Emocionálny Kompas je program pre učiteľov o tom, ako u detí zlepšiť duševné zdravie, vzťahy v škole a schopnosť sústrediť sa. Rozprávali sme sa s jeho spoluzakladateľkou, Annou Viľchovou, o tom, čo všetko školám poskytujú a aké výsledky dosahujú.
Emocionálny Kompas je program pre učiteľov o tom, ako u detí zlepšiť duševné zdravie, vzťahy v škole a schopnosť sústrediť sa. Rozprávali sme sa s jeho spoluzakladateľkou, Annou Viľchovou, o tom, čo všetko školám poskytujú a aké výsledky dosahujú.
Prelom rokov je obdobím, keď zvykneme bilancovať, čo sa nám ako podarilo v končiacom sa roku a zároveň plánovať, čo by sme radi zažili v tom nasledujúcom. Učiteľky a učitelia zodpovedajú za učenie žiakov – ale dávajú si aj oni predsavzatia ako sa naďalej vzdelávať? Položili sme im otázku – v čom sa plánujete zlepšiť v budúcom roku? Prečítajte si ich odpovede.
Niektoré školy bojujú s tlakom rodičom, ktorí si neželajú „Hejného matematiku“ a dožadujú sa „klasickej matematiky“. Rozprávali sme sa so Silviou Štepánkovou, učiteľkou matematiky, o tom, čo týmto rodičom prekáža a ako by mali postupovať školy, ak chcú obhájiť používanie inovatívnych metód.
Na Prešovskej univerzite realizovali výskum, ako žiaci 3. ročníka ZŠ rozumejú textu pri čítaní a počúvaní. Ukázal okrem iného aj to, že žiaci si pod čítaním predstavujú skôr techniku čítania ako porozumenie textu. Ľudmila Liptáková, ktorá viedla daný výskum, odporúča školám netrvať len na zozname povinnej literatúry, ale umožniť žiakom čítať čo najširšiu škálu vecných a umeleckých textov podľa ich záujmov.
Slovo filozofovať u nás často používame v negatívnom kontexte – už nad tým toľko nefilozofuj, a konečne to urob. Je naozaj filozofovanie zbytočné a venujú sa mu len nerozhodní ľudia? V Českej republike prináša platforma Pink Box filozofovanie do škôl, už pre deti od prvého ročníka. O tom, ako to prebieha a čomu sa na hodinách venujú, sme sa rozprávali s Jiřím Bartoníkom.
Indícia pred pár rokmi odštartovala nový projekt s názvom Pallas Athena. Ide o hĺbkový audit kvality škôl. Zapoja sa do neho zamestnanci školy, žiaci aj rodičia a z ich odpovedí následne tím odborníkov poskytne škole podrobnú správu o tom, kde sa momentálne nachádza, kde je priestor na zlepšenie a aj ako ho dosiahnuť. Zatiaľ sa audit uskutočnil na siedmich školách. O prvých zisteniach sme sa rozprávali s Marekom Kmeťom, garantom auditovania.
Americká architektonická firma Fielding International, ktorej partnerom je Michael Posthumus, sa špecializuje na návrhy školských budov a areálov. Na konte má množstvo škôl s inovatívnym prístupom k procesu učenia po celom svete a jednu takú práve navrhuje aj v Bratislave. Má ňou byť nový areál zahŕňajúci materskú školu, základnú školu a gymnázium, ktorej zriaďovateľom je Občianske združenie Felix. Martin Kúšik, ex-partner skupiny Penta a jeden z najbohatších Slovákov, do nej podľa Forbesu investuje 30 miliónov eur. Michael Posthumus sa s Forbesom rozprával o tom, ako jeho firma pristupuje k navrhovaniu škôl budúcnosti a v čom sa líšia od tradičných školských priestorov, na aké je väčšina ľudí zvyknutá. Vysvetľuje tiež, prečo je koncept identických učební s jedným učiteľom a desiatkami žiakov sediacich v laviciach prekonaný.
Stretli ste sa už s výrazom multipotenciál? Zrejme nie, aj napriek tomu, že po svete ich chodí mnoho. A sú aj medzi žiakmi. Ponúka im náš školský systém priestor na rozvoj alebo je orientovaný skôr na špecialistov? Tému multipotenciálov na Slovensku popularizuje Federika Plesník. Prečítajte si rozhovor s ňou a možno zistíte, že medzi mulitpotenciálov patríte aj vy.
Gever Tulley tvrdí, že deti by sa mali hrať s ohňom, mať vo vrecku nožík či loziť po streche. Túto svoju teóriu rozpísal v knihe 50 nebezpečných vecí (ktoré by ste mali svojim deťom dovoliť) a prezentoval ju aj na konferencii TED. Tvrdí, že rodičia dnes deti príliš ochraňujú. Jedni ho vyhlasujú za blázna, ktorý hazarduje so zdravím a životom detí, iní mu zverili do rúk vzdelanie tých svojich. Gever už 13 rokov vedie školu, kde sa deti vzdelávajú najmä cez manuálne činnosti a v ktorej neexistujú ročníky, učebnice ani známky.