Učenie vonku, reflektovanie hodín či školenia na nové metódy. Aké predsavzatia si dávajú učitelia? | Indicia

Učenie vonku, reflektovanie hodín či školenia na nové metódy. Aké predsavzatia si dávajú učitelia?

Učenie vonku, reflektovanie hodín či školenia na nové metódy. Aké predsavzatia si dávajú učitelia?

Prelom rokov je obdobím, keď zvykneme bilancovať, čo sa nám ako podarilo v končiacom sa roku a zároveň plánovať, čo by sme radi zažili v tom nasledujúcom. Učiteľky a učitelia zodpovedajú za učenie žiakov – ale dávajú si aj oni predsavzatia ako sa naďalej vzdelávať? Položili sme im otázku – v čom sa plánujete zlepšiť v budúcom roku? Prečítajte si ich odpovede.

Autor: Naďa Urbanová

Dagmar Dutková, učiteľka 2. stupňa ZŠ, Liptovský Mikuláš Mojou Achilovou pätou je formatívne hodnotenie. Už som absolvovala kurz, aj niekoľko webinárov, ktoré sa venovali tejto problematike, ale stále ešte cítim isté rezervy. Chcela by som sa tomu venovať aj v budúcom roku. Druhou témou pre mňa je náplň ranných kruhov so zameraním na podporu tímového ducha triedy, inklúziu. A treťou je učenie vonku. Už som sa zapísala na dlhodobý kurz, ktorý organizuje spoločnosť ucimevenku.cz.

Ondrej Struhár, učiteľ 1. stupňa ZŠ, Bratislava V poslednom čase u mňa veľmi rezonuje, či dokážem rozvíjať každého jedného žiaka. Učitelia často učia tak, aby celá trieda dosahovala priemer. Niekedy viac času venujú slabším, aby nezaostávali. Ale nezabúdame na tých najlepších? Nenudia sa? Posúvajú ich moje hodiny vpred? Mojím cieľom bude, aby hodiny boli nastavené tak, aby rozvíjali každého jedného žiaka v čo najväčšej možnej miere.

Adriana Lazorová, supervízorka a vedúca MZ 1. stupňa ZŠ, Spišská Nová Ves Je pre mňa výzva presvedčiť ďalšie kolegyne na využívanie Hejného metódy vyučovania matematiky v praxi. Je nás zatiaľ päť kolegýň, ktoré danú metódu s radosťou uplatňujeme. Tiež sme absolvovali školenia k vyučovaniu Expedície. Rovnako uplatňujeme v praxi nové poznatky - vyučujeme v prvom ročníku predmet Človek a príroda s učebnicou Pipi. Ostali ešte štyri kolegyne, ktoré sa vyhýbajú týmto metódam. Školu máme nastavenú už na novú reformu a sme si vedomé, že Hejného metóda a Expedícia z dielne Indície vyhovuje všetkým požiadavkám reformy. No spomínané kolegyne zatiaľ naše nadšenie ešte nepresvedčilo.

Lenka Krótka, učiteľka 2. stupňa ZŠ, Dubnica nad Váhom Určite by som mala popracovať na záveroch vyučovacích hodín, spätnej väzby a hodnotení. Zdokonaliť svoju angličtinu - najmä rozprávanie. A určite pokračovať v prebudovaní učebne prírodných vied - pretvoriť ju na modernú triedu (to ale nie je osobný cieľ), zachovať si čistú hlavu a entuziazmus pre učenie.

Juraj Šimkovič, vychovávateľ, Trnava Mojou výzvou je rozbehnúť klubovňu (zmysluplný koncept pre deti od 5. do 9. ročníka ZŠ), kde by deti objavovali a rozvíjali svoj talent. Sám preto (aj na základe spätnej väzby od tímu) sa potrebujem naučiť do každého dňa vložiť niečo z wellbeingu. Aby som mohol to isté odovzdať deťom. Lebo aj Albert Einstein kedysi povedal: "najrozumnejšia forma výchovy je príklad." Preto je výzvou byť v pohode sám so sebou a so zmenami, ktoré deti prežívajú každý deň.

Zuzana Šoltýsová, zástupkyňa pre primárne vzdelávanie, Košice Mojou prvoradou úlohou je dokončiť rozširujúci modul funkčného vzdelávania, aby som mohla pracovať na nových inovačných vzdelávaniach. Rada by som sa pokúsila svojím empatickým prístupom vytvoriť u nás kolektív spokojných učiteľov, vychovávateľov, žiakov, rodičov a všetkých zamestnancov školy.

Slávka Malíková , učiteľka 1. stupňa ZŠ, Kysucké Nové Mesto Rada by som popracovala na druhej kvalifikačnej skúške, prípadne premýšľam nad rigoróznou prácou. Mám pocit, že sa niekedy málo nadchýname pre prácu naviac. Musím sa opäť vyhecovať. Rada by som popracovala na sebe i v oblasti enviromentálnych znalostí. Rada by som skúsila i vypracovať a poslať nejaký projekt. Uvidím, či sa mi podarí aspoň nejaký posun z týchto mojich plánov.

Monika Cunová, učiteľka 1. stupňa ZŠ, Martin Minulý školský rok som venovala pozornosť programovaniu s LEGOM. Škola zakúpila 4 sady, s ktorými pracujem so žiakmi, ktorí majú záujem nielen o LEGO, ale aj o programovanie. Spätná väzba od žiakov je pozitívna. V aktuálnom školskom roku som svoje vedomosti rozšírila o “Six Bricks”. Ide o použitie šiestich farebných LEGO kociek na rôzne aktivity, ktoré podporujú učenie a rozvoj nielen detí, ale aj dospelých. Mojím hlavným cieľom je pomocou týchto kociek zlepšiť čitateľské kompetencie žiakov. V budúcnosti sa chcem zamerať na Comenia Script®, pretože pozitívne vnímam aplikovanie nespojitého písma pri učení písania a čítania.

Mária Magdaléna Ďubašáková, učiteľka na 1. stupni ZŠ, Žilina Rada by som sa zlepšila v efektívnosti môjho osobného time-managementu, čo sa občas odráža aj vo vyučovaní, kedy nie vždy stihnem hodinu ukončiť a zreflektovať. Taktiež by som sa rada hlbšie ponorila do umenia outdoorového vyučovania a preniela ho mimo areál školy, čo znamená aj mimo mojej komfortnej zóny. Chcem tak efektívnejšie uchopiť nadobúdanie prírodovednej gramotnosti mojich žiakov.

Jana Ježišková, učiteľka 1. stupňa ZŠ, supervízorka pre hodnotenie, Hviezdoslavov Rada by som sa počas tohto školského roka, a nielen tohto, zamerala viac na efektívne využívanie spätnej väzby a následne ju využiť pri hodnotení. Tiež sa zamerať na dôkazy učenia sa žiakov, či zvolené aktivity plnia cieľ, ktorý som si stanovila, a nie je prekrývaný týmito aktivitami. Ďalej sa chcem rozvíjať v komunikácii - ďalej pokračovať v nadobúdaní zručností v nenásilnej komunikácii.

Milada Kriššová, učiteľka pre 1. stupeň ZŠ, Nové Zámky Mám veľký záujem o zmenu myslenia a prispôsobenie výučby potrebám 21. storočia, čo si vyžaduje flexibilitu, kreativitu a neustále vzdelávanie. Jednou z oblastí, v ktorej by som sa chcela zlepšiť, je učenie prírodovedných predmetov. Chcem absolvovať školenia ExpEdícia, ktoré mi poskytnú nové prístupy a metódy, ako tieto predmety sprístupniť deťom zábavnejšou a interaktívnejšou formou. Tiež chcem zamerať svoju pozornosť aj na písmo Comenia Script®. Správne písanie a schopnosť vyjadrovať sa písomne je stále veľmi dôležité. A chcem sa viac zamerať aj na prenos vyučovania do vonkajších priestorov a rozvíjať outdoorové učenie. Verím, že učenie v prírode a mimo klasickej triedy nielen zvyšuje motiváciu detí, ale tiež rozvíja ich schopnosti v oblasti spolupráce, kreativity a kritického myslenia. Som presvedčená, že neustále vzdelávanie a ochota zlepšovať sa sú kľúčom k tomu, aby sme ako učitelia poskytovali kvalitné vzdelanie, ktoré bude žiakov pripravovať na výzvy 21. storočia.

Komentáre