
Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Správne zvolená slovná spätná väzba v kombinácii so zručnosťou prijať ju, je to najlepšie, čo pre rozvoj nielen detí, ale aj dospelých existuje. A áno, je to náročné pre všetky strany, ale presne toto by sme sa mali učiť.
Roman Baranovič, riaditeľ CZŠ Narnia v Bratislave: Osobne si myslím, že asi každý iný koncept dávania spätnej väzby ako známky 1...5 je lepším. Či práve slovná spätná väzba je tým najlepším neviem, nám sa osvedčuje kombinácia percentuálneho hodnotenia a slovného komentára. Zdá sa mi to lepšie ako čisto slovné hodnotenie, v ktorom sa dá ľahko stratiť bez porozumenia, v čom sa mám ako žiak ešte zlepšiť. Ale možno je to len o zvyku slovné hodnotenie dávať a ho čítať.
Vladimír Burjan, šéfredaktor časopisu Dobrá škola: Samozrejme. Predstavte si, že by vám na konci komplexného zdravotného vyšetrenia lekár oznámil, že váš zdravotný stav je na trojku. Aké kroky by ste prijali? Čo by ste na svojom živote zmenili? Aké lieky by ste začali užívať? Načo by vám bola taká informácia?
Zuzana Burjanová, tímlíderka pre 2. stupeň, SZŠ FELIX, Bratislava: Slovná spätná väzba na rozdiel od známok dáva komplexnú informáciu o tom, ako sa žiakovi v jednotlivých aspektoch práce darí, na akých silných stránkach môže stavať a v ktorých oblastiach na sebe môže pracovať. Kvalitne popisuje súčasný stav a motivuje k zlepšeniu.
Juraj Droppa, zriaďovateľ ZŠ U Filipa v Banskej Bystrici: Dôležitejšie je, či je hodnotenie sumatívne alebo formatívne. Známky sú vo svojej podstate sumatívne, je to len kontrola učenia, či žiaci vedia. Formatívne hodnotenie je podpora žiakovho učenia, čo vedia, čomu rozumejú, čo môžu urobiť ďalej. Formatívne hodnotenie podporuje rozvoj rastového myslenia, naopak známky udržujú žiakov vo fixnom myslení. Formatívne hodnotenie umožňuje zamerať sa na to, čo bude nasledovať a nie na to, čo bolo. Známka je len o minulosti. Známky sú mocenský nástroj, k slovnému hodnoteniu je nevyhnutný partnerský prístup.
Renáta Hall, analytička MESA 10: Spätná väzba je lepšia, ale len ak je zmysluplná. To znamená, že obsahuje silné stránky a pomenúva v čom konkrétne by sa žiak mal zlepšiť. Na toto by malo nadväzovať aj odporúčanie ako sa zlepšiť a ponuka podpory pri zlepšovaní.
Anna Chlupíková, riaditeľka, SZŠ FELIX, Bratislava: Čo žiaka posunie viac? SJL - 2 alebo - Zo slovenského jazyka si výborný v porozumení textu a v práci s ním, ale malé nedostatky vidím v pravopise vybraných slov.
Marek Kmeť, mentor v projekte Civilizácia, Indícia, n.o.: V slovnej spätnej väzbe cítim najmä „človečinu“. Nič aritmetické, priemerované. Ak má žiak potenciál rozvoja, no učivo mu nesadlo, zhoršená známka nemusí byť motivátor. Správna slovná spätná väzba a reflexia sú darom. V živote i v triede.
Radomír Masaryk, prorektor pre vonkajšie vzťahy, Univerzita Komenského: Ak sa robí poctivo a citlivo, tak je slovná spätná väzba určite lepšia. Ak si však nie sme istí, či ju vedia učitelia podať tak, aby neublížila, tak by som radšej ostal pri známkach.
Eva Ohraďanová, štatutárna zástupkyňa ASŠŠZS: Určite áno. Slovné hodnotenie ponúka širšiu škálu hodnotenia ako známky, väčšie možnosti spätnej väzby, individuálne hodnotenie žiaka a komplexnejšiu informáciu o jeho práci. Vyžaduje ale zmenu nastavenia zo strany učiteľov. Držím palce, nech ich je čím viac.
Branislav Pupala, vysokoškolský pedagóg, Katedra školskej pedagogiky, Trnavská univerzita: Nejde o dobre polozenu otazku, klasifikacie a slovne hodnotenie nie su protikladne sposoby spatnej vazby a posudenia ziaka, kazde ma svoje miesto v priebehu vzdelavania.
Beáta Sedlačková, psychologička, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie: V tomto období som za kombináciu, množstvo zmien, s ktorými sa vyrovnávame je veľké. Prínos slovného hodnotenia je v osobnejšom rozmere, konštruktívnej spätnej väzbe, motivačnej zložke, hodnotení tvorivosti. Je individuálnejšie a zachytáva progres každého dieťaťa.
Miroslav Sopko, poradca Ministerky kultúry: Určite je slovná spätná väzba lepšia ako suchý rozsudok v podobe číslice. Je to aj ťažšie, ak vnímame, čo svojím hodnotením chceme u dieťaťa dosiahnuť. Každé slovo i skutok má svoju váhu, dokáže udupať do zeme i vyzdvihnúť ku hviezdam.
Péter Urbán, riaditeľ TANDEM, n.o.: Áno. Ak chceme, aby sa deti učili pre život a nie pre známky, tak im máme dávať konkrétny feedback, v čom presne urobili pokrok a sú dobré, alebo v čom by sa mali zlepšiť. Je to oveľa diferencovanejšie a spravodlivejšie. A tým pádom aj viac motivujúce.
									
	
Komentáre