Články | Indicia

Témy

Učenie vonku, reflektovanie hodín či školenia na nové metódy. Aké predsavzatia si dávajú učitelia?

Učenie vonku, reflektovanie hodín či školenia na nové metódy. Aké predsavzatia si dávajú učitelia?

Prelom rokov je obdobím, keď zvykneme bilancovať, čo sa nám ako podarilo v končiacom sa roku a zároveň plánovať, čo by sme radi zažili v tom nasledujúcom. Učiteľky a učitelia zodpovedajú za učenie žiakov – ale dávajú si aj oni predsavzatia ako sa naďalej vzdelávať? Položili sme im otázku – v čom sa plánujete zlepšiť v budúcom roku? Prečítajte si ich odpovede.

Tretiaci si pod čítaním predstavujú skôr techniku čítania ako porozumenie textu

Tretiaci si pod čítaním predstavujú skôr techniku čítania ako porozumenie textu

Na Prešovskej univerzite realizovali výskum, ako žiaci 3. ročníka ZŠ rozumejú textu pri čítaní a počúvaní. Ukázal okrem iného aj to, že žiaci si pod čítaním predstavujú skôr techniku čítania ako porozumenie textu. Ľudmila Liptáková, ktorá viedla daný výskum, odporúča školám netrvať len na zozname povinnej literatúry, ale umožniť žiakom čítať čo najširšiu škálu vecných a umeleckých textov podľa ich záujmov.

Aj prváci už vedia filozofovať

Aj prváci už vedia filozofovať

Slovo filozofovať u nás často používame v negatívnom kontexte – už nad tým toľko nefilozofuj, a konečne to urob. Je naozaj filozofovanie zbytočné a venujú sa mu len nerozhodní ľudia? V Českej republike prináša platforma Pink Box filozofovanie do škôl, už pre deti od prvého ročníka. O tom, ako to prebieha a čomu sa na hodinách venujú, sme sa rozprávali s Jiřím Bartoníkom.

Nezaujíma nás vízia školy na webe, ale jej prevedenie v triede

Nezaujíma nás vízia školy na webe, ale jej prevedenie v triede

Indícia pred pár rokmi odštartovala nový projekt s názvom Pallas Athena. Ide o hĺbkový audit kvality škôl. Zapoja sa do neho zamestnanci školy, žiaci aj rodičia a z ich odpovedí následne tím odborníkov poskytne škole podrobnú správu o tom, kde sa momentálne nachádza, kde je priestor na zlepšenie a aj ako ho dosiahnuť. Zatiaľ sa audit uskutočnil na siedmich školách. O prvých zisteniach sme sa rozprávali s Marekom Kmeťom, garantom auditovania.

Spoluautor dizajnu novej školy v Bratislave: Hnacou silou našich návrhov je pohľad žiaka

Spoluautor dizajnu novej školy v Bratislave: Hnacou silou našich návrhov je pohľad žiaka

Americká architektonická firma Fielding International, ktorej partnerom je Michael Posthumus, sa špecializuje na návrhy školských budov a areálov. Na konte má množstvo škôl s inovatívnym prístupom k procesu učenia po celom svete a jednu takú práve navrhuje aj v Bratislave. Má ňou byť nový areál zahŕňajúci materskú školu, základnú školu a gymnázium, ktorej zriaďovateľom je Občianske združenie Felix. Martin Kúšik, ex-partner skupiny Penta a jeden z najbohatších Slovákov, do nej podľa Forbesu investuje 30 miliónov eur. Michael Posthumus sa s Forbesom rozprával o tom, ako jeho firma pristupuje k navrhovaniu škôl budúcnosti a v čom sa líšia od tradičných školských priestorov, na aké je väčšina ľudí zvyknutá. Vysvetľuje tiež, prečo je koncept identických učební s jedným učiteľom a desiatkami žiakov sediacich v laviciach prekonaný.

Školský systém je orientovaný na špecialistov, pre multipotenciálov je problematický

Školský systém je orientovaný na špecialistov, pre multipotenciálov je problematický

Stretli ste sa už s výrazom multipotenciál? Zrejme nie, aj napriek tomu, že po svete ich chodí mnoho. A sú aj medzi žiakmi. Ponúka im náš školský systém priestor na rozvoj alebo je orientovaný skôr na špecialistov? Tému multipotenciálov na Slovensku popularizuje Federika Plesník. Prečítajte si rozhovor s ňou a možno zistíte, že medzi mulitpotenciálov patríte aj vy.

Školy vytvárajú umelú skúsenosť, ktorá nemá v živote obdobu

Školy vytvárajú umelú skúsenosť, ktorá nemá v živote obdobu

Gever Tulley tvrdí, že deti by sa mali hrať s ohňom, mať vo vrecku nožík či loziť po streche. Túto svoju teóriu rozpísal v knihe 50 nebezpečných vecí (ktoré by ste mali svojim deťom dovoliť) a prezentoval ju aj na konferencii TED. Tvrdí, že rodičia dnes deti príliš ochraňujú. Jedni ho vyhlasujú za blázna, ktorý hazarduje so zdravím a životom detí, iní mu zverili do rúk vzdelanie tých svojich. Gever už 13 rokov vedie školu, kde sa deti vzdelávajú najmä cez manuálne činnosti a v ktorej neexistujú ročníky, učebnice ani známky.