Mentor musí byť kolega, ktorý mi rozumie | Indicia

Mentor musí byť kolega, ktorý mi rozumie

Mentor musí byť kolega, ktorý mi rozumie

Ministerstvo školstva spúšťa projekt Regionálnych centier podpory učiteľov. Ich hlavnou náplňou bude poskytovať mentoring učiteľom a školám a pomáhať im zvyšovať kvalitu poskytovaného vzdelávania. Za projekt je zodpovedný Martin Kríž, riaditeľ odboru kurikula, ktorý nám fungovanie RCPU bližšie predstavil.

Autor: Naďa Urbanová

Martin Kríž je riaditeľ odboru kurikula na Ministerstve školstva. Okrem iného je zodpovedný za vznik regionálnych centier podpory učiteľov.

Predtým spolupracoval s Indíciou ako programový riaditeľ Konferencie Učíme pre život a Indícia Roadshow, ale angažoval sa aj v projektoch ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj, Tvorivá trieda a Civilizácia.

Martin je absolventom odboru história a filozofia so zameraním na učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov na FF UK a má viac ako 20 rokov pedagogickej praxe.

 

Minulý mesiac ministerstvo vyhlásilo partnerov, v spolupráci s ktorými vzniká 16 Regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU). Prečo potrebujeme takéto centrá?

Ich hlavnou úlohou bude podpora učiteľov pri implementácii kurikulárnej reformy. Ale chceli by sme, aby neostalo len pri tom. RCPU si predstavujeme ako organizácie, ktoré budú podporovať leadership u čo najširšej skupiny učiteľov. Potrebujeme totiž učiteľov, ktorí budú ochotní a odborne schopní stať sa motorom kontinuálneho zlepšovania kvality vzdelávania. A tiež by mali dať impulz na vznik multisektorových regionálnych partnerstiev. V každom regióne sú predsa mnohí hráči, ktorým by na kvalite vzdelávania malo záležať. Okrem škôl by to mali byť aj samosprávy, občianske organizácie, firmy či vysoké školy.

Rok už fungovali dve pilotné RCPU – v Martine a v Rožňave. Čo ste za ten rok ich fungovania zistili? Dokážu podporovať leadership a vytvárať partnerstvá v regióne?

Potvrdilo sa nám, že koncept funguje. Zistili sme tiež, že na začiatku je to o marketingu, oslovovaní škôl s ponukami. Ale behom roka sa to v oboch centrách preklopilo do stavu, že záujem učiteľov presahuje momentálne kapacitné možnosti centier.

Hlavnú podporu dostanú školy cez mentorov. S akými témami/problémami im títo mentori budú vedieť pomôcť?

Mentor bude pre učiteľa predovšetkým partner na odbornú debatu. Kolega, ktorý rozumie mojim pracovným výzvam a môžem sa s ním porozprávať o rôznych nápadoch a o tom, ako ich realizovať. Už toto býva silným nástrojom pri uplatňovaní zmien v práci. Mentor bude školený na to, aby vedel byť individuálnym poradcom, alebo aj facilitátorom spoločných debát učiteľského tímu. Okrem toho sa mentori budú špecializovať na dve alebo tri z týchto tém: tvorba vzdelávacích programov, stratégie a metódy vyučovania (didaktika), hodnotenie vzdelávacích výsledkov, inklúzia a personalizácia vzdelávania, digitálna transformácia.

Ako tá pomoc bude prebiehať?

Skúsenosti z pilotných centier hovoria, že v prvej fáze musí byť zriaďovateľ centra proaktívny a oslovovať školy s ponukou podpory. Časom sa školy alebo jednotlivci začínajú ozývať samé a mentori reagujú na dopyt. Mentori sa budú špecializovať podľa tém. Škola teda možno nebude stále pracovať s jedným a tým istým. Môžu sa striedať podľa toho, s akými všetkými problémami daná škola potrebuje pomoc.

Nie je definovaný maximálny počet hodín, koľko môže mentor v škole stráviť, ani forma, ako má mentoring prebiehať. Chceme, aby to bolo individuálne. Niekde o pomoc požiada jednotlivec, niekde celý kolektív. Niečo sa dá vyriešiť jediným rozhovorom, na niečo treba mesiace. Ale skúsenosti z pilotných RCPU ukazujú, že najčastejšie pomoc žiada jednotlivec, ktorý sa s mentorom stretáva raz do týždňa počas niekoľkých mesiacov. Záujem je aj o webináre a o pomoc s prípravou aktualizačných vzdelávaní v školách.

Ako sa budú vyhodnocovať výsledky takejto pomoci?

Máme definované ukazovatele výstupu a výsledku. Výstupom je počet mentorov poskytujúcich služby v regionálnych centrách – budeme mať 400 mentorov v 40 centrách pokrývajúcich celé územie, pričom cieľový počet mentorov v každom centre je vopred známy. Výsledok ich činnosti meriame jednak kvantitatívne – počtom rôznych typov podporných aktivít, ktoré centrum poskytne, ale aj kvalitatívne – formou dotazníkov spätnej väzby od učiteľov, ktorým bola podpora poskytnutá.

Budete merať aj kvalitatívny dopad tejto aktivity?

Radi by sme, ale ten by sme neradi merali sami. Hľadáme možnosti, ako vykonať meranie dopadu externou organizáciou alebo expertom, ideálne aj nezávisle financovaného – okrem iného aj preto, že meranie dopadu sa do rozpočtu Plánu obnovy nezmestilo a iné zdroje zatiaľ nemáme. Radi by sme sa však vopred dohodli na ukazovateľoch, metodike zberu a vyhodnocovania dát a podobne. Zatiaľ však nemáme presnú predstavu, a najmä vhodného partnera.

75% mentorov v každom RCPU musia byť aktívni učitelia. Prečo?

Ako som už povedal, mentor musí byť kolega, ktorý mi rozumie. Z definície mentoringu vyplýva, že mentor musí byť odborníkom v rovnakej oblasti ako mentorovaný. Tiež je dôležité, aby rozumel regionálnym špecifikám. Učiteľ so skúsenosťami z Nitry ťažko môže rozumieť sociálnemu kontextu Stropkova – a tým sa jeho mentoring môže stať irelevantným.

Čo ak to niektoré RCPU nebude schopné naplniť?

Ak by to niekde nastalo, začneme v danom regióne s menším počtom mentorov a keď sa ich činnosť stane v regióne známou, pritiahnu svojím príkladom ďalších. Finančné ohodnotenie a pracovné podmienky, ktoré ponúkame, považujem v kontexte školstva za slušné, ale rozhodne to nie je „ponuka, ktorá sa neodmieta“. Je to ponuka, ktorá osloví skôr ľudí, ktorí potrebujú nový kariérny impulz. Nie v zmysle, že ich práca učiteľa už nebaví alebo že si potrebujú privyrobiť, ale v zmysle, že už sa niekam profesionálne dostali, darí sa im, ale chceli by ísť a rásť ďalej, prípadne cítia, že sa z ich práce stráca iskra a potrebujú skúsiť aj niečo nové.

Stať sa dobrým mentorom nie je jednoduché. Kto bude zodpovedný za vyškolenie mentorov? Aké témy/problematiky by mali zvládať?

Mentorov budú školiť ľudia s praktickými skúsenosťami z učiteľstva aj z mentoringu. Nie je ich veľa, ale sú – a sú ochotní nám pomôcť. To si veľmi vážime. Sú to ľudia z organizácií, ktoré sa mentoringu učiteľov už venujú, či už len vo vnútri vlastného programu, alebo poskytujú mentoringovú podporu aj malému počtu učiteľov „zvonka“.

Okrem mentorského tréningu im v spolupráci s MPC a s odborníkmi z Trnavskej univerzity ponúkneme aj tréning v oblasti vedenia učiteľských komunít, teda v oblasti skupinovej podpory učiteľských tímov. Ďalšie vzdelávacie moduly sa budú týkať už vyššie menovaných tém – tvorba vzdelávacích programov, stratégie a metódy vyučovania, hodnotenie vzdelávacích výsledkov, inklúzia a personalizácia a digitálna transformácia. Mentor si sám vyberie dve alebo tri oblasti, na ktoré sa bude chcieť špecializovať.

Je projekt RCPU na dobu určitú – len do zavedenia kurikulárnej reformy, alebo by sa mali stať už trvalou súčasťou systému?

O projekte uvažujeme v troch etapách. Prvá etapa je etapa budovania siete a bude trvať tri roky. Za tieto tri roky majú vzniknúť centrá v 40 regiónoch pokrývajúcich celé územie SR. V Pláne obnovy je na to vyčlenených zhruba 17 miliónov eur, pričom asi 70% týchto peňazí pôjde na mzdy mentorov, zvyšné peniaze sú určené na vytvorenie pracovných podmienok pre nich (vrátane cestovných nákladov), na manažment a administráciu centier a podobne.

Druhá etapa sa časovo prekrýva s plošným nasadením nového kurikula základného vzdelávania do škôl. V tomto čase už by mali existovať centrá vo všetkých regiónoch a mentori by mali mať prvé skúsenosti s prácou s učiteľmi. Zároveň ich pomoc bude potrebovať oveľa viac škôl a učiteľov, pretože budú postavené pred nové výzvy. Táto etapa by mala byť financovaná z európskych štrukturálnych fondov a mala by trvať 3 až 5 rokov, podľa toho, akú alokáciu sa podarí na túto činnosť vyčleniť.

Tretia etapa by mala začať vo fáze, keď kurikulárna reforma už bude naštartovaná a v priamej súvislosti s ňou už by potreba mentoringovej podpory nemala byť taká silná. Zároveň by však už partnerstvá vytvorené okolo regionálnych centier podpory pre učiteľov mali byť dostatočne etablované. Zlepšovanie vzdelávania je potrebné kontinuálne, a teda aj podpora učiteľov by sa mala stať pre partnerov v regiónoch samozrejmosťou. Mohla by sa stať napr. súčasťou regionálnych a miestnych plánov hospodárskeho a sociálneho rozvoja a rozsah tejto podpory by mal byť definovaný regionálne. Ich financovanie by už malo byť viaczdrojové. Možným scenárom pre vzdialenejšiu budúcnosť je aj to, že pedagogickí lídri nám medzičasom aj vďaka podpore regionálnych centier vyrastú vo väčšine škôl a budú si vedieť pomáhať navzájom aj bez existencie regionálnych centier. Ale to už sme opustili časový horizont toho, čo je možné rozumne predvídať.

Komentáre