Autor: Naďa Urbanová
Projekt ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj poskytuje žiakom priestor objavovať svet prírody vlastnými skúsenosťami. Indícia ho už 4. rok pilotuje na 13 slovenských školách. Na základe týchto skúseností tím odborníkov tvorí nové vzdelávacie materiály a metodické postupy pre učenie prírodovedných predmetov na 2. stupni ZŠ. Žiaci tak poznávajú prírodu v súvislostiach, rozvíjajú si spôsobilosti vedeckej práce a rozmýšľania, postoje či schopnosť spolupracovať v tíme. Súčasťou pilotáže je pravidelná spätná väzba všetkých zapojených účastníkov.
V článku nájdete názory dvoch žiačok, ktoré sa učia podľa ExpEdície už druhý rok – Tessa, 6. ročník, Súkromná ZŠ u Filipa v Banskej Bystrici a Viktória, 6. ročník, ZŠ Ľudovíta Fullu v Košiciach.
Čo by vás mala naučiť škola?
Tessa: Škola by nás mala učiť zodpovednosti. Mali by sme sa naučiť učiť sa, neflákať veci, a tiež základné veci do života.
Viktória: Podľa môjho názoru by ma mala škola naučiť byť dobrým človekom. Pomôžem si citátom, ktorý vidím na stránke našej školy každý deň. Myslieť nielen rozumom, ale i srdcom. Pevné základy, na ktorých sa dá ďalej stavať celý život.
A učí vás to? Dáva vám, čo očakávate?
Tessa: Mne sa moja škola páči a nemenila by som ju. Preberáme to, čo sa nám v živote zíde. Niekedy sa to na prvý pohľad nezdá tak dôležité pre náš život, ale je to lepšie vedieť ako nevedieť.
Viktória: Áno, moja škola ma učí tak, aby som si vedela v živote poradiť.
Na ktorých predmetoch sa toho podľa vás učíte najviac a prečo?
Tessa: Na matematike, pretože mi to vie učiteľka dobre vysvetliť a vyhovuje mi tempo, akým sa učíme. Proste sa na hodinách neflákame.
Viktória: Slovenský jazyk a literatúra + matematika. Na týchto predmetoch sa učím dôležité veci, ktoré potom využívam v ostatných predmetoch. Myslím si, že vedieť prečítať text a porozumieť čítanému textu spolu s matematikou je dôležité, aby som zvládla ďalšie predmety. Fyzika, biológia, geografia, dejepis – aj na týchto predmetoch sa učíme veľa, pretože je tiež potrebné poznať prírodu, čo sa v nej deje, poznať svoju krajinu a mať informácie z našej histórie.
Na hodinách prírodovedných predmetov – biológia, geografia, fyzika – ste zažili učenie podľa projektu s názvom ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj. Ako to hodnotíte?
Tessa: Veľmi sa mi to páčilo! Bolo to hravé, zaujímavé a aj som to chápala.
Viktória: ExpEdíciu skús, skúmaj, spoznaj hodnotím výborne. Páčia sa mi úvodné komiksy, ktoré si rada čítam. Jednotlivé témy obsahujú dôležité a podstatné informácie. Nie je tam zbytočne veľa textu a úlohy zvládne každý. Doplňovanie úloh zvládne každý.
Aké rozdiely vidíte v týchto hodinách v porovnaní s ostatnými hodinami?
Tessa: Že si na tých hodinách môžem trochu aj vydýchnuť. Proste, že nejdeme takým rýchlym tempom, ideme tak v kľude.
Vikória: Na týchto hodinách je veselo, často robíme rôzne aktivity, zároveň využívame vedomosti aj z iných predmetov, veľa diskutujeme v skupinách alebo vo dvojiciach, všímame si aj maličkosti, ktoré sú dôležité, napríklad na obrázkoch.
Čo z hodín ExpEdície by ste rady preniesli aj do iných predmetov a prečo?
Tessa: Na ExpEdícii dosť veľa pracujeme v skupinách a mne sa to veľmi páči, lebo si môžeme navzájom vymieňať myšlienky. A to by som rada preniesla do iných predmetov, aby sme viacej pracovali v skupinách.
Viktória: Z hodín ExpEdície by som rada preniesla prácu v skupinách, pretože riešenie úloh v skupine ma baví. V skupine nie je nikdy nuda a spoznala som názory spolužiakov na rôzne veci. Keď sme mali diskutovať v skupine a napísať svoj predpoklad, každý v skupine povedal svoj názor, debatovali sme, a potom napísali jeden predpoklad, na ktorom sme sa v skupine dohodli. Stávalo sa, že bolo viac názorov a každý chcel presadiť ten svoj, nakoniec sme sa ale vždy dohodli. Keď bol náš predpoklad na začiatku nesprávny, tak po vyriešení úloh, ktoré nasledovali, sme nakoniec prišli na to, ako to má byť správne.
Aká úloha alebo aktivita z ExpEdície vás najviac bavila a prečo?
Tessa: Najviac ma zaujala téma invázia domácich škodcov, pretože sme boli v skupinách na Zoome, mohli sme o tom diskutovať a precvičili sme si skupinovú prácu.
Viktória: Všetky aktivity z ExpEdície, ktoré sme robili na hodine, boli zaujímavé a bavili nielen mňa, ale aj mojich spolužiakov, pretože sme sa o nich rozprávali ešte aj cez prestávku alebo na obede.
Aké bolo pre vás vzdelávanie počas karantény? V čom to bolo lepšie a v čom horšie v porovnaní s tým, ako sa učíte v škole, v triede?
Tessa: Mne sa učenie počas karantény páčilo a nemala som s tým žiadny problém. Lepšie to bolo v tom, že tie hodiny boli kratšie. A horšie v tom, že počas hodiny tam buď niekto naschvál rozprával alebo kreslil a zbytočne sme sa zdržovali.
Viktória: Aj keď sme nemohli chodiť do školy, celkom dobre sme to spolu zvládli. Horšie to bolo v tom, že mi chýbali spolužiaci, učitelia aj učebne v škole. Počas karantény sme mali online vyučovanie podľa nového rozvrhu. Online výučba sa mi veľmi páčila a tešila som sa na ňu. Super bolo, že na online hodinách som mohla vidieť aj počuť naše pani učiteľky, pána učiteľa a spolužiakov z triedy. Na týchto hodinách som sa veľa nového dozvedela. Učitelia si pre nás pripravili zaujímavé prezentácie. Naši učitelia sú veľmi milí, priateľskí a vedia dobre učiť!
Komentáre