Je nevyhnutné, aby mal riaditeľ školy pedagogické vzdelanie a prax? (2020/05) | Indicia

Je nevyhnutné, aby mal riaditeľ školy pedagogické vzdelanie a prax? (2020/05)

Je nevyhnutné, aby mal riaditeľ školy pedagogické vzdelanie a prax? (2020/05)

Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Ak riadi školu direktívne (čiže príkazmi), tak potrebuje prax a asi aj pedagogické vzdelanie. Ak riadi participatívne, tak nepotrebuje ani prax ani pedagogické vzdelanie, stačí, že sa obklopí šikovnými ľuďmi a pomôže im robiť dobré rozhodnutia.

Roman Baranovič, riaditeľ CZŠ Narnia v Bratislave: Myslím, že je nevyhnutné, aby riaditeľ školy mal predstavu o tom, ako sa deti učia, mal deti rád, mal rád vzdelávanie ako proces a mal pre to srdce. To mi príde ako dostatočná kvalifikácia. Samozrejme, mal by mať aj iné poznanie a zručnosti, a to hlavne v práci s ľuďmi. Na formálnom pedagogickom vzdelaní by som určite netrval.

Vladimír Burjan, šéfredaktor časopisu Dobrá škola: Podľa mňa nie. Nevyhnutné je, aby rozumel riadeniu organizácie, vedeniu tímu ľudí, školskej legislatíve, financovaniu, lebo tak sú nastavené úlohy riaditeľa v našom systéme. Príslušné vzdelanie a prax by ale určite mal mať niektorý člen vedenia školy. Ak nie riaditeľ, tak jeho zástupca pre pedagogický proces.

Juraj Droppa, zriaďovateľ ZŠ U Filipa v Banskej Bystrici: Aby riaditelia škôl lepšie zvládali základné funkcie riadiaceho procesu, potrebujú podstatne viac vedomostí a zručností z oblasti finančného manažmentu, marketingu, prevádzkového a personálneho manažmentu. Preto je potrebné zmeniť vzdelávanie riaditeľov a legislatívne umožniť riadenie škôl manažérmi. Kvalitný manažér školy nemusí mať vždy dlhoročnú pedagogickú skúsenosť. Štát by mal umožniť, aby riadiace funkcie v školách mohli zastávať aj ľudia bez pedagogickej fakulty.

Renáta Hall, analytička MESA10: Nie je to nevyhnutné, pokiaľ bude mať vedľa seba niekoho, kto má nielen pedagogické vzdelanie, ale aj schopnosť koncepčne uvažovať o organizácii vyučovacieho procesu. Školu by mal ruka v ruke riadiť manažér a koncepčne uvažujúci pedagóg.

Ján Horecký, riaditeľ, Spojená škola sv. Františka z Assisi, Bratislava: Logistika škôl je hrubo zanedbaná. Ak by bol riaditeľ školy generálnym riaditeľom a mal k dispozícii ďalších 2-3 manažérov na plný úväzok, nemusel by byť pedagógom. Takto je to nevyhnutné – riaditeľ školy „musí rozumieť všetkému“

Anna Chlupíková, riaditeľka, SZŠ FELIX Bratislava: Pri súčasnom nastavení povinností riaditeľa základnej školy, kedy viac prevláda organizačná, manažérska práca nad prácou pedagogickou, si viem celkom dobre predstaviť aj model, v ktorom by sa stretli riaditeľ - manažér a jeho pedagogický zástupca. Súčasné nastavenie, keď je riaditeľ človekom "pre všetko", od pedagogického procesu po verejné obstarávanie bez akejkoľvek prípravy a podpory je neudržateľné, čo sa prejavuje, najmä vo väčších mestách aj tým, že o tento post nie je veľký záujem.

Ivan Ježík, riaditeľ Voices: Riaditelia by mali rozumieť vzdelávaniu a výchove. Mali by mať radi ľudí a rešpektovať ich. Prirodzené autority so zdravými manažérskymi schopnosťami. Múdri, spravodliví, dôslední, pracovití, schopní riešiť problémy. Diplom to nezaručí.

Romana Kanovská, riaditeľka, NÚCEM: Nie, toto sú podľa mňa veľmi obmedzujúce kritériá. Navyše sú už prekonané, pokiaľ ide o súčasné požiadavky na komplexné riadenie vzťahov vo vnútri školy, ako aj zložitých vzťahov s vonkajším prostredím školy. Podmienkou by mala byť niekoľkoročná prax podľa zákona o verejnej službe.

Radomír Masaryk, prorektor pre vonkajšie vzťahy, Univerzita Komenského: Vzdelanie nie je nevyhnutné, prax však určite áno.

Dagmar Môťovská, tútorka Hejného metódy: Dobrý riaditeľ je najmä manažér a psychológ, predstavuje školu pred verejnosťou a určuje atmosféru školy. Ale moje presvedčenie je, že ak vedie učiteľov, potrebuje im rozumieť a najlepšie porozumie ich svetu tak, že v ňom nejaký čas žije. Známe indiánske príslovie: ak chceme skutočne pochopiť iného, musíme najprv prejsť jednu míľu v jeho mokasínach.

Miroslav Sopko, autor a správca www.zavretaskola.sk: Riaditeľom musí byť človek, ktorý dokáže sformulovať víziu školy s opatreniami, ktorými to chce dosiahnuť, pričom vie dať dokopy ľudí, s ktorými to dokáže. Čiže riešme kompetencie, ktoré má vybraný vedúci zamestnanec spĺňať.

Komentáre