Konferencia Učíme pre život je najväčšia konferencia pre učiteľov na Slovensku. Tento rok sa uskutoční už po trinásty raz. Programová riaditeľka Dana Retová nám prezradila viac o tom, čo nás v novembri v Poprade čaká.
Autor: Naďa Urbanová
|
Dana Retová vyštudovala Manažment informatických systémov a Kognitívnu vedu. Pôsobila ako riaditeľka v neziskovej organizácii P-MAT, ktorá sa venuje rozvoju nadaných detí. V organizácii Nexteria riadila tím pre kariérne podujatia Night of Chances. Vyše 10 rokov ako dobrovoľníčka pôsobí v projekte TEDxBratislava, ktorý má za cieľ šíriť myšlienky hodné šírenia. Zaujímajú ju ľudia, ktorí sa pre niečo nadchli a ktorým žiaria oči, keď o tom rozprávajú. Preto sa aktuálne aj komerčne venuje koučovaniu rečníkov, kde im pomáha čo najlepšie vyjadriť svoje myšlienky. Zaujímajú ju nové trendy vo vzdelávaní, popularizácia prírodných vied a informatiky, rozvoj kritického myslenia, slobodné vzdelávanie a vytváranie "ostrovčekov pozitívnej deviácie". |
Aký bude tento ročník Konferencie Učíme pre život?
Ja dúfam, že vynikajúci. Hoci sa nám minulý rok podarilo konferenciu zorganizovať, obavy spojené s tak veľkým podujatím v čase covidu boli na mieste. Pevne verím, že túto jeseň bude situácia priaznivejšia a že sa konečne budeme môcť stretnúť bez strachu, naživo, vo veľkom počte.
Je to už 13. ročník – na jednej strane účastníci očakávajú všetko to, kvôli čomu na konferenciu opakovane chodia, na strane druhej je potrebné prinášať stále niečo nové. Ako ste toto skĺbili?
Tím, ktorý konferenciu organizuje, sa výrazne zmenil, čiže o nové nápady nie je núdza. Samozrejme, zachovávame rokmi overené formáty, ako sú workshopy a prednášky, ale snažíme sa priniesť aj novinky. Asi najväčším experimentom bude sobotné poobedie, ktoré na konferenciu prinesie úplne nový formát.
Aký?
Už vyše 12 rokov organizujem a navštevujem rôzne konferencie a podujatia a často sa mi stáva, že si vypočujem naozaj strhujúcu prednášku, ktorá vo mne zanechá silný dojem. Ale nemám dostatok času a priestoru „prežuť“ to, čo som počula, spracovať to a premýšľať nad konkrétnymi krokmi, ako by som mohla nové myšlienky využiť vo svojom živote.
Preto sme prišli s formátom facilitovaného workshopu, ktorý bude mať za cieľ práve pomôcť účastníkom lepšie uchopiť a spracovať vypočuté myšlienky z kľúčovej prednášky a zasadiť ich do vlastného kontextu. Zároveň si vyskúšajú zaujímavé techniky skupinovej práce, ktoré potom môžu využiť pri svojej práci so žiakmi. Účastníci budú pracovať v skupinách pod vedením facilitátorov a na záver odprezentujú k čomu dospeli. Takýmto participatívnym spôsobom vznikne materiál, ktorý bude po konferencii dostupný všetkým účastníkom.
O úspechu Konferencie Učíme pre život hovorí nie len to, že funguje už dlhé roky a je najväčším učiteľským podujatím na Slovensku, ale aj to, že vstupenky sú vypredané za veľmi krátky čas a vždy ostatú aj záujemci, ktorí sa ku vstupenkám nedostanú. Čím to je? Ako si vysvetľuješ tento úspech konferencie?
Myslím si, že je to preto, že ako organizátori, tak aj účastníci majú autentické nadšenie pre vzdelávanie. Nie je to žiadna akcia, ktorú by si učitelia odfajkli ako povinnú jazdu kvôli kreditom. Je tam presne ten typ atmosféry, ktorá učiteľov nakopne a dodá im energiu a inšpiráciu. Na Konferencii Učíme pre život sa veľa priestoru venuje tomu, ako učiť deti v školách. Samotná konferencia má pri tom za cieľ vzdelávať učiteľov.
Platia tam rovnaké pravidlá? Ako v roku 2022 vzdelávať učiteľov?
Rozhodne. Myslím, že aj pri dospelých platí, čo sa vzdelávania týka, dôležitejším je sloveso „učiť sa“, nie „učiť“. Je dôležité, aby mal učiaci sa vlastnú motiváciu, otvorenú myseľ a bol na dané „učivo“ pripravený. Často to vidíme aj na našich školeniach. Prístup učiteľov, ktorí prišli z vlastnej vôle je úplne iný, ako tých, ktorí to dostali príkazom.
Aká je hlavná téma Konferencie?
Hlavnou témou je Problém ako príležitosť. Myslím si, že pre akýkoľvek posun a inovácie je toto úplne základný postoj, ktorý vedie k úspechu. Ale aby to fungovalo, musí byť človek pripravený robiť aj chyby a poučiť sa na nich. V slovenskom školstve som často vnímala, že chyba je niečo zlé, niečo, čo sa trestá, o čom sa nehovorí, radšej sa to zametie pod koberec.
Svet sa dnes rýchlo mení, či už ide o zmeny kurikula, zmeny vo vzdelávacom štýle, zmeny vo svete. Život nám neustále prináša nové situácie, s ktorými sa musíme vysporiadať. Väčšinou zmenu nemáme radi, bránime sa jej zubami nechtami. No je to naša jediná istota na tomto svete. Preto je lepšie ju privítať s otvorenou náručou ako možnosť spraviť si veci nanovo, zbaviť sa nepotrebného.
Na konferencii sa spolu pozrieme na to, ako pripravovať na zmeny aj žiakov, ako im pomôcť kriticky myslieť, orientovať sa v zložitej informačnej spleti a bojovať proti hoaxom a dezinformáciám. Budeme diskutovať o tom, ako sa čo najlepšie pripraviť na zmenu kurikula a aké inovácie hýbu svetom vzdelávania. Predstavíme si príklady dobrej praxe a pripomenieme si, že škola nie je len o vedomostiach, ale aj o hodnotách, spolupráci, komunikácii a mäkkých zručnostiach, ktoré v žiakoch budujú odolnosť tak potrebnú v živote.
Môžeš už prezradiť aj mená niektorých spíkrov a témy, o ktorých budú hovoriť?
Program sa zatiaľ ešte vytvára, nerada by som prezrádzala nepotvrdené mená, ale snažíme sa získať zahraničného rečníka na tému boja s hoaxami a dezinformáciami. V niektorých krajinách túto tému a jej dôležitosť v rámci vzdelávania riešia doslova ako vec národnej bezpečnosti, a preto by sme radi počuli o ich skúsenostiach.
Za posledné dva roky sa veľa podujatí presunulo do online priestoru. Neuvažovali ste nad tým aj pri Konferencii Učíme pre život?
Neuvažovali. Prax ukázala, že mnohé priamočiare úlohy a jasne zadefinované ciele sa dajú efektívne plniť aj v online prostredí. S tým neuchopiteľným, kreatívnym, inšpiratívnym ale online narábať veľmi dobre nevie. Náhodné rozhovory pri káve nás často posunú oveľa viac ako prednáška. Preto našou víziou je nielen inšpirovať skvelým programom, ale najmä vytvoriť priestor, kde sa ľudia budú zoznamovať, vzájomne sa počúvať, kde nadviažu priateľstvá alebo spoluprácu.
Na čo sa ty osobne najviac tešíš?
Na tohtoročný experiment v podobe participatívneho facilitovaného workshopu, o ktorom som rozprávala. Som veľmi zvedavá, ako to dopadne a aké budú reakcie. Okrem toho sa veľmi teším na večerný program, ktorý už bude trochu uvoľnenejší. Máme tento rok rôzne nápady ako napr. večerné kino alebo kútik so spoločenskými hrami.

Komentáre