Žiakov skupinová práca baví, prečo jej niet v našich školách viac? (2020/09) | Indicia

Žiakov skupinová práca baví, prečo jej niet v našich školách viac? (2020/09)

Žiakov skupinová práca baví, prečo jej niet  v našich školách viac? (2020/09)

Lukáš Bakoš, managing director Maxman Consultants: Naučiť sa spolupracovať v tíme so širokým spektrom ľudí (efektívne a tolerantne) je jedna z kľúčových zručností. Prečo sa jej na školách venujeme málo, neviem. Možno sme tak nevyrastali my, tak to neučíme ani naše deti. Je ale najvyšší čas sa do toho obuť. 

Vladimír Burjan, šéfredaktor časopisu Dobrá škola: Skupinová práca je podľa mňa preceňovaná. Zďaleka nie všetkým žiakom vyhovuje a mnohí učitelia ju nevedia správne využívať. Dosahované vzdelávacie výsledky sú tak často viac než skromné. Za týchto podmienok je možno dobre, že jej v školách nie je viac.

Renáta Hall, odborníčka na vysoké školy: Myslím, že skupinová práca sa využíva málo, lebo na ňu nie sú učitelia pripravení. Diskusiu žiakov vnímajú ako vyrušovanie. Nevedia tiež zrejme hodnotiť žiaka v zmysle prínosu pre skupinu, ale len cez individuálne výkony.

Romana Kanovská, riaditeľka, NÚCEM: Moderovať hodinu so skupinovou prácou žiakov je oveľa náročnejšie ako iba prednášať. Takto si trúfajú vyučovať učitelia, ktorí sa vyznačujú veľkou flexibilitou a vedia zvládať situácie v triede, na ktoré sa nedá úplne pripraviť. A tí ostatní učitelia potrebujú účinnú metodickú podporu.

Martin Kuruc, Pedagogická fakulta Univerzity Komenského: Stále prevláda presvedčenie, že žiaci sa majú v škole učiť a nie hrať. Čiže nie je dôležité, či žiakov učenie baví alebo nebaví. Dôležité je, čo vedia. Pre mnohých učiteľov nie je dôležité, ako učia, ale čo ich žiaci vedia. Aj aktuálna diskusia o zmenách v systéme vzdelávania je o redukcii v obsahu vzdelávania a nie o zmenách v metódach vyučovania. Na druhú stranu máme tu celé generácie učiteľov, ktoré nikto nepripravoval na takýto spôsob vedenia výučby. 

Dagmar Môťovská, tútorka Hejného metódy: Možno preto, že učitelia nevedia, aká je to príjemná aktivita, možno neveria, že sa pritom žiaci učia "normálne" učivo, možno nevedia, ako na to a možno majú len málo odvahy vyjsť zo zabehnutých koľají. Treba si premyslieť cieľ, formu a vyskúšať.

Mária Smreková, zástupkyňa riaditeľky, 1. súkromné gymnázium v Bratislave:

  1. nezvykli sme si, že ruch v triede nie je znakom ničnerobenia, alebo voľnej hodiny, ale že môže byť práve znakom spolupráce žiakov v skupinách
  2. nepoznávame žiakov aj z pohľadu schopností spolupráce v skupine
  3. nehľadáme lídrov v žiackom kolektíve
  4. neučíme ich zásadám diskusie
  5. nedávame im príležitosť, aby si sami zorganizovali postup práce
  6. nedôverujeme, že čas venovaný ich spolupráci je dobre investovaný, aj keď sa riešenie problému nedozvieme hneď
  7. príprava na skupinovú prácu zaberie viac času ako jednoduchý výklad

Komentáre