
Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Vďaka online fungovaniu som študentom sprostredkoval rozhovory so zaujímavými ľuďmi, ktorých by sme v reálnom svete nikdy neprilákali. Študenti sa ako pozorovatelia zúčastnili facilitovaných stretnutí a brainstormingov, na ktoré by sa reálne nikdy nedostali. Online dáva možnosti, o ktorých som predtým ani nesníval. Budem rád, ak si to dobré z onlinu ponecháme aj v budúcnosti.
Roman Baranovič, riaditeľ CZŠ Narnia v Bratislave: Vymyslieť nový model škôl je jedna z najdôležitejších otázok doby. Bude to ťažké. Ľudia neradi menia zaužívané, a zároveň si musíme dať pozor, aby sme niečo nepokazili. Začať by sme mali stanovením si, čo chceme, aby sa v školách dialo a zistiť, prečo sa to dnes nedeje.
Peter Demkanin, Katedra didaktiky matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského: Školy tak, ako ich poznám teraz, iste nezaniknú. Stále to budú inštitúcie, do ktorých deti, ich rodičia, učitelia i hostia radi chodia, stále to budú lokálne centrá vzdelania a kultúry. Stále to budú inštitúcie, ktoré držia krok s dobou, kde sa deti, ich rodičia i hostia stretávajú s poznaním a technológiami odpovedajúcimi dobe a učitelia sú schopní s týmito ľuďmi pracovať na úrovni zodpovedajúcej dobe. Pri týchto myšlienkach mám na mysli konkrétne dve školy v Austrálii a niekoľko konkrétnych škôl na Slovensku. Iste, poznám aj také školy, ktoré budú musieť ešte veľa spraviť, aby nezanikli. Ale, veď napríklad aj televízory s hrúbkou pol metra zanikli a nikomu nám nechýbajú. Aj pružinové silomery na dobrých školách zanikli a nikomu tam nechýbajú.
Juraj Droppa, zriaďovateľ ZŠ U Filipa v Banskej Bystrici: Škola je dnes už len jedným z mnohých vzdelávacích kanálov, a to zďaleka nie tým najpríjemnejším a najefektívnejším. Od masového exodu žiakov ju zachraňuje iba uzákonená povinná školská dochádzka a štátny monopol v oblasti udeľovania certifikátov (vysvedčenia, diplomy) a kvalifikačných predpokladov (VŠ iba s maturitou).
Renáta Hall, odborníčka na vysoké školy: Školy sú a budú základom pre budovanie štátu a pre napĺňanie jeho politík, ako napr. vyrovnávanie príležitostí, či rozvoj inkluzívnej spoločnosti, kde žijeme s ľuďmi s rôznymi záujmami a schopnosťami a neuzatvárame sa len do nám blízkych skupín.
Zuzana Labašová, programová vedúca, Komenského inštitút: Nie. Ak nám tento rok o našom školstve niečo ukázal, tak predovšetkým to, že sú v ňom priepastné rozdiely. Bude obrovským úspechom, ak sa priblížime k školám v tej podobe, ako ich poznáme, ktoré dokážu kvalitne a participatívne poskytnúť vedomosti všetkým deťom bez rozdielu miesta bydliska či sociálneho postavenia. Na "zmenu škôl v tej podobe, ako ich poznáme" potrebujeme nielen systémovú zmenu, ale aj vnútornú zmenu učiteľov a podstatne iný koncept vzdelávania budúcich pedagógov.
Radomír Masaryk, prorektor pre vonkajšie vzťahy, Univerzita Komenského: Aby som parafrázoval známy výrok, dvakrát nevstúpiš do tej istej školy. Školy sa menia tak, ako sa mení spoločnosť. Isté je len to, že v istej forme tu budú vždy - aspoň dovtedy, kým bude väčšina rodičov počas dňa pracovať.
Pavol Sibyla, učiteľ a publicista: Nezmiznú. Prvá vlna korony priniesla vlnu eufórie, že ako rýchlo sa dajú zaviesť IT technológie do vzdelávania. Pri druhej vlne nám došlo, že to najcennejšie na škole nie sú vedomosti, ale sociálny kontakt. Vzájomné učenie sa, čo je to byť človekom.
Miroslav Sopko, autor a správca zavretaskola.sk: Áno. Ale to neznamená koniec škôl ako vzdelávacieho priestoru. Práve naopak, dôjde ku kvalitatívnej zmene. Ako píšem vo svoje vízií EDUvolúcia, vznikne súbežný vzdelávací systém, v ktorom dôjde k premene vzdelávaného na vzdelávajúceho sa.
Komentáre