
Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Zaviesť zmenu je ťažké vždy. V školách, firmách, rodinách, aj individuálne. Každý z nás vie, ako bolí, keď musíme meniť dlhodobé návyky a vyšliapané cestičky. Dá sa to aj bez externej pomoci, ale je to oveľa náročnejšie a šance na úspech sú nižšie.
Roman Baranovič, riaditeľ CZŠ Narnia v Bratislave: Každodenná rutina práce v škole je náročná a externá pomoc, ktorá umožní v tejto náročnej každodennej rutine vytvoriť kapacitu pre zmenu je veľmi dôležitá. Asi učiteľ môže z vlastnej vôle a vďaka primeranej motivácii sám zmeniť svoje vzdelávacie metódy, ale na úrovni školy je asi viac prípadov, keď sa to nepodarilo ako tých pozitívnych.
Peter Dráľ, riaditeľ OZ Nové školstvo: Poctivá analýza potrieb školy, vyjasnenie si motivácií a priorít, poskytovanie cielenej podpory a spätnej väzby a sprevádzanie procesom zmeny sú dôležité predpoklady pre jej úspešnosť. Bez toho sa škola zásadnejšie posunie len veľmi ťažko. Potvrdzuje to aj naša štvorročná skúsenosť s podporou troch základných škôl v rôznych častiach Slovenska v rámci projektu Školy pre všetkých. Všetkými spomenutými fázami sme si prešli, v súčasnosti vyhodnocujeme ich dopad a na jeseň odbornej aj širokej verejnosti odprezentujeme naše poznatky a skúsenosti. Prípadové štúdie poukážu na mnohé úspechy a nástrahy na takejto ceste, ktorá je pre každú školu unikátna. No potvrdia aj to, že cieľavedomé dosahovanie zmeny je dlhodobý proces, pri ktorom každá škola potrebuje systematickú podporu zvnútra aj zvonka.
Juraj Droppa, zriaďovateľ ZŠ U Filipa v Banskej Bystrici: To je podobné, ako keby ste sa pýtali, či je účinnejšia vonkajšia alebo vnútorná motivácia. Neexistuje vnútorná a vonkajšia motivácia, je len motivácia. Zmenu bez pomoci zvonka je možné dosiahnuť, ale nie je možné ju dosiahnuť bez „pomoci“ z vnútra.
Marek Kmeť, metodik v projekte Civilizácia, Indícia, n.o.: Ako mentor mám možnosť vidieť na školách, že bez externých pohľadov sa školy často nevedia posunúť. Kolektív sa musí však „otvoriť“ nielen na papieri (resp. textom na školskom webe), ale hlavne zmenou nastavenia mindsetu a zmysluplnou prácou na hodinách.
Martin Kríž, riaditeľ odboru kurikula, Ministerstvo školstva: Dosiahnuť zmenu je ťažké. Pomoc býva potrebná. Najúčinnejšia pomoc je taká, keď učiteľom nielen vysvetlíte, čo má byť podstatou zmeny, ale ich aj sprevádzate, keď sa snažia zmenu uskutočniť v ich každodennej práci. Ministerstvo školstva do roku 2024 podporí vznik siete učiteľských lídrov, ktorí budú pripravení takúto pomoc poskytovať vo všetkých regiónoch.
Viera Lapitková, garantka pri tvorbe obsahu z fyziky v projekte ExpEdícia: Každý dobrý program nesie v sebe veľa myšlienok, ktoré učiteľ objaví až po viacročnej praxi. Diskusie medzi učiteľmi, ktorí tvoria komunitu, didaktikmi, odborníkmi, tvorcami nového programu je najlepšia cesta ako v škole dosiahnuť a urýchliť zmenu. Takú pomoc zvonku jednoznačne podporujem.
Radomír Masaryk, prorektor pre vonkajšie vzťahy, Univerzita Komenského: Asi to možné bude – ale pri učení je podľa mňa „softvér“ v zmysle didaktických postupov možno ešte dôležitejší než „hardvér“ ako sú učebnice či iné nástroje.
Dagmar Môťovská, tútorka Hejného metódy: Pomoc zvonku nie je hanba. Naopak, svedčí to o otvorenosti a flexibilite danej školy, snahe inšpirovať sa a rásť aj nad rámec vlastných zdrojov. Vo mne taká škola budí väčšiu dôveru a obdiv.
Mária Ondášová, ZŠ Ľ.Fullu, Košice: Samozrejme, všetko sa dá, ale nakoľko je to kvalitné a účelné? Ako veľmi sa darí spĺňať cieľ a myšlienku koncepcie? A šíriť zmysel a dobré meno? ExpEdícia je viac ako iba iná! Je to viac ako iba obsah inovatívne! A preto, jednoznačne nie! Učiteľ, ktorý neprešiel školením, nemá šancu vzdelávať žiakov v širšom kontexte a je isté, že nemá šancu domyslieť si, akým spôsobom sa Expedícia a celá táto koncepcia učí. Je nevyhnutné, aby človek, ktorý chce robiť veci inak, poriadne, prešiel školením a nechal si poradiť.
Mária Smreková, zástupkyňa riaditeľky, 1. súkromné gymnázium v Bratislave: Myslím, že určite môže, je to dokonca dobré, lebo zmena musí začať zdola, ako hovorí Hejný. Len sa netreba odradiť prirodzene vzniknutými prekážkami. Tie avizujú, že sa treba aj nám učiteľom ďalej učiť.
Komentáre