Indícia pred pár rokmi odštartovala nový projekt s názvom Pallas Athena. Ide o hĺbkový audit kvality škôl. Zapoja sa do neho zamestnanci školy, žiaci aj rodičia a z ich odpovedí následne tím odborníkov poskytne škole podrobnú správu o tom, kde sa momentálne nachádza, kde je priestor na zlepšenie a aj ako ho dosiahnuť. Zatiaľ sa audit uskutočnil na siedmich školách. O prvých zisteniach sme sa rozprávali s Marekom Kmeťom, garantom auditovania.
Autor: Naďa Urbanová
|
Marek Kmeť študoval špeciálnu pedagogiku na Univerzite Komenského v Bratislave a v roku 2001 získal titul doktor pedagogiky. Manažérske vzdelanie si doplnil štúdiom na The Open University Business School. Prešiel od pozícií špeciálneho pedagóga, projektového manažéra až po vedúce pozície v manažmente v súkromných i v štátnych organizáciách. V Indícii zastrešuje okrem Pallas Athena aj mentorské aktivity projektu Civilizácia. Je veľmi aktívny v gemerskom regióne, kde sa podieľal na projekte Reštart Gemera a aj na rozbehu rožňavského RCPU. Venuje sa aj interpretovaniu výsledkov dotazníkovania EDO od Dobrej školy, 360 stupňovej spätnej väzbe a sociomapovaniu na školách a riadeniu zmien v školách a školských zariadeniach. |
Čo sú základné zistenia po prvých siedmich auditoch Pallas Athena?
Ukázalo sa, že na externé auditovanie mnohé školy nie sú pripravené. Možnosť zúčastniť sa bezplatného auditu s podporou Nádacie ZSE sme ponúkli mnohým školám a nakoniec len tých sedem naň našlo odvahu. Odpovede, prečo nie, boli rôzne. Od legitímnych časových až po neochotu, či nevidenie zmyslu v takejto aktivite. Hodnotené školy šli takpovediac s kožou na trh, no z ich spätnej väzby a z následných krokov, ktoré realizujú, vidno benefity, ktoré auditom získali.
Tak si tie benefity rozoberme - prečo je pre školu dobré takýto audit absolvovať?
Tie benefity sú rôzne, podľa oblasti, v ktorej sa chce škola rozvíjať - môže to byť napr. zlepšenie vzťahov, komunikácie, organizácie vyučovania atď. O výzvach v jednotlivých oblastiach môže škola pred naším auditom vedieť, ale aj nemusí. Za mňa osobne vnímam ako veľkú výzvu tzv. slepé škvrny. To je niečo, o čom ani nevieme, že nevieme, pretože sme to nikdy nerobili, resp. o tom ani nepočuli.
Čo boli najčastejšie slepé škvrny?
Riadenie školy má svoje pravidlá dané legislatívou či pravidlami zriaďovateľa, no školy majú aj značnú mieru voľnosti. Po čase však považujeme mnohé procesy za takú samozrejmosť, že nevidíme príležitosti, ktoré nám prináša napr. zmena nejakej vyhlášky.
Podobné je to s vyjadrením, že „my toto všetko už robíme“, ktoré počúvame veľmi často. No keď sa na to pozrieme bližšie - kto to robí, ako to robí, či to robí vôbec dobre, zistíme, že učitelia v tej istej zborovni vnímajú rôzne, čo je skupinová práca alebo čo je považované v škole za projekt. A zmätení sú potom nielen žiaci, ale aj rodičia a vedenie o tom nemá ani tušenie.
Keď pomenujete oblasti, na ktorých by mohli zapracovať, dáte im aj odporúčania ako na to?
Samozrejme, súčasťou spätnej väzby škole je sumarizačná správa zo zistenia a následný hĺbkový rozhovor s vedením školy, kde si prechádzame zistenia a potenciál rozvoja. Ďalšou výhodou je, že odpovede a námety na to, ako sa môže škola rozvíjať, nájdu školy aj v publikácii Vladimíra Burjana. Kniha ponúka viaceré alternatívy na zlepšovanie sa a školy po audite už vedia, na ktoré sa zamerať a v akom poradí.
Majú možnosť si potom audit po nejakej dobe zopakovať a zistiť, či sa im podarilo posunúť sa?
Zmeny v školách nie je možné urobiť zo dňa na deň, možno ani z jedného školského roka na druhý. Aj to bol dôvod, prečo sme sa rozhodli školám ponúkať tzv. recertifikáciu až po dvoch rokoch od ostatného auditu. To znamená, že škola získava ocenenie Pallas Athena na dobu dvoch rokov. Pri recertifikácii už budeme vedieť zhodnotiť aj rozvoj v jednotlivých oblastiach, nielen aktuálny stav, ako je to pri prvom auditovaní.
Aké všetky oblasti audit skúma?
Pri nastavovaní parametrov hodnotenia sme sa zamerali na oblasti, ktoré vnímame dlhodobo ako tie, ktoré zo škôl umožňujú vytvárať učiacu sa komunitu. S ktorými pracujeme v Indícii pri inováciách a rozvíjajú u žiakov nielen potrebné vedomosti, ale najmä kompetencie. A to v súlade s novým Štátnym vzdelávacím programom.
Sú to:
- vízia, zameranie a ciele školy,
- organizácia vyučovania,
- diferenciácia a individualizácia vzdelávania,
- samostatnosť podporujúce učenie,
- hodnotenie žiakov,
- profesijný rozvoj učiteľov,
- sebahodnotenie školy,
- zapojenie školy do vzdelávacích projektov.
Každá oblasť je špecifická a vlastne väčšina oblastí sa viaže k bodu č. 1, k vízii a cieľom školy. Zaujímavé je napríklad, ako sa rôzne projekty spájajú s víziou školy, koľko žiakov a učiteľov je do nich zapojených a ako sa dobré veci z projektov dostávajú do bežnej hodiny v triede.
Prečo je východiskom práve dokument Učiaca sa škola?
Môžeme to nazvať učiaca sa škola alebo komunita, podstatou je, že sa učíme vzájomne. A to nielen vo vzťahu učiteľ – žiak, ale i žiak – učiteľ, učiteľ – rodič, učiteľ – učiteľ. Aktuálne sa očakáva od škôl, že budú pracovať spoločne na nových Školských vzdelávacích programoch. To predpokladá vzájomnú komunikáciu v tíme, zdieľanie know-how, nastavovanie spoločných cieľov, hodnotenia, pohľadu na inklúziu, opúšťanie zóny komfortu jednotlivcov a samozrejme kultúru spätnej väzby. V tomto duchu sme nastavili ciele auditu a publikácia Učiaca sa škola nám v napĺňaní cieľov pomohla ako vodítko.
Ako presne audit prebieha?
Audit má niekoľko fáz a celkovo trvá cca 3-4 mesiace. V úvodnej fáze škola poskytne odpovede v dotazníku na jednotlivé oblasti a ku každej oblasti uvedie tzv. referenčné osoby. Referenčnými osobami môžu byť učitelia, žiaci, rodičia, ale i členovia rady školy, či vedenia.
Následne nastavíme so školou harmonogram riadených rozhovorov. Dokopy realizujeme 50 rozhovorov. Referenčné osoby sa môžu ocitnúť maximálne v dvoch oblastiach. Každý rozhovor trvá cca 20 minút. Po realizácii všetkých rozhovorov tím Pallas Athena vyhodnocuje odpovede a porovnáva ich so vstupmi, ktoré uviedlo vedenie školy v dotazníkoch v prvej fáze.
Výstupy sú sumarizované v záverečnej správe a sú zaslané škole. Samozrejme, sú uvádzané anonymne, takže žiadna referenčná osoba nie je priraďovaná ku konkrétnemu výstupu. V záverečnej fáze sa rozprávame s vedením školy a prechádzame zistenia. Vždy uvádzame, že sa viažu k dátumu, kedy sa rozhovory realizovali, nakoľko viaceré zmeny sa začnú diať už aj počas auditu. Toto považujeme za dobrý signál a sme radi, ak sa pozitívna zmena prejaví vo fungovaní školy alebo na vyučovaní prejaví čím skôr.
Kto hodnotí odpovede a určuje výsledok?
Za veľmi dôležité považujeme, aby v audite boli zapojení experti, ktorí poznajú aktuálne nástroje na hodnotenia škôl. Takisto poznajú školy naprieč Slovenskom s rôznymi typmi zriaďovateľov. Majú skúsenosti z projektov a prinášania inovácií do tried. Vo finálnej fáze sumarizácie výstupov pracuje tím v zložení Marek Kmeť, Vlado Burjan, Peter Halák a Naďa Urbanová. Tento tím rozhoduje, či sa škola ocitne v pásme čakateľ alebo v bronzovom, striebornom resp. zlatom pásme.
V pilotnej fáze sme neudelili pásmo čakateľ, ale ani zlaté pásmo. V pásme čakateľ si predstavme školy, ktoré majú ambície sa posúvať, no skôr je to, zatiaľ, na úrovni jednotlivcov ako celej školy. Učitelia nevnímajú potrebu pretavovať víziu školy do hodín a vyučovania a vlastne ju na mnohých školách ešte ani nemajú.
V zlatom pásme sa už očakáva napĺňanie väčšiny oblastí vo vysokej kvalite. Získanie vyšších pásiem už predpokladá zapojenie a stotožnenie väčšiny členov kolektívu do fungovania školy. Proaktívnosť a chuť vytvárať komunitu. Pripravovať žiakom motivujúce prostredie, ktoré je čitateľné a transparentné. Prostredie, kde sa inovácie nepíšu pre webovú stránku a sociálne siete, ale žije sa nimi na hodinách. A tak, ako to vnímajú žiaci, tak to vnímajú aj rodičia. Sú súčasťou života školy, škola sa zaujíma o ich názory a ich spätná väzba je vnímaná ako dar. Personalizácia vyučovania a pochopenie inklúzie nie sú vnímané ako problém, ale výzvy celého tímu. Škola rozumie žiakom a rozmanitosť ju obohacuje, nie brzdí.
Kto sa môže do auditu zapojiť?
Pallas Athena je hĺbkový audit kvality pre plnoorganizované základné školy s viac ako 350 žiakmi a definovanou víziou. Základnou líniou je dokument Učiaca sa škola. Pallas Athena vytvára priestor byť úspešnou aj škole, ktorá sa síce neumiestňuje na popredných miestach výkonovo orientovaných škôl v rôznych rebríčkoch, no rešpektuje svoje špecifiká, región a potenciál, na základe ktorých si nastavuje svoju víziu a ciele. Ak má škola o takýto audit záujem, stačí kontaktovať Indíciu a všetko ostatné s nimi dohodneme individuálne. Počet auditov je však limitovaný našimi kapacitami a tak rozkladáme ich realizáciu v čase.

Komentáre