, kto má záujem a ochotu investovať čas a energiu do učenia sa, môže dosiahnuť vysokú úroveň v speve alebo hraní na hudobný nástroj. Kľúčové faktory sú motivácia, vytrvalosť a správna výučba. V prostredí, ktoré podporuje učenie a poskytuje vhodné nástroje a metódy, môže dosiahnuť pokroky každý. Hudba je predovšetkým o vyjadrení seba a rozvíjaní schopností, a to je proces, ktorý je otvorený všetkým.

Komentáre