Články | Indicia

Témy

To, že matematika učí rozmýšľať, je len pekný marketingový slogan

To, že matematika učí rozmýšľať, je len pekný marketingový slogan

V októbri Štátny pedagogický ústav zverejnil novú koncepciu skvalitnenia matematického vzdelávania na základných a stredných školách (Koncepcia). So Zbyňkom Kubáčkom, jedným zo spoluautorov tejto koncepcie, a s Dagmar Môťovskou, tútorkou Hejného metódy a zároveň učiteľkou matematiky, sme sa rozprávali o tom, čo má nová koncepcia priniesť, čo vo vyučovaní matematiky potrebujeme zmeniť a ako sa k podobným dokumentom stavajú samotní učitelia.

Čím lepšia klíma, tým lepšie akademické výsledky

Čím lepšia klíma, tým lepšie akademické výsledky

Od detstva chcela byť po vzore rodičov učiteľkou. Kvôli túžbe po slobode a kreativite si založila vlastnú školu, kde môže vyučovanie prebiehať podľa jej predstáv. Môžeme ju nazvať priekopníčkou súkromného školstva na Slovensku. Snaží sa o to, aby všetci jej žiaci chodili do školy s radosťou a aby sami objavili, v čom sú najlepší.

Čo je pri výbere školy dôležitejšie: akademické výsledky alebo sociálna klíma? (2019/12)

Čo je pri výbere školy dôležitejšie: akademické výsledky alebo sociálna klíma? (2019/12)

Predstavte si modelovú situáciu: 2 podobné školy, len jedna dbá viac na akademické výsledky a druhá na sociálnu klímu. Ktorú by ste vybrali pre svoje dieťa? Odpovedali nám Tibor Mrkvička Hujdič, Dušan Jaura, Dávid Králik, Martin Kríž, Katarína Vančíková a Vlado Burjan. Názory ďalších odborníkov, napr. Lukáš Bakoš Bakos, Roman Baranovič, Renáta Hall, Rado Masaryk, či Dada Môťovská, nájdete v článku.

Prázdne dediny a plné cintoríny (Reportáž zo študijnej cesty na Balkáne)

Prázdne dediny a plné cintoríny (Reportáž zo študijnej cesty na Balkáne)

"Mal som necelých osem rokov, keď do našej dediny vtrhli vojaci. Videl som, ako znásilnili moju staršiu sestru. Potom nás všetkých naložili do nákladných áut a odviezli do susednej dediny. Postavili nás k čerstvo vykopanej jame a začali strieľať. Moja mama a mladší brat to neprežili. Keď odišli, podarilo sa mi vyhrabať sa spod mŕtvych tiel.

Sú školy zodpovedné za rastúce sympatie mladých k (politickému) extrémizmu? (2019/11)

Sú školy zodpovedné za rastúce sympatie mladých k (politickému) extrémizmu? (2019/11)

V Indícii sa snažíme, okrem iného, prinášať informácie, ktoré podnietia zamyslenie sa nad dôležitými témami. Preto každý mesiac položíme viacerým zástupcom odbornej verejnosti novú otázku týkajúcu sa vzdelávania. Odpovede v rámci ankety nájdete v grafickej podobe na Facebooku a v širšej verzii na našom webe.

Druhá otázka znela: Sú školy zodpovedné za rastúce sympatie mladých k (politickému) extrémizmu? Odpovede si môžete prečítať na tejto stránke.

Malo by memorovanie zo škôl zmiznúť úplne? (2019/10)

Malo by memorovanie zo škôl zmiznúť úplne? (2019/10)

V Indícii sa snažíme, okrem iného, prinášať informácie, ktoré podnietia zamyslenie sa nad dôležitými témami. Preto každý mesiac položíme viacerým zástupcom odbornej verejnosti novú otázku týkajúcu sa vzdelávania. Odpovede v rámci ankety nájdete v grafickej podobe na Facebooku a v širšej verzii na našom webe.

Prvá otázka znela: V debatách o reforme vzdelávania sa často hovorí o potrebe opustiť memorovanie učiva žiakmi. Malo by memorovanie zo škôl zmiznúť úplne? Odpovede si môžete prečítať na tejto stránke.

Chceli by sme mať učiteľov, ktorí sú ako Forrest Gump

Chceli by sme mať učiteľov, ktorí sú ako Forrest Gump

Už 40 rokov pracuje na metóde vyučovania matematiky, ktorá učí deti samostatne a s radosťou objavovať nové poznatky. Sám pritom tvrdí, že jeho prínos k Hejného metóde je menší, ako bol prínos jeho otca. Ten bol podľa neho oveľa väčší vizionár. Hovorí, že dobrý učiteľ má v sebe v prvom rade človečinu a až na druhom mieste odborné vedomosti z konkrétneho predmetu. Aj vo veku 83 rokov naďalej pracuje na nových učebniciach, chodí do škôl a vystupuje na konferenciách.

Umelo oddeľujeme prírodovedné a humanitné predmety, ale dieťa je jedno

Umelo oddeľujeme prírodovedné a humanitné predmety, ale dieťa je jedno

Už od šiestej triedy vedel, že chce byť matematikom. Neskôr sa zamiloval aj do filozofie a tak tieto dve disciplíny spojil a venuje sa filozofii matematiky. Pomocou histórie sa snaží budúcim pedagógom priblížiť proces objavovania matematiky a verí, že tak lepšie porozumejú detskej mysli. Želá si, aby sa študenti na pedagogických fakultách viac učili rozumieť deťom a nie len faktom z jednotlivých predmetov.