Prospelo by gymnáziám, keby obsahovali aj odborné predmety a prax? (2021/2) | Indicia

Prospelo by gymnáziám, keby obsahovali aj odborné predmety a prax? (2021/2)

Prospelo by gymnáziám, keby obsahovali aj odborné predmety a prax? (2021/2)

Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Aj gymnáziá by mali do výučby zahrnúť prax. Nejde o konkrétne odbory, skôr o príležitosť pre študentov získať zručnosti, ktoré sa zídu v akejkoľvek práci (od tímovej spolupráce, cez riadenie projektov, až po osobnú efektivitu).

Vladimír Burjan, šéfredaktor časopisu Dobrá škola: Prax určite. Sedieť 4 roky zatvorený v budove školy nie je vhodná forma učenia sa. V Učiacom sa Slovensku sme navrhovali zriadiť popri akademicky orientovaných gymnáziách aj všeobecne-vzdelávacie SŠ s predmetmi ako médiá, webdizajn a pod.

Marek Kmeť, manažér pre stratégie a kvalitu, Indícia: Meniaci sa svet je potrebné reflektovať a približovať študentom. Jednou z ciest je začlenenie praktických aktivít do vzdelávania. A to platí i pre gymnáziá. Ďalší level je koordinácia regionálnych kurikúl podľa potrieb a možností klastrov.

Michal Kovács, vedie tím školstvo strany Za ľudí: Veľmi, ale ako doplnok k všeobecným predmetom. Dôležité je tiež zabezpečiť flexibilitu tak, aby sa študenti neupísali technickej špecializácii, ktorá ich po roku môže prestať baviť. Gymnázium má byť v prvom rade základom pre štúdium na VŠ.

Martin Kríž, riaditeľ odboru kurikula, Ministerstvo školstva: Potrebu vytvorenia istého typu školy medzi gymnáziom a strednou odbornou školou obsahovalo už Učiace sa Slovensko. Myslím, že je to naozaj potrebné. A myslím si, že tejto potrebe rozumie aj súčasné vedenie ministerstva školstva.

Miroslav Sopko, autor a správca zavretaskola.sk: Ak bude napĺňané poslanie gymnázia kvalitne pripraviť svojich absolventov k štúdiu na vysokých školách najlepšie k ich potrebám, tak určite áno. Skladba týchto predmetov a praktického vyučovania však musí byť patrične personálne i materiálne zabezpečená, aby túto kvalitu garantovala.

Mária Smreková, zástupkyňa riaditeľky, 1. súkromné gymnázium v Bratislave: Gymnázium vidím predovšetkým ako prípravu na akademické vzdelávanie. Je jasné, že ani medicínska veda sa nezaobíde bez klinických štúdií a tak je to vo všetkom. Teda praktické skúsenosti sú fajn. Ide len o obsah a formu, ktorú takému štúdiu dajú zriaďovatelia. Ja by som si asi na to netrúfla, lebo to nie je len tak, dať tam nejakú prax. Ja ako absolvent gymnázia v minulom storočí som mala povinnú prax v záhradníctve jeden deň v týždni a hoci bolo v skleníkoch pekne, NIČ, opakujem NIČ sme z toho nemali! Takže ten výber, zvlášť teraz, keď nevieme, čo budú naši študenti špecifické potrebovať v budúcnosti by som nechcela robiť.

Eva Vargová, riaditeľka Junior Achievement Slovensko: Určite áno. Zážitkové prepojenie teoretických znalostí so skúsenosťami zo skutočného sveta a biznisu jednoznačne obohacujú mladých ľudí a prispievajú k ich rozvoju v kritickom veku. Výborné gymnáziá už dávno pochopili, že je potrebné, aby svojim žiakom počas štúdia ponúkli aj cenné skúsenosti v podobe študentských firiem, mentoringu, projektového vyučovania, dobrovoľníckych príležitostí, pracovných stáží, či zahraničných pobytov. Dobrým príkladom je predmet aplikovaná ekonómia, ktorý sa vyučuje na Slovensku už viac ako 28 rokov, a to aj na gymnáziách. Čo sa týka odborných vedomostí a praktických skúseností, v našich vzdelávacích programoch vidíme, že aktívne participujú nielen obchodné akadémie a odborné školy, ale aj gymnáziá.

Komentáre