Vieme v bežných triedach lepšie pracovať s deťmi s poruchami učenia ako s tými nadpriemerne nadanými? (2021/9) | Indicia

Vieme v bežných triedach lepšie pracovať s deťmi s poruchami učenia ako s tými nadpriemerne nadanými? (2021/9)

Vieme v bežných triedach lepšie pracovať s deťmi s poruchami učenia ako s tými nadpriemerne nadanými? (2021/9)

Peter Halák, riaditeľ, Indícia, n.o.: Myslim si, že každé dieťa si zaslúži našu pozornosť. Často práve skĺzame do toho, že menej výrazné a bezproblémové deti akosi prejdú školským systémom bez povšimnutia. A pritom môžu mať oveľa viac problémov ako dieťa, ktoré je "vykázané" ako dieťa so špeciálnymi potrebami. Rovnako sa stretávame s tým, že nadaným deťom sa venuje menej pozornosti, alebo sa im nevieme venovať. Ideálny stav by bol, keby sme s učivom vedeli pracovať tak, aby každé dieťa dostávalo podnety vo svojej zóne najbližšieho rozvoja. Teda každý aby sa vedel posúvať dopredu odtiaľ, kde je. Problém je, ak si myslíme, že existuje nejaká norma alebo zlata stredná cesta, ktorá by mohla vyhovovať väčšine. Našťastie mame veľa učiteľov, ktorí dokážu svoje pedagogické majstrovstvo využiť v prospech veľkej časti detí, ktoré učia.

Martin Kuruc, Pedagogická fakulta Univerzity Komenského: V našom bežnom vzdelávacom systéme nepracujeme so vzdelávacími potrebami detí a už vôbec nie s tými, ktoré svojimi potrebami až príliš vybočujú z radu.

Dagmar Môťovská, tútorka Hejného metódy: Dnes sa veľa diskutuje o žiakoch so špeciálnymi potrebami, vymýšľame pre nich špeciálne pomôcky, postupy, prideľujeme im asistentov. Ja chcem upozorniť aj na nadpriemerne inteligentných žiakov. Nezabúdajme ani na nich. Aj oni si zaslúžia špeciálnu pozornosť a im primerané výzvy.

Mária Ondášová, učiteľka ZŠ Ľ. Fullu, Košice: Ako učiteľ mám množstvo podkladov, usmernení ako musím pracovať so ŠVP a IVVP žiakmi. Väčšinu svojho pracovného času im venujú asistenti, výchovný poradca, špeciálny pedagóg, školský psychológ. Nadaní žiaci sú v usmerneniach spomenutí len okrajovo, no pritom zvyšujú kredit a povedomie školy, pretože sú angažovaní v olympiádach, reprezentáciách školy a pod.

Alexandra Planková, riaditeľka SZŠ Felix, Bratislava: Každé dieťa so ŠVVP je obdarené jedinečnosťou, objavovanie ktorej si vyžaduje od učiteľov neustále vzdelávanie z oblasti špeciálnej pedagogiky ako i individuálny a kvalifikovaný prístup. Dôležitú úlohu zohráva tímová práca i technické zabezpečenie školy.

Miroslav Sopko, autor a správca zavretaskola.sk: Nie, ale dovolím si pripomenúť, že aj všetky nadané deti patria medzi tie so špeciálnymi potrebami. Mali by sme zabudnúť na triedenie detí a potrebujeme vytvárať také vzdelávacie prostredia, kde každé dieťa dokáže naplno rozvinúť svoj diverzný potenciál, čo si vyžaduje na to pripravených i odhodlaných pedagógov.

Komentáre