
Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Nemyslím si, že by školy mali zabezpečovať mentorov. Podľa mňa stačí vytvárať správnu kultúru tak, aby si každý uvedomil, že mať mentora je kľúčové. Aby ľudia pochopili, že si majú mentorov proaktívne hľadať a nečakať na to, že to pre nich zabezpečí nejaký riadený rozvojový program. Nájdite si menteeho a nájdite si mentora. Teraz.
Roman Baranovič, riaditeľ CZŠ Narnia v Bratislave: Škola by pre učiteľov mala poskytovať rôzne formy profesionálnej podpory aj sprevádzanie v živote. Mentoring je jeden z nástrojov takejto podpory.
Vladimír Burjan, šéfredaktor časopisu Dobrá škola: Ak je mentor kvalitný a učiteľ si ho želá, môže byť táto forma podpory veľmi efektívna a viaceré školy s ňou majú dobré skúsenosti. Mentoring však nemôže byť nanútený a mentorom nemôže byť hocikto. Treba ho preto propagovať, no nie prikazovať.
Lucia Borovská, manažérka projektu ExpEdícia: Vedenie škôl by malo podporovať u učiteľov kultúru sebareflexie, otvorenosti a vzájomnej pomoci. Umožniť učiteľom rásť a tvoriť synergie vzájomnými návštevami na hodinách a reflexiami po nich. Kvalitný mentoring ako nástroj takéhoto rozvoja áno.
Daniel Bútora, poradca Sekcie plánu obnovy Úradu vlády pre oblasť vzdelávania: Dobrá škola môže povzbudzovať učiteľov k vzájomným návštevám na hodinách, k spoločnému učeniu (co-teachingu), získavaniu žiackych feedbackov... Mentoring od skúsených kolegov, ideálne z iného prostredia či školy, je v čomsi „prvý medzi rovnými“ nástrojmi takejto podpory.
Juraj Kolesár, metodik relácie Školský klub, RTVS: Rozhodnutie by malo ostať slobodnou voľbou školy. No školy by mali najskôr pochopiť, že mentor nie je ani inšpektor, ani všvedko, ale niekto, kto pomáha reflektovať jedinečnú prácu každého učiteľa.
Martin Kríž, riaditeľ odboru kurikula, Ministerstvo školstva: Svet sa mení a s ním sa musí meniť aj škola. Zmení sa aj rola učiteľa. Na ministerstve pracujeme na tom, aby sme mu poskytli podporu pri zvládaní tejto zmeny. Mentoring je jej súčasťou. Najprv však potrebujeme mať tých mentorov. A učiteľov, ktorí ich prijmú ako pomoc.
Radomír Masaryk, prorektor pre vonkajšie vzťahy, Univerzita Komenského: Každý, kto aktívne pracuje s ľuďmi, by mal mať k dispozícii niekoho, s kým môže prebrať prípadné problémy či náročné situácie - či už je to supervízor/ka, mentor/ka, tútor/ka, alebo skúsenejší kolega/kolegyňa.
Dagmar Môťovská, tútorka Hejného metódy: Neviem, kto by ich mal zabezpečovať, ale viem aký ľudský, podporný a posúvajúci môže byť vzťah učiteľa a mentora. Takže som určite za túto príležitosť pre učiteľov.
Mária Ondášová, učiteľka, ZŠ Ľ.Fullu v Košiciach: Bolo by to ideálne, pretože zažiť ten sprevádzajúci vzťah je pre rozvoj osobnosti a zručnosti mnohých učiteľov kľúčový. Je to vedenie, ktoré výrazne posúva, zrýchľuje, tvorí vzťahy a inšpiruje.
Radoslav Plánička, programový manažér, Komenského inštitút: Mentoring a koučing je silným akcelerátorom osobného a profesného rozvoja učiteľov. Pomôcť môže aj študentom. Jeho prínosy vidíme u našich mentorov, v ich školách, či u učiteľov, ktorých sprevádzajú. Šíreniu pomáhame aj koučingovým výcvikom pre pedagógov.
Michal Rehúš, analytik, Centrum vzdelávacích analýz: Mentoring by mal byť samozrejmou súčasťou fungovania našich škôl. Na to sa však musia vytvoriť systémové podmienky. Predovšetkým treba pre budúcich mentorov pripraviť kvalitné školenia, poskytnúť im čas na mentorovanie a aj primeranú finančnú odmenu.
Miroslav Sopko, autor a správca zavretaskola.sk: Školy by mali najmä pre začínajúcich učiteľov zabezpečiť kvalitných mentorov. Zároveň odporúčam zabezpečiť podporu zo strany profesionálnych koučov. Naučia učiteľov pracovať na rozvoji seba aj žiakov. A na to musia dostať finančné zdroje.
Jaroslav Varchola, lektor, Lekárska fakulta Univerzity Komenského: Mať mentora je výborná vec v každej profesii, o to viac vo vzdelávaní, kde je učiteľ na svoju úlohu sám. Manažment škôl má však už teraz príliš veľa úloh, preto by som od nich nežiadal aj zabezpečovanie mentoringu pre svojich učiteľov, aj keď by to bolo veľmi prínosné pre ich profesijný rast.
									
	
Komentáre