Mali by žiaci riešiť komplexné úlohy, ktoré idú viac do hĺbky na úkor šírky informácií? (2022/3) | Indicia

Mali by žiaci riešiť komplexné úlohy, ktoré idú viac do hĺbky na úkor šírky informácií? (2022/3)

Mali by žiaci riešiť komplexné úlohy, ktoré idú viac do hĺbky na úkor šírky informácií? (2022/3)

Roman Baranovič, riaditeľ Združenia škôl C.S. Lewisa: Všetkého s mierou. Jedným z rizík učiteľov 2. stupňa ZŠ je prílišná láska k svojmu predmetu a z toho plynúce preceňovanie zvládnutia informácií do hĺbky, ktoré si vyžaduje množstvo času a energie. Potom sa čas nedostáva na iné často oveľa dôležitejšie aktivity.

Peter Demkanin, Katedra didaktiky matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského: Prof. Andrea di Sessa v roku 1983 objavil, že má zmysel zmeniť časovú škálu riešenia problému. Riešiť ho týždne, získať vhľad do problému, robiť pokroky a vidieť, ako veci postupne zapadajú na svoje miesto. Toto má pre učenie sa žiakov veľký prínos.

Juraj Kolesár, metodik relácie Školský klub, RTVS: Určite áno a mali by si to uvedomiť aj akademici vysmievajúci sa "Feynmanom hľadajúcim mapu mačky".

Viera Lapitková, pedagogička, Univerzita Komenského: Určite áno, ale je potrebné ich zamerať na dôležité spôsobilosti a pojmy. Môžu byť riešené aj dlhodobejšie a v tímoch, prípadne riešenia zaznamenané aj v písomnej podobe ako „výskumná správa“, ktorá prejde obhajobou. Príklad z vyučovania fyziky: úlohou je zaznamenávanie pozorovaní o počasí a znečistení ovzdušia. Moja osobná skúsenosť je, že riešenie komplexných úloh a dlhodobejšia práca na vybranom probléme zanecháva trvalejšiu zmenou vo vedomostiach žiakov.

Nadežda Makarová, učiteľka SZŠ Felix Bratislava: Nie som si istá, či ide o výber jedno na úkor druhého, možno v konkrétnych témach. Ak šírkou myslím - vymenuj, tak mi to pripomína učenie sa telefónneho zoznamu. Prečo by to niekto robil? Zmysel preto vidím v témach, ktoré idú do hĺbky a rozvíjajú rôzne spôsobilosti, ponúkajú súvislosti nielen zapamätanie.

Miroslav Sopko, autor a správca zavretaskola.sk: Určite áno, pretože v dnešnej dobe sociálnych sieti a virtuálnej reality sa často pláva len na hladine oceánu informácií okolo nás, no podstatu problému spoznáme ak sa doňho hlbšie ponoríme. A to sa musia naučiť ako žiaci, tak aj ich učitelia.

Mária Smreková, zástupkyňa riaditeľky, 1. súkromné gymnázium v Bratislave: Myslím, že je dobre:

  1. postaviť úlohy z reálneho života (prípadové štúdie) s dátami, faktami, ktoré si vyhľadajú, alebo im ich dodáme,
  2. nechať ich riešiť čo najsamostatnejšie,
  3. dať príležitosť komunikovať s expertom, na diskusiu s ním sa pripravia,
  4. najpodstatnejšie je, aby žiak získal na základnej škole predstav, s ktorými vie pracovať a neskôr ich prehlbovať.

Komentáre