Články | Indicia

Témy

Prečo domáce úlohy vnímame ako záťaž pre deti aj rodičov?

Prečo domáce úlohy vnímame ako záťaž pre deti aj rodičov?

Domáce úlohy patria medzi najdiskutovanejšie témy. Koľko ich má byť? V čom majú spočívať? Majú s nimi pomáhať aj rodičia? Môžu ich učitelia vyžadovať či hodnotiť? Nebolo by lepšie ich zrušiť? Odpovede sme hľadali v rozhovore s Máriou Rothensteinovou, riaditeľkou základnej školy v Bratislave.

Najefektívnejšia investícia vo vzdelávaní je do učiteľov

Najefektívnejšia investícia vo vzdelávaní je do učiteľov

Lucy Crehan učila v znevýhodnenom prostredí v Londýne, neskôr skúmala školské systémy piatich krajín úspešných v rebríčkoch PISA, o čom napísala knihu Chytrozemě (Cleverlands). V októbri tohto roka pricestuje na pozvanie Indície do Bratislavy, kde bude prednášať na našej novej konferencii Eduforum. Už teraz si môžete prečítať rozhovor s ňou.

Reštart Gemera

Reštart Gemera

V Rožňave si dali za cieľ modernizovať výchovno-vzdelávací proces na školách. A zobrali to vo veľkom. Všetkým materským a základným školám v okrese poskytli možnosť bezplatne sa vzdelávať a získať potrebné pomôcky. Rok školili učiteľov, špeciálnych pedagógov aj riaditeľov. O tom, ako presne tento projekt prebiehal a aké sú jeho výsledky, sme sa rozprávali s Alžbetou Tamásovou, vedúcou odboru školstva v meste Rožňava.

Mám za cieľ učiť deti rozmýšľať a rozumieť tomu, čo robia

Mám za cieľ učiť deti rozmýšľať a rozumieť tomu, čo robia

Lucia Bubánová učí matematiku a fyziku na Gymnáziu Angely Merici v Trnave. Má dvadsaťtriročnú pedagogickú skúsenosť a pred piatimi rokmi sa spolu s kolegyňami zapojila do pilotáže vzdelávacieho programu ExpEdícia skús, skúmaj spoznaj. V rozhovore sa dozviete, prečo to bol v začiatkoch s rodičmi boj, ako môžu aj technické predmety rozvíjať charakter, či sa dá učiť konštruktivisticky aj stredoškolákov, nakoľko využíva vo vyučovaní analýzu chybných riešení a či by odporúčala takýto prístup aj učiteľom fyziky bez aprobácie.

Informatika nemá byť len pre olympionikov ani len na zábavu

Informatika nemá byť len pre olympionikov ani len na zábavu

Informatika s Emilom patrí medzi autorské projekty Indície. Jeho snahou je priniesť kompletný vzdelávací obsah pre predmet informatika. Už niekoľko rokov majú školy k dispozícii programovanie s Emilom či robotiku s Emou. Teraz do škôl prichádza tretia časť – Živý zošit, čím je vzdelávací obsah pre 1. stupeň ZŠ skompletizovaný.

Zabudnú deti počas letných prázdnin všetko, čo sa cez školský rok naučili?

Zabudnú deti počas letných prázdnin všetko, čo sa cez školský rok naučili?

Dva rozdielne pohľady zjednodušene hovoria, že:

  1. deti v lete zabudnú väčšinu toho, čo sa cez školský rok naučili, prázdniny by nemali byt také dlhé, resp. ak sú, deti by mali mať istý režim a aj sa učiť (počítať príklady, písať diktáty a pod.),
  2. deti sa v lete učia iným zručnostiam, ktoré sú ešte dôležitejšie ako vedomosti zo školy, zasahujme do ich voľnej hry čo najmenej.

Pozrite sa, čo si o tom myslia odborníci a učitelia z praxe.

Genetika je dnes všade, a tak by mala byť aj na školách

Genetika je dnes všade, a tak by mala byť aj na školách

Genetika je vzrušujúca vedná disciplína, ktorá pomáha lekárom zachraňovať životy, kriminalistom chytať zločincov, športovom zlepšovať svoje výkony a nám ostatným napríklad chudnúť. Stretávame sa s ňou dennodenne a keby sme jej lepšie rozumeli, mohli by sme žiť zdravší život, či menej veriť hoaxom. Nebolo by teda na mieste zlepšovať jej výučbu na našich školách? Aj o tom sme sa porozprávali s Andreou Ševčovičovou z Katedry genetiky Prírodovedeckej fakulty UK BA.

Aj štvrtáci dokážu objavovať prírodu vlastným skúmaním celý rok

Aj štvrtáci dokážu objavovať prírodu vlastným skúmaním celý rok

Od septembra minulého roku overujeme v spolupráci s pilotujúcimi učiteľkami z deviatich ZŠ koncepciu prírodovedného vzdelávania ExpEdícia skús, skúmaj, spoznaj už aj u štvrtákov. Prírodovedné vzdelávanie na 1. stupni ZŠ nemá byť prioritne zamerané na zapamätanie si veľkého množstva faktov o prírode, ani na definovanie pojmov, či zákonitostí. Prioritou by mal byť rozvoj premýšľania, ktoré je typické pre objektívne poznávanie sveta.