Žiacke diskusie, vzťahy, súvislosti – ExpEdícia na fyzike v 7. ročníku | Indicia

Žiacke diskusie, vzťahy, súvislosti – ExpEdícia na fyzike v 7. ročníku

Žiacke diskusie, vzťahy, súvislosti – ExpEdícia na fyzike v 7. ročníku

My už predsa robíme experimenty na fyzike úplne pravidelne! Podnetov je plný internet, tak načo pracovná učebnica? Realizácia experimentu je základ, no veľmi záleží na tom, ako sa žiaci dopracujú k svojmu poznaniu. V koncepcii ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj rozvíjame výskumne ladený prístup postavený na konštruktivizme. Učiteľ nie je ten, ktorý inštruuje každý žiacky krok, či demonštruje pokus. A experiment u nás nie je potvrdením vopred učiteľom vysvetlenej teórie. Čaro konštruktivistického poznávania je v tom, že deti nevedia vopred odpoveď na výskumnú, či problémovú otázku a svoj záver sa učia rozumne sformulovať sami v skupine.

V pilotáži ExpEdície tento týždeň privítame novinku - pracovnú učebnicu Fyzika 1 pre 7. ročník ZŠ. Ponúka 15 konštruktivistických aktivít (plus dve bonusové), ku ktorým máme pre vás metodické poznámky opierajúce sa o skúsenosti pilotujúcich učiteľov.

V tematickom celku Teplota a čas sa siedmaci napríklad vrátia do 18. storočia a budú riešiť podobný problém ako riešil švédsky astronóm Andrers Celsius. Ako si dokážeme vytvoriť vlastný kvapalinový teplomer so stupnicou? Vďaka vlastnej skúsenosti dokážu vysvetliť ako takýto teplomer funguje, čo nie je úplne ľahké, ak to majú sami sformulovať. Rozvíjajú si aj ďalšie zručnosti pre 21. storočie ako tvorbu a interpretáciu grafov z vlastných nameraných hodnôt – napríklad pri meraní varu vody, či návrh a vlastné overenie hypotézy, ktoré faktory vplývajú na rýchlosť vyparovania tekutiny. Motivujúcim a rozvíjajúcim je jednoznačne navrhovanie vlastných výskumných postupov a následná prezentácia zistení v diskusii so zisteniami ďalších spolužiakov.

Tematický celok Skúmanie premien skupenstva látok otvára záludnejšie otázky, napríklad či je možné na najvyššej hore sveta uvariť vajíčko na tvrdo až tak, aby sme ho zbavili baktérie Salmonella. A ako to súvisí nielen s tlakom a nadmorskou výškou, ale aj s vlastnosťami bielkovín. Alebo - čím sa riadia paraglidisti, keď sa odvážia lietať vysoko vo vzduchu niekoľko hodín a preletieť vzdialenosť aj stoviek kilometrov? A ako to súvisí s poznaním meteorologických parametrov? Ozaj, zamysleli sa niekedy vaši siedmaci, prečo zaraďujeme vodu medzi kvapaliny, keď ju dokážeme zmeniť na tuhú látku?

Aktivity ExpEdície ponúkajú medzipredmetové presahy do chémie, matematiky, biológie, geografie, dejepisu, či informatiky. Odporúčame niektoré témy prediskutovať aj s kolegami z iných predmetov a podporiť tak u žiakov učenie v súvislostiach. Možno sa vám poďakujú za hodiny tak, ako to začali robiť na jednej z našich pilotných škôl :)

Objavovanie fyziky so siedmakmi podľa ExpEdície ponúkame aj v druhom polroku. V januári plánujeme vydať pilotnú verziu pracovnej učebnice Fyzika 2 pre 7. ročník.