
Žaneta Gužíková, riaditeľka MŠ Šaľa: Za kľúčové obdobie vo výučbe informatiky pokladám predškolský vek a vynárajúce sa kritické myslenie smerujúce k vytvoreniu úsudku. Stratégie usudzovania a mentálne procesy, ktoré využíva dieťa sme identifikovali, interpretovali v úvahách a v usudzovaní vo vedeckej štúdii (kvalitatívny výskum), ktorú podkladám detskými interpretáciami. Zistili sme, že deti dokážu triediť t.z. organizovať informácie podľa určitých kritérií vhodnosti, primeranosti cez procesy validizácie a falzifikácie s odvolávaním sa na pravdivosť, logickosť a prijateľnosť; posúdiť samotnú informáciu s prihliadnutím na okolnosti vzniku a identifikovať klamanie, zavádzanie. Identifikovať klamára a zavádzanie považujem za začiatok vynárajúceho sa kritického prístupu k informáciám v rámci zaujatia kompetentného postoja. Základ zmysluplného využívania digitálnej technológie v materskej škole vytvára učiteľka, ktorá chápe a akceptuje v prvom rade dieťa ako sociokultúrne aktívny subjekt, t. z. dieťa ako člena triedy, s istými úlohami, v rámci rozličných činností, realizujúc úlohy za určitých podmienok a okolností.
Miroslava Hapalová, riaditeľka ŠPÚ: Určite to je vhodné. Rozvoj informatických zručností detí v materskej škole je zahrnutý v štátnom vzdelávacom programe pre predprimárne vzdelávanie v rámci vzdelávacej oblasti Matematika a práca s informáciami. Deti si ich môžu rozvíjať prostredníctvom rôznych digitálnych pomôcok, ktoré podporujú schopnosti plánovania a programovania poradia krokov. No rozvoj zručností, ktoré sú základom informatického myslenia, je možný, a v tomto veku dokonca vhodnejší, aj bez priameho využitia digitálnych technológií. Deti napríklad môžu tvoriť plán hľadania pokladu zakreslením určitej postupnosti krokov v obrázkoch alebo sa môžu pohybovať v priestore k cieľu podľa dohodnutých grafických symbolov, kedy sa „naprogramovaným predmetom“ stávajú deti samotné.
Ivan Kalaš, vedúci Katedry didaktiky matematiky, fyziky a informatiky: Určite áno, aj keď ide skôr o rozvoj základov digitálnej gramotnosti. Deti žijú vo svete plnom technológií a “chrániť” ich pred ním sa nedá. A nie je to ani vhodné. Nevyhnutné však je robiť to správne. Aby aj deti – a sprostredkovane aj ich rodičia – spoznali, aký úžasný potenciál pre všestranný rozvoj môžu mať technológie pri vhodnom používaní. V žiadnom prípade nesmú (a nikdy sme to tak nerobili) konkurovať nožniciam a papieru a plastelíne a šmykľavke… Naopak, musia príležitosti násobiť, nie obmedzovať. Musia rozvíjať tvorivosť, zvedavosť, chuť učiť sa, spolupracovať, bádať. Nikdy nesmú deti izolovať. Také múdre používanie prekvapí a poteší aj rodičov. Vhodným používaním technológií si deti rozvíjajú odolnosť voči rizikám digitálneho sveta.
Juraj Kolesár, učiteľ informatiky, SZŠ Felix, Bratislava: V dobe informatickej revolúcie musí už aj materská škola učiť deti informatickým zručnostiam tak, aby sa IT technológie stali dobrým pomocníkom a nie zlým pánom.
Radomír Masaryk, prorektor pre vonkajšie vzťahy, Univerzita Komenského: Chrániť deti pred počítačmi v roku 2022 by bolo podobné, ako keby sme ich v roku 1922 chceli chrániť pred chemikáliami používanými pri výrobe papiera. Samozrejme, všetko s mierou, hlavne menšie deti by sme určite nemali nútiť do niečoho, na čo ešte nedozreli. A s vedomím, že nadmerné vysedávanie za obrazovkami na úkor iných aktivít môže byť škodlivé, ostatne takisto ako nadmerné vysedávanie nad knihami na úkor povedzme pohybových aktivít či hier. Ale zvládnutie informačných technológií je dnes jednou zo základných životných spôsobilostí.
Dagmar Môťovská, tútorka Hejného metódy: Informatické zručnosti nie sú to isté ako "počítače a tablety". Skutočné rozvíjanie týchto zručností - práve naopak - pomáha chrániť žiakov pred počítačmi, tabletmi a ich neprimeraným používaním.
Mária Ondášová, učiteľka, ZŠ Ľ. Fullu v Košiciach: Pre dnešné deti sú technológie samozrejmosťou. Sami sme im ich dali a preto namiesto hier, videí je kľúčové využívať ich zmysluplne. Ak nám v tom vie pomôcť ich veľký vzor, pani učiteľka tak určite súhlasím a ďakujem.
Katarína Vančíková, vedúca Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky, UMB v Banskej Bystrici: Áno. A to aj bez toho, aby sme dali deťom do rúk tablet, či posadili ich pred monitor počítača. Pri správnom uchopení rozvoja informatického myslenia a zručností je možné podporiť zdravý rozvoj detí a súbežne ich pripravovať na budúcnosť.
Kristína Žoldošová, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave: Elektronické zariadenia sú dnes pre dieťa rovnakou súčasťou života ako aj prírodné reálie. Nie je preto legitímne túto oblasť poznávania umelo obchádzať. Naopak, dobré je navigovať dieťa tak, aby objavilo ich pragmatickú hodnotu.
									
	
Komentáre